Jüri Kermik: 1980. noortel kunstnikel polnud eriti väljundeid
Eesti tarbekunsti- ja disainimuuseumis avatud näitus "Uus vaev. Eesti noor disain 1980ndatel aastatel" keskendub selle keerulise kümnendi noorema põlvkonna kunstnikele. Samade noorte disainerite hulka kuulus ka näituse kuraator Jüri Kermik, kes alates 1990. algusest Londonis elab ja töötab.
Näituse ja sellega kaasneva raamatu pealkiri "Uus vaev" on Hardi Volmeri 1981 aasta parafraseering tol ajal läänes liikuvast new wave'i mõistest.
"Ta on tegelikult kahe poolega mõõk, mis ühelt poolt kirjeldab ja väljendab noorte aktiivsust, rahulolematust ühiskonnakorraga ja teiselt poolt uue laine ja uue energia välja tulemist kümnendi alguses," rääkis kuraator Jüri Kermik.
Näitus jagab keerulise kümnendi kaheks. "Selgelt oli kümnendi algus, kus noortel polnud eriti väljundeid, kas tööstuses tootmisele ligipääsemiseks, tööstus polnud selleks võimeline, teiselt poolt polnud võimalus oma töid näitustel esitada, sest neid ei saadud aru või nad olid ideoloogias vastuvõtmatud," selgitas Kermik.
Näituse teine pool näitab, kuidas alates 1986. aastast läks mööbli ja sisearhitektide liinis lahti uus laine. "Neid töid iseloomustab materjalide nappus, ma ise olin ka tol ajal praktiseeriv disainer, me elasime ühiskonnas, kus palju saada ei olnud, millest teha, paljude objektide juures leidub nutikust ja saab jälgida, kuidas on saadaolevatest asjadest tehtud ilusaid asju," lausus Kermik.
Toivo Raidmets, Taso Mähar, Mari Kurismaa ja Mari Kaljuste on vaid vähesed nendest noortest kunstnikest-disaineritest, kes riigivõimu ja kasinaid võimalusi trotsides loomingulisi väljundeid otsisid.
Toimetaja: Rutt Ernits