SUUR LUGU | Üle maailma Tallinnasse festivalile tulnud noored muusikud süüdistavad korraldajat pettuses ({{commentsTotal}})

Fragment Alion Baltic festivali 6. augusti galakontserdi reklaamlehelt.
Fragment Alion Baltic festivali 6. augusti galakontserdi reklaamlehelt. Autor/allikas: ERR

Staažika koorifestivaliga Europa Cantat toimus Tallinnas pea samaaegselt üks teine klassikalise muusika festival – Alion Baltic Festival. Pole sellest kunagi kuulnud? ERR ka polnud, kuni toimetuse poole pöördusid festivali suveakadeemia õpilased Hong Kongist, kes väitsid, et neid on petetud, kuna festival pole oma lubadusi täitnud. Festivali korraldaja Ameerika pianisti Michael Bulychev-Okser põhjendab noorte muusikute rahulolematust suutmatusega üksi nii suurt festivali ühes akadeemiaga hallata.

21aastane kompositsiooniõpilane H. Y. Lee [täisnimi toimetusele teada] Hong Kongist otsustas Alion Baltic festivalil osaleda oma õpetaja innustusel, kes oli Eestis käinud, seda kohta armastas ja sellega oma õpilasigi Eestisse minema motiveeris. "Kui ma küsisin ta käest festivali kõrge hinna kohta, ütles ta, et see on juba niigi odav," rääkis Lee. Festivalil osalemise tasu jääb vahemikku 900–3100 eurot, mis oleneb valitud osavõtuperioodi pikkusest – lühim programm on ühe-, pikim neljanädalane.

"Mida lähemale festival jõudis, seda enam tekkis mu peas küsimusi ja kahtlusi," märkis Lee. Sellest, et Lee õpetaja oli lubanud festivalil osaleda, sai ta teada alles pärast kava kättesaamist. Kui ta oma õpetajale festivalil tekkinud probleemidest rääkis, sai ta teada, et õpetaja oli lubanud festivalil anda ainult ühe loengu, mitte eratunde ja meistriklasse nagu võis lugeda saadud kavast.

Kesklinna hotellist ahistajatega Kopli hostelisse

Lee kahetseb festivalile tulemist. Nagu kahetsevad seda nüüd ka kümned teised üle maailma – peale Hong Kongi ja Euroopa ka näiteks Ameerikast, Kanadast, Austraaliast, Tšiilist – festivaliks Tallinna kohale tulnud muusikaõpilased, külalismuusikud ja -professorid, aga ka kohalikud erialainimesed, kellega ERR suhtles. Nende sõnul algasid probleemid kohe festivali alguses.

Festivali veebilehe järgi on osalejatel võimalik valida kahe hotelli vahel – Tallink Express Hotel ja Center Hotel. Festivali alguses elasidki õpilased F. R. Kreutzwaldi tänaval asuvas Center Hotelis, kuid 27. juulil olid nad sunnitud ümber kolima Koplis Puuvilla tänaval asuvasse EHE hostelisse. Ühes hostelisse kolimisega kadus ka neile lubatud hommikusöök.

"Hosteli tingimused olid väga halvad, tualetti ja kööki tuli jagada festivaliga mitteseotud inimestega. Mõned tüdrukud rääkisid, et festivaliga mitteseotud inimesed ahistasid neid. Keegi kuulis ka, et inimesed seksisid ühisduširuumis," rääkis ERR-ile teine kompositsiooniõpilane H. L. Wu [täisnimi toimetusele teada].

Tuba Center Hotelis. Autor: erakogu

Lee märkis, et tema jaoks olid majutustingimused väga halvad just Centre Hotelis. "Tuba oli liiga niiske, põrandal liikusid ringi tundmatud putukad. Kaheses toas oli väga vähe liikumisruumi. Samuti olid suurem osa tubadest aknaga lärmaka autotee poole. Samal ajal ei saanud akent avada, sest toatemperatuur oli ilma ventilaatorita liiga kõrge."

Mitmetele osalejatele polnud saabudes tube üldse organiseeritud. Center Hoteli müügijuhi Marko Dobryshmani sõnul tegi Alion Baltic festival broneeringu konkreetsele perioodile ja esitas selleks hotellile ka majutatute nimekirja. "Festivali toimumise ajal pöördus korraldaja meie hotelli poole, et majutada lisainimesi, keda nimekirjas ei olnud," ütles Dobryshman. Aga samal ajal toimunud Europa Cantati tõttu hotell neile ööbimist võimaldada ei saanud. Samas oli Bulychev-Okser ööbimist nimekirjas mitteolnud osalejatele juba lubanud.

"Majutuse tingimused kooskõlastati festivali osalejate ja korraldaja vahel hotelli informeerimata. Lisaks oli ka selliseid olukordi, et nimekirjas märgitud toatüüp, mis oli osalejatele määratud, ei vastanud osaleja tellitud toatüübile. Oma poolt pakkus hotell osalejatele sel perioodil parimat majutusvõimalust," lisas Dobryshman.

Peamine probleem majutuse osas oli Lee sõnul siiski see, et Bulychev-Okser ei täitnud oma lubadust ja tegi majutuses ümberkorraldusi ilma osalejate loata ning ilma et ta oleks tagastanud neile hotellist hostelisse kolimisel tekkinud hinnavahe.

Center Hotelist EHE hosteli viis osalejad väike buss, mis pidi õpilaste ümbermajutamiseks sõitma mitu korda edasi-tagasi. "Pagas võttis palju ruumi ja korraga sai lubatud 16 asemel hosteli viia umbes kümme inimest," märkis Wu.

Metsasarvemängija Cendrine L. [täisnimi toimetusele teada] Prantsusmaalt, kellel oli kolimise ajal proov, pidi kogu oma pagasiga hostelisse sõitma trammiga. "Saatsin Nata Beckerile [festivali korraldusmeeskonna liikmele – toim] kirja, et transporti küsida, aga ma pole siiamaani vastust saanud. Ma olin Center Hotelis, kui esimene buss tuli ja selgitasin Natale, et ma pean proovi tõttu saama esimesele bussile, aga ta oli minuga väga ebaviisakas, ei kuulanud ega lasknud mind hostelisse [viia]."

Bulychev-Okser ütles ka õpilastele, et trammisõit on neile Tallinnas tasuta. "Aga kui me kohale jõudsime, saime teada, et ei ole. Kui me selle kohta temalt küsisime, ütles ta, et "nad ei kontrolli nagunii mitte kunagi"," rääkis Wu. Õpilased said välja prinditud kaardi (allpool), mille kohta Bulychev-Okser ütles, et kui keegi kontrollima tuleb, näidaku nad seda piletikontrolörile ja öelgu, et festival juba maksis nende trammisõidu eest.

Kaart, mis pidanuks Alion Baltic festivali suveakadeemias osalejatele võimaldama tasuta sõitu ühistranspordis. Autor: ERR

Vastupidiselt veebilehel ja brošüüris reklaamitule jäi festivalile tulemata 25 õpetajat [nimekiri õpetajatest toimetusele teada]. "Ja kui nende õpetajate puudumise põhjus on Michael Bulychev-Okseri sõnul see, et nad kõik on haiged, siis seda ei saa kuidagi aktsepteerida ja uskuda."

Üks anonüümseks jääda soovinud viiuliõpilane [nimi toimetusele teada] tuli festivalile eesmärgiga võtta tunde legendaarse viiulimängija Ivry Gitlisega, kes oli festivali ajal tegelikult kopsupõletikuga haiglas.

"Michael [Bulychev-Okser] aina lubas, et võtab Gitlisega ühendust ja andis tähtaegu, mis ajaks ta pidi õpilastele vastama, kas Gitlis osaleb festivalil või mitte, aga ta ei teinud seda," rääkis viiuliõpilane. Lõpuks helistas üks õpilane ise Gitlisele. "Gitlis ütles, et ta ei tea, kes on Michael ja mis on Alion Baltic festival ja tal poleks plaanis Eestisse tulla ka siis, kui ta oleks terve." Mitu õpilast oli just Gitlise pärast festivalile kauemaks jäänud.

Üks anonüümseks jääda soovinud flöödiõpilane [nimi toimetusele teada] sai teada, et tal pole õpetajat, kes talle tema õppeprogrammi teisel nädalal tunde annaks. See tuli ilmsiks siis, kui tal oli tund teise flöödiõpetajaga.

Õpilane rääkis talle, kellega tal peaksid järgmisel nädalal tunnid olema ja kuna need flöödiõpetajad tundsid üksteist, saatis õpetaja talle sõnumi, et küsimusse selgust saada.

Sõnumi saanud õpetaja vastas, et tema sel festivalil olema ei pea, mistõttu oli flöödiõpilane olukorras, kus tal ei olnud kogu teise nädala jooksul ühtegi tundi. Kui ta läks Bulychev-Okserilt selle kohta küsima, ütles too, et otsib talle uue ja parema õpetaja. Tunnid toimusid lõpuks pärast nende pidevat edasilükkamist ja ümberkorralduste nõudmist.

Õpilaste olematud kaebused kärpisid töötasu

"Esimese nädala õpetaja sai ainult poole Michaeli lubatud esialgsest tasust, mida üks festivali koordinaatoreid Josephine Koh selgitas sellega, et seda tehti õpilaste kaebuste pärast, mis tuli konfidentsiaalsetena hoida. Aga tõde on, et õpilased ei teinud selle õpetaja kohta kunagi ühtegi kaebust," rääkis flöödiõpilane. Mõned õpetajatest saidki ainult poole lubatud palgast ja õpilaste sõnul ei maksnud festival ka mõnede õpetajate lendude ja majutuse eest.

Tema sõnul ei organiseerinud Bulychev-Okser talle ka uusi tundide aegu, kuigi lubas, et ta saab talle lubatud arvu tunde. Sellest olenemata jäi tema kavast ikkagi tunde ära ja tekkis olukord, kus tal tuli ise õpetajatega tunni ajad kokku leppida.

H. Y. Lee ütles, et kuigi tema esimene, 18. juuli tund dirigendi Robert W. Buttsiga tühistati pärast mõningast ootamist viimase lennu hilinemise tõttu, siis talle selle kohta festivali meeskond ühtegi teadet ei saatnud, vaid seda ütles talle üks festivali juures töötanud ja kompositsiooni õppeprogrammis osaleja.

Ka teine tund 19. juulil Märt-Matis Lillega ei toimunud probleemideta, sest tund oleks pidanud toimuma Eesti Heliloojate Liidu majas, aga õpetaja sinna kohale ei ilmunud. "Ma ootasin Eesti Heliloojate Liidu maja ees tund aega ja mul polnud kelleltki abi ka küsida. Hiljem sain teada, et õpetajat polnud tunnist üldse teavitatud," sõnas Lee.

Lill oli Bulychev-Okserile teada andnud, millal tal on vaba aega, et festivalil tunde anda, aga tema antud ajavahemik ei klappinud mitte ühegi päeva osas õpilastele antud programmikavaga. Kui Lee selle kohta Bulychev-Okserilt küsis, selgitas viimane seda viisil, mis andis mõista, et hoopis Lill oli oma lubadust murdnud.

"See on ikka uskumatult jultunud väide. Ta ise palus mul teha tunde väljaspool minu pakutud kuupäevade vahemikku, kuna sel perioodil ei olnud ühtegi teist kompositsiooni õppejõudu Eestis. Olin nõus, aga ütlesin, et siis ma ei tahaks õpetada sellest järgmisel nädalal, mida ma alguses talle pakkusin. Talle see pakkumine sobis," ütles Lill ERR-ile.

"Korralduslikult on tegemist ülimalt ebaprofessionaalse ettevõtmisega."

Lille sõnul oli tema kogemus festivalil äärmiselt kaootiline. "Tundide aegadest on teatatud viimasel hetkel – mõnikord lausa sama päeva hommikul kui tunde tehakse ning tundub, et ka õpilastele läinud info on olnud äärmiselt kaootiline."

"Iseenesest õpilased on olnud väga toredad ja professionaalsed ning see on olnud olulisemaid põhjuseid, miks ma olen olnud nõus mõne tunni andma," märkis ta. Sel aastal andis Lill kokku viis tundi. "Aga tunne on jäänud küll selline, et korralduslikult on tegemist ülimalt ebaprofessionaalse ettevõtmisega."

Peale selle, et mitu õpilaste kontserti tühistati, koosnes orkester osalejate sõnul inimestest, kes olid valmis seal mängima ja kel polnud viimase hetkeni aimu, mida nad pidid mängima.

Viimase hetke värbamised orkestrisse 27. juulil. Autor: Facebook/kuvatõmmis

"Lubati suurt, 48-liikmelist rahvusvahelist orkestrit, kuid lõpuks saadi selle jaoks kokku umbes 30 inimest. Orkestri esimesel kontserdil 19. juulil mängis pargis ainult kuus inimest," kirjeldas Cendrine L.. "See oli kohutav," märkis ta. 6. augusti galakontserdiks oli festivaliorkestris vähem kui kümme Alion Baltic festivali õpilast, sest mitmed neist olid juba loobunud seal mängimast. "Teised on peamiselt orkestrisse mängima palgatud eestlased."

19. juuli vabaõhukontsert pargis. Autor: Facebook

"Käisin kontserdil kutsega. Kui oleksin pidanud pileti ostma, siis ma poleks sellisele kontserdile läinud. Minu arvates oli kava killustunud, ei tajunud ühtset tervikut. Näha olid organiseerimistöö "traagelniidid". Kuigi tegemist oli kõrgtasemel esinejatega nagu Sergei Stadler, oli saalis rahvast väga vähe, mis viitab puudulikule turundustööle. Lõppkokkuvõttes oli kontsert ka liiga pikaks venitatud," rääkis ERR-ile 6. augusti galakontserdit külastanud Eva Marie Alasi.

"Üritus ju selline oleks tore, kui sellele saaks taha hea turundustöö ja kvaliteetse organiseerimise. Praegusel kujul näidati üles lugupidamatust eelkõige muusikute vastu ja pakuti ebakvaliteetset tulemit ka vaatajatele-kuulajatele. Sellisel ebakvaliteetsel kujul minu arvates seda vaja pole," lisas Alasi.

"Michael lubas mängijatele, et neile makstakse festivaliorkestris osalemise eest, aga seda ei juhtunud. Neil paluti lõpuks maksta festivali orkestriprogrammi eest. Lubati, et nad saavad mängida teistel kontsertidel, mille eest on ette nähtud tasu, aga seda ei juhtunud," lisas Cendrine L.. "Neile lubati igapäevaseid proove, aga orkestriga ei tehtud proove nädal aega."

Ilma harjutamata Helsingisse kontserdile

Õpilaste sõnul tühistas Michael pooled veebilehel mainitud reisidest ja kuigi reisid pidid olema hinna sees, tuli õpilastel nende eest ikkagi maksta. Ka reiside korraldus jättis õpilaste hinnangul soovida. Üks anonüümseks jääda soovinud ja külalismuusikuna Tallinnasse festivalile tulnud viiulimängija kirjeldas ERR-ile, kuidas nad Bulychev-Okseriga Helsingis käisid.

Üks päev enne reisi polnud täpselt teada, millega ja millal nad lähevad, oli ainult öeldud, et kõik, kes tahavad, saavad Helsingi kirikus esineda. "Kõik oli jäetud viimasele minutile. Mitte midagi polnud ette organiseeritud," rääkis viiulimängija. Helsingisse tuli koos temaga umbes 20 inimest.

"Kui me Helsingisse jõudsime, küsisid nad [korraldajad − toim] meie käest, et kes tahab täna õhtul oma soolomaterjaliga esineda. Viimasel minutil. Ma ütlesin, et mul ei ole oma noote kaasas ega midagi. Ta [Bulychev-Okser − toim] vastas, et igaüks, kes tahab, saab mängida. Ma ütlesin uuesti, et mul ei ole oma noote kaasas. Mul pole pianisti, et keegi peab minuga koos mängima. Michael ütles, et ta mängib koos minuga ja laeb omale noodid alla."

Temppelinaukio kirikusse jõudnud, küsis viiulimängija Bulychev-Okserilt, kas nad saaksid teost enne kontserti harjutada. "Ta ütles, et ei, ta tunneb seda teost ja me ei saa harjutada." Nii et nad ei harjutanudki, vaid mängisid otse kontserdil. "See oli kohutav. Ma nautisin küll Helsingis esinemist, aga sa ei saa mängida oma osa ilma harjutamata. See on ebaprofessionaalne."

Võistluse auhind: allahindlus järgmise aasta festivaliks

Ta lisas, et ei tundnud end Helsingis nagu külalismuusik, vaid nagu turist. "Michael ei olnud meie grupijuht. Me pidime kõik ise välja mõtlema, sõitsime ise trammiga ja otsisime ise selle kiriku üles. Miski polnud organiseeritud."

Helsingi kogemusest olenemata otsustas külalismuusikust viiulimängija minna ka kavandatud Vormsi reisile, aga seegi oli korraldamata. "Kohtusime bussijaamas, et sealt bussi peale minna, aga buss oli läinud, sest nad tegelesid ikka veel sellega, kuidas seda sadamaga organiseerida. Ta [Bulychev-Okser – toim] ütles, et me ei saa Vormsile minna, sest buss liigub väga harva, paari tunni tagant, et kas me saame selle asemel Haapsallu minna. Läksime siis Haapsallu. Michael koos meiega ei tulnud. Muidugi maksime ka seekord oma söögi eest ise."

17. juuli kontsert Temppeliaukioni kirikus. Autor: Facebook/Alion Baltic festival

Osalejate sõnul pidi festivali raames toimuma üks suur võistlus, mis aga muudeti ümber mitmele kuupäevale ja jagati eri kategooriatesse. Noorte ehk alla 18-aastaste ja nooremate võistluse toimumisaeg tehti õpilastele teatavaks neli tundi enne selle algust. Seda aga paljud osalejad ei teadnud või olid selleks ajaks juba lahkunud.

Õpilased, kes tahtsid festivali raames osaleda ainult võistlusel, pidid selle eest maksma 150 eurot, aga nad kaotasid nii raha kui ka võimaluse osaleda.

Võistluse võitjatele lubatud rahaline auhind oli nende sõnul tegelikult allahindlus – Bulychev-Okser olevat kasutanud sõna "stipendium" –, et osaleda festivalil ka järgmisel aastal. I auhinna võitnud flöödimängija Soomest [nimi toimetusele teada], pidi 510 euro suurust auhinda jagama veel kuue teise võitjaga, mis tähendab, et võitjana saab ta tagasi umbes 75 eurot.

Bulychev-Okser tunnistas, et kuigi see on tõsi, et mõned õpilased said võistluse auhindadena stipendiume festivalil osalemiseks 2019. aastal, ei ole see tõsi, et needsamad õpilased ei saanud ühtegi rahalist auhinda.

"Asi on selles, et rahalised auhinnad ja stipendiumiauhinnad on kaks täiesti eri võimalust ja antakse võistlusel osalejale üksteisest sõltumatuna. On võimalik, et õpilane sai stipendiumi, et osaleda 2019. aasta Alion Baltic festivalil ja ta ei saanud rahalist auhinda. Sellisel juhul on stipendiumiauhind konkreetse õpilase jaoks kui ergutuspreemia." Bulychev-Okseri sõnul võimaldasid nad lisaks rahalistele auhindadele, stipendiumitele ja diplomitele ka muid auhindu – näiteks esinemisvõimalusi Saksamaal, USA-s ja Itaalias.

Soome flöödimängija märkis korraldusmeeskonnale pärast võistlusel osalemise taotluse esitamist ja osalustasu maksmist, et ta vajab saatjat, mispeale küsisid nad, kas ta saaks mängida ka orkestris, sest neil polevat piisavalt flöödimängijaid. Orkestris lubati talle kohta esimese flöödina, kui ta jääb festivalile vahemikuks 17.–27. juuli.

"Ma ütlesin jah ja maksin programmi eest 450 eurot. Siis nad küsisid minult uuesti, kas ma vajan saatjat ja ma ütlesin jah. Aga kui ma kohale jõudsin, ei osanud keegi mulle öelda, kes mind saadab ja ma sain täpselt enne võistlust teada, et kedagi polegi. Michael Bulychev-Okser saatis mind, aga osasid oli liiga raske kõrvalt lugeda ja ma ei saanud oma repertuaari korralikult esitada," rääkis Soome flöödimängija.

Soome flöödimängija sõnul muutusid festivaliorkestri prooviajad kogu aeg ja orkester sai uue muusika materjali vahetult enne kontserti, mistõttu olid nad sunnitud seda kontserdi ajal kõrvalt jälgima.

"Ma arvasin, et osalen kõrgetasemelises orkestriprogrammis, kus ma saan õppida professionaalsetelt orkestrimängijatelt, kuid tegelikult oli tase väga madal ja mingisugust õpetamist ei toimunud. Ainus hea asi oli flöödiõpetaja professor Rita D'Arcangelo," ütles ta.

"Meid jäeti Helsingi sadamasse ootama."

Felicity Woodhill plaanis oma tütrega festivalil osaleda terve kuu, aga otsustas siiski lahkuda juba pärast kümmet päeva. "Kogu üritus oli kallis ja pettumusttekitav, välja arvatud eestlastega kohtumise rõõm, imeline Tallinn ning kohalikud, kes meid aitasid ja nõustasid."

Woodhill lisas, et tegelikult tahtis ta lahkuda festivalilt juba päris alguses. "Pärast Austraaliast saabumist pidin temaga [Bulychev-Okseriga – toim] Helsingis kohtuma ja Tallinnasse sõitma – ta ütles mulle telefonitsi, et meid ootab buss – aga meid jäeti Helsingi sadamasse ootama." Ta üritas festivali korraldajatega ühendust saada enam kui viis korda, et plaanitu kinnitada, kuid vastust ei saanud.

Bussi puudumine oli aga alles algus. Helsingi sadamas pidid nad ootama kolm tundi laeva järele, mis väljus kell 23. "Michael ruttas meist mööda, et ta jõuaks 19.30 väljuva laeva peale. Ta vaatas mulle otsa ja jooksis minust lihtsalt mööda. Mind pole kunagi nii ebaviisakalt koheldud. Kuna ma olin Austraaliast kohale lennanud, olin nii väsinud, et nutsin terminalis tund aega," rääkis Woodhill.

"Õnneks olid inimesed terminalis head ja lahked ning hilisõhtusel laevasõidul võttis üks ilus Itaalia turist meid ja meie pagasi oma hoole alla ning veendus, et me saaksime takso peale, mis meid hotelli viib." Seda oleks Woodhilli sõnul aga pidanud tegema Bulychev-Okser, kellega nad olid varem Helsingis ühel kontserdil tegelikult kohtunud.

Woodhill käis mõnel kontsertil Raekojas, kus esinesid tema sõnul väga meisterlikud pianistid ja viiulimängijad ning tal oli suur privileeg näha õpetamas suuri viiuli- ja klaverimeistreid. "Aga ma tean klaveriõpetajaid ja vanemaid, kes sõitsid üle 25 tunni koos õpilastega ning kogesid [festivalil] kohutavaid tingimusi – minu arust ei arvestatud üldse sellega, kui palju inimesed sellel üritusel osalemiseks [raha ja aega] investeerisid."

Sarnaselt kompositsiooniõpilasele H. Y. Leele palus ka Woodhilli tütrel festivalil osaleda viimase õpetaja, seda just kammermuusika, orkestri- ja kontserdivõimaluste pärast. "Kammermuusika ja orkestri osa oli eksitav ja kõige kehvem, mida me kunagi kogenud oleme, nagu ka kontsertide tase, mistõttu ta otsustas soolomängijana mitte esineda. Paljud noored keelpillimängijad tundsid, et neid on petetud festivalil osalema ja paljud lahkusid või keeldusid [orkestris] osalemast."

Festivali korraldamise võtsid üle õpilased

Woodhilli sõnul polnud pärast festivali esimese osa lõppu õpilaste jaoks saadaval otsest korraldusisikut, kellega vahetult suhelda, vaid selle rolli pidid üle võtma õpilased ja nende vanemad. "Nagu Diana Liiv, kes tõi üritusele veidigi professionaalsust. Kuigi kunstiline juht [Bulychev-Okser – toim] oli kohal, oli ta hõivatud tundide, kontsertide ja probleemide lahendamisega – kuigi seda väga ebaõnnestunult," lisas Woodhill.

Ta tundis väga kaasa õpilastele, kes olid festivalil osalemiseks kulutanud kõik oma säästud ja olid selle kasuks paljudest teistest võimalustest loobunud. "Mõned sõitsid minema, teised ei saanud seda endale lubada ja pidid festivali lõppu ootama."

Woodwill ja tema tütar loobusid festivalil osalemast pärast seda, kui nad Center Hotelist EHE hostelisse ümber koliti. "See hostel polnud 14-aastasele sobilik koht, kui arvestada seda, mida teised noored naised mulle rääkisid."

Tegelikult kirjutas Woodhill Bulychev-Okserile juuni alguses, vabandades, et ta ei saa festivalil osaleda, sest ta tütar, kes elab USA-s, pidi kindlalt olema sel ajal Austraalias.

"Ta vastas mulle kirjaga, mis andis mõista, et sellega veaks me alt tema õpetajat, kellega nad on sõbrad. Ta olla teistele ei öelnud, et tema saaks osaleda ja [lisas,] et muusikas tuleb õppida pühendumust." Woodhilli sõnul peibutas Bulychev-Okser ta tütart ka esinemisvõimalustega. "Mu tütar tundis end lõpuks nii halvasti, et ta tundis, et peab osalema."

"Nagu ma oma tütrele ütlesin, siis ma võiks mehele kaasa tunda, ma ei tahaks tema kingades olla, aga ma ei tunne Michaelile kuidagi kaasa, sest ta ei hooli noortest, vanematest ega teiste inimeste rahast," märkis Woodhill.

Kultuuriministeerium ei teadnudki, et on kaaskorraldaja

Peale selle, et osalejate väitel ei vastanud Alion Baltic festivali veebilehel reklaamitu tegelikkusele, on vastukäiv ka teave festivali väidetavate korraldusmeeskonna liikmete kohta. Sellest said osalejaid aimu 6. augustil, kui oma kaebustega kultuuriministeeriumi poole pöördusid.

Kohale jõudes ütles minister, et nad pole festivaliga kunagi koostööd teinud. Festivali korraldaja väitis ka, et kultuuriministeerium jagab õpilastele stipendiume. "Me kontrollisime seda ja nad ütlesid, et nad nad pole seda kunagi teinud," ütles H. Y. Leung.

Kultuuriministeerium kinnitas ka ERR-ile, et pole Alion Baltic festivali korraldusega mingil moel seotud. "Kui meieni jõudnud informatsioon vastab tõele, on tegemist äärmiselt kahetsusväärse juhtumiga. Ministeerium taunib korraldajapoolset käitumist ning meie logo ja nime kasutamist festivali tutvustavates materjalides ilma meie teadmata ja nõusolekuta. Suhtume laekunud informatsiooni täie tõsidusega ning tegeleme teema edasise uurimisega," ütles kultuuriministeeriumi kunstide asekantsler Hillar Sein.

Samamoodi kontrollis ERR ka Decus Clincu, Eesti Heliloojate Liidu, Vene kultuurikeskuse ja Georg Otsa muusikakooli käest – kes kõik festivali veebilehel korraldajatena kirjas – kas nad on ka tegelikult festivali korraldusega seotud.

Michael Bulychev-Okser aga selgitas, et festival nimetab oma veebilehel ainult neid organisatsioone, kellega nad teevad koostööd või kellelt on saanud teenusealast tuge. "Paljud neist siiski teavad, et on meie veebilehel välja toodud, kuna pakkusime neile seda tunnustusžestina meile osutatud teenuste eest. Näiteks on Nordica veebilehel nimetatud, sest nad andsid festivalile 50 kümneeurost sooduskoodi. "Georg Otsa muusikakooli endine direktor Aarne Saluveer palus korduvalt nende logo veebilehele lisamist, sest 2016. ja 2017. aastal rentisid nad festivalile oma ruume."

"Kultuuriministeerium aitas meid 2016. aastal rahaliselt ja väärib, et nende nimi oleks meie veebilehel. Decus Clinic andis meile meie 2016. aasta võistluse võitjate auhindadeks kosmeetikat ja kingikorve, samas kui Vene kultuurikeskus mitte ainult ei rentinud meile soodushinnaga ruume 2014., 2015. ja 2016. aastal, vaid lasi meil mitmeid festivalikontserte korraldada nende suures saalis." Eesti Heliloojate Liit on Bulychev-Okseri sõnul alates 2015. aastast korraldanud koostöös Alion Baltic festivaliga Eesti muusika kontserti.

"Oluline on välja tuua, et isegi kui mõned asutused tegid meiega koostööd või aitasid meid 2–3 aastat tagasi, ulatub nende nime ja logo mainimine 1-aastasest koostööst kaugemale. Kui mingil põhjuselt asutus ei taha, et nad oleksid meie veebilehel välja toodud, eemaldame nad sealt hea meelega," märkis Bulychev-Okser.

Õpilasi ja algajaid professionaale üle kogu maailma on ära kasutatud

"Tundub, et tegemist on libafestivali petuskeemiga," nentis Eesti Heliloojate liidu projektijuht Mari-Liis Rebane.

Sama märkis ERR-ile ka Eestis elav USA helilooja ja Fulbrighti stipendiaat Paul Beaudoin, kes USA kolleegi soovitusel selle festivaliga tutvus. "Õpilasi ja algajaid professionaale üle kogu maailma on ära kasutatud – enamik neist kulutasid festivalil osalemiseks oma isiklikku raha ainult selleks, et avastada, et suurem osa sellest, mis neile lubati, oli tegelikult täielik vale."

"Väljareklaamitud kontserdid ei toimunud, meistriklassid, mis pidid toimuma, korraldati kas väga hilja või jäeti ära ja mis tahes reisid esinemiseks ja Balti kultuuri kogemiseks jäeti suuresti osalejate enda välja mõelda," kirjeldas Beaudoin sarnaselt õpilastele.

Michael Bulychev-Okser: "Iga päev on täidetud väga intensiivse programmiga."

Michael Bulychev-Okser ütles ERR-ile, et ta saab päevas nii palju telefonikõnesid, sõnumeid ja SMS-e, et vahel sooviks ta, et tal oleks päevas 48 tundi, et neile kõigile vastata.

"Peale korraldamise õpetasin ma ka ise lapsi, andsin meistriklasse ja esinesin soolomängijana ning saatsin noori lauljaid, viiulimängijaid ja teisi esinejaid. Me korraldame [festivalil] ekskursioone, karjääri- ja muusikaäri seminare jne. Samuti õpime uut repertuaari ja esitame kaasaegset muusikat. See võtab palju aega ja tohutult organiseerimist."

Bulychev-Okser hakkas ta seda festivali 2014. aastal korraldama Sten Schwede loal. Schwede oli tollal Eesti Vabariigi peakonsul New Yorgis ning oli talle öelnud, et Eestis ei ole muusikafestivali, mis ühendaks suveakadeemia ja kontserdid.

Ta märkis, et festival on viie aasta jooksul tohutult kasvanud. "2014. aastal alustasime me ainult 25 inimesega klaveri- ja vokaalprogrammiga. Sel aastal kasvasime me 140 inimesega suveakadeemiaks, kus on professoreid ja õpilasi üle maailma, sealhulgas Kaug-Idast ja Aasiast."

Tanel-Eiko Novikov"Iga päev on täidetud väga intensiivse programmiga, kombineerides kammermuusikat, individuaaltunde-meistriklasse, orkestriproove ja õpilaskontserte. Kõik need tegevused eeldasid väga keerulist ajakava ja palju korralduslikku tööd, mis seni on minu enda ja ainult kahe teise koordinaatori õlul, kelle ma väljastpoolt Eestit kaasa tõin," selgitas Bulychev-Okser (vasakul).

Tema sõnul annavad nad oma parima, et kõik festivali osalejad oleksid õnnelikud. "Mõnikord see õnnestub, mõnikord mitte. Me kahetseme seda [ebaõnnestumist – toim] ja teeme oma parima, et lahendada kõik [probleemid] nii hästi ja kiiresti kui oskame."

Bulychev-Okser ütles, et nad on kõigi kaebusi teinud inimestega kontaktis olnud ja teinud nendega rahalisi kokkuleppeid. "[---] ma ei taha, et keegi tunneks end pärast festivali halvasti ja väärtusetuna. See pole minu eesmärk. Ma tahan teha festivali, mis pakuks kõigile Eestisse tulijatele suurepärast kogemust. See on põhjus, miks ma näen nii palju vaeva iga päev kogu aasta läbi ja nüüd juba viiendat aastat järjest."

2016. aastal festivalile kutsutud külalismuusik ja sel aastal festivali juures vabatahtlikuna töötanud, kuid anonüümseks jääda soovinud viiulimängija [nimi toimetusele teada] tunnistas, et korralduse osas lubab Bulychev-Okser inimestele rohkem kui on füüsiliselt võimalik. "Ta tõesti tahab kõigile kogu maailma kätte tuua. Aga seda on liiga palju, sest alati on mängus isiklikud tegurid ja asjaolud, ning sellise korralduse puhul tuleb alati planeerida ette."

"Näiteks, ühel hetkel oli üritusi liiga palju, inimesed väsisid ja palusid üht vaba päeva. Seega me hääletasime ja enamus ütlesid, et me ei taha seda kontserti ja seda reisi. Michael tundis end väga süüdi ja halvasti. Aga meie, abilised ütlesime, et ei, meil tuleb inimesi kuulata. Kui suurem osa tahab vaba päeva, siis me võimaldame neile selle," kirjeldas vabatahtlik.

Ta lisas, et hiljem olid aga need inimesed, kes tühistatud reisile tahtsid minna, rahulolematud ja ütlesid, et nad ei saanud seda, mida neile lubatud. "Kui kaugele sa saad minna, et rahuldada kõigi soove? Korraldada reisi ainult paarile inimesele?"

Korraldaja: ühtegi õpilaste kontserti ära ei jäetud

Raskusi festivali tundide ja meistriklasside kombineerimisel professorite kuupäevadega tekitas tema sõnul see, et nad üritasid olla nii saabuvate professorite kui ka õpilaste suhtes liberaalsed ja koostada kava ilma fikseerimata saabumiskuupäevadeta.

"Kui palju me ka ei üritanud kõigi õpilaste puhul vältida tegevuseta [ilma tundide, meistriklasside ja proovideta – toim] päevi, olid need siiski vältimatud. Nendeks päevadeks üritasime lisada tegevusi kontsertide ja reiside näol Tallinnas, Haapsalus, või teisi tegevusi." Vastupidiselt õpilaste öeldule kinnitas Bulychev-Okser, et nende reiside hind sisaldus tasutud osalusmaksus.

Ta tõi välja, et näiteks 11. ja 12. juulil organiseerisid nad õpilastele kaks kontserti Ajaloomuuseumi Suurgildi hoones ja Eesti Teatri- ja Muusikamuuseumis.

Vähemalt Ajaloomuuseumis kontserti igatahes ei toimunud. "Kahetsusväärselt ei vaevunud korraldaja ajaloomuuseumi kui kontserdi toimumiskohta isegi informeerima kontserdi ärajätmisest," ütles Ajaloomuuseumi turundusjuht Ruth Laidvee ERR-ile.

Bulychev-Okseri sõnul lükati tegevused selle aasta festivalil edasi ainult kahel korral. "Kui meie orkestri dirigent Sergei Stadler lahkus kahelt orkestriproovilt, põhjendades seda rahulolematusega valitud orkestrimängijate suhtes, tuli meil mitmed proovid ümber ajastada ja orkestrisse kutsuda täiendavalt 15 Eesti ja välismuusikut ning uus dirigent." Ta märkis, et see läks festivalile maksma 2000 eurot. Teine selline edasilükkamise juhtum oli seotud kompositsiooni eriala professori õppepäevade edasilükkamisega 10 päeva jagu. "See juhtus viimasel minutil, mistõttu meie meeskond tegi tõesti otsuse kompositsioonitunnid edasi lükata."

Ta kinnitas, et ühtegi õpilaste kontserti ära ei jäetud, ja lisas, et õpilastele anti võimalus öelda, kui palju nad tahavad esineda. "Mitmed neist esinesidki Helsingis, Tartus, Pärnus, Riias ja mitmel juhul ka Tallinnas – nii soolomängijana kui ka klaverisaatega, nii Alion Baltic orkestriga kui ka soolomängijana orkestri saatel."

Bulychev-Okser tunnistas, et teatud professorid ei saanud tervislikel põhjustel festivalile tulla. "Pakkusime õpilastele asendustunde teiste professoritega, kuid nad keeldusid neist ja küsisid oma raha tagasi, mida me iga õpilasega ka eraldi arutasime ja mõnedele neist juba enne festivali lõppu ka maksime."

Kaebus, et mõned õpilased pidid tegevusetult Tallinnas aega raiskama, pole tema sõnul üldse tõsi. "Vaadake kas või festivali kontsertide kava meie veebilehel, kus on kontserdid planeeritud igaks päevaks, kus õpilased sai kas osaleda publikuna või ise esineda."

Bulychev-Okser ütles, et rahulolevate osalejate leidmiseks tuleb vaadata ainult sotsiaalmeediasse.

Tõepoolest, lihtne Facebooki otsing märksõnaga "Alion Baltic festival" toob tulemustena välja mitmed postitused rahulolevatelt osalejatelt. ERR-i üllatuseks ka Helsingis kirikus esinenud külalismuusik-viiulimängijalt, kes telefonikõnes kirjeldas detailselt seda, kui ebaprofessionaalne see esinemine oli.

"Miks mitte? See oli minu esinemine. Ma olen esineja ja pean end promoma. See, et ma selle postitasin, ei tähenda, et ma olin rahul kõigega, mis toimus lava taga," selgitas viiulimängija ERR-ile oma postituse tagamaid.

Bulychev-Okseri sõnul vajab festival abi Eesti ühiskonnalt. "Praegu on festival nagu suveräänne üksus Eesti sees. Seega tahaks ma, et keegi aitaks mind selle festivali reklaamimisel, et info sellest jõuaks rohkemate eestlasteni." Tema sõnul ei saa festival abi Eesti sponsoritelt ja mittetulunduslikku festivali rahastatakse osaliselt õppemaksust, kontserdipiletite müügist ja suures osas tema enda klaveriesinemistest saadud rahaga.

Ta tunnistas, et hotellid on üks probleem, millega nad silmitsi seisavad. "Õpilased rääkisid, et nende toad polnud puhtad ja koristaja käis ainult korra iga nelja päeva tagant, elektripistikust lõi sädemeid – see oli ka minu jaoks šokk. Selliseid asju juhtub ja mul on väga kahju, et siia kaugelt kohale tulnud õpilased said sellise kogemuse."

Ta selgitas ka segadust majutusega. "Kogu grupi peale tahtis ainult üks õpilane ööbida Tallink Express hotellis, aga kuna ta tegi taotluse juunis, ei saanud me talle ööbimist selles hotellis võimaldada, sest selleks ajaks olid tema soovitud kuupäevadel kõik toad broneeritud. Suure koorifestivali Europa Cantati tõttu teatas Center Hotel meile maikuus, et alates 28. juulist ei saa nad meie festivalile majutust pakkuda ja palusid meil leida kogu rühmale teine koht."

"Aega oli nii vähe, seega olime sunnitud kasutama ainsat saadavaolevat varianti suure hulga õpilaste jaoks – EHE hostel Koplis. Kuna Center Hotel teavitas meid broneerimiskuupäevade muutustest nii hilja, saime kiiresti aru, et osalejatele täiendavate majutusvõimaluste pakkumine muutub keeruliseks, kuna sel juhul ööbiksid kõik eri kohtades ja see muudaks korralduse keeruliseks," rääkis Bulychev-Okser.

Must plekk Eesti kultuurimaastikul

Ühel festivali raames korraldatud kontserdil käis ka Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia rektor Ivari Ilja. "Leidsin mingisugusest voldikust, et tuleb minu hea tuttava Vladimir Ovchinnikovi kontsert Mustpeade maja valges saalis, mille ma endale ilusti kalendrisse panin ja kuhu ma kohale läksin. Kusjuures see Mustpeade maja saal oli kinni, Mustpeade maja oli üldse kinni," kirjeldas Ilja.

Pärast Ovchinnikovi abikaasaga ühenduse võtmist selgus, et kontsert toimub hoopis Raekojas. "Nii et ma jooksin Raekotta ja seal tõesti see kontsert toimus. Aga sellele ei olnud mingit reklaami. Nii et mulle tundub, et see on üks mitmeti mõistetav festival. Ma nägin seal Raekoja saalis ka Dmitri Baškirovit, kes on rahvusvaheliselt väga tunnustatud pedagoog. Minu jaoks oli sellel festivalil selliseid üllatavaid momente küll," märkis Ilja.

Tanel-Eiko NovikovMis puudutab festivaliga seotud kaebusi, siis on Ilja arvates siin probleem ennekõike Eesti riigi jaoks.

"Lõppkokkuvõttes selline asi ikkagi diskrediteerib Eestit. Need inimesed tulid Eestisse ja nad said siin sellise vastuvõtu. Samas ei ole ju sellel üritusel seost meie kohalike institutsioonidega. Mis puudutab neid noori – jah, nad mõnes mõttes said petetud, aga tegelikult see on võib-olla laiem probleem. Kuidas seda lahendada, on tõepoolest raske öelda."

Tema sõnul jõudis reaalne elu virtuaalsele lihtsalt järele. "Ma arvan, et see praegune festival ületas oma korraldamatuses või halvasti korraldatuses mingi piiri, mis ongi viinud selleni, kus me praegu oleme. See ei ole meie kõigi jaoks hea, kui see niimoodi toimub. Inimestel võib ju olla hea tahe, aga peab alati olema mingisugune haldussuutlikkus, et see, mida plaanitakse ellu viia [ka ellu viiakse]. Just neist õpilastest on kõige rohkem kahju."

Samas ei üllata Iljat selle juhtumi puhul tegelikult miski. "Maailmas toimub selliseid asju väga palju, ka Eestis ja muudes valdkondades." Sel aastal leidusid lihtsalt inimesed, kes võtsid asja ette. "Ma võin öelda, et need õpilased, kes on seal osalenud, nende jutt on täpselt samasugune igal aastal. Enamus lööb käega. See ongi selline hiiliv halb maine Eesti kohta."

Täielikult negatiivseks festivali Ilja sõnul siiski nimetada ei saa. "Need on ju väga väljapaistvad inimesed, kes siin on käinud." Samas loodab ta, et kui see juhtum leiab laiema kõlapinna, pidurdab see ehk ka järgmisi inimesi, kes soovivad asju selliselt korraldada.

"Minul oleks küll hea meel, kui reaalsus hakkaks rohkem vastama sellele, mida me loeme meediast. See oleks ainult positiivne."

Paljud neist muusikutest ei tule enam kunagi Tallinnasse

Paul Beaudoin tunneb Iljale sarnaselt muret, et Alion Baltic festival jätab Eesti kultuurimaastikule musta pleki. "Ma olen väga kurb, et paljud neist andekatest muusikutest ei tule enam kunagi selle kogemuse pärast Tallinnasse. Mulle teeb selle ütlemine tohutult haiget ja ma olen kurb, et selline festival toimub sellises ilusas muusikat armastavas riigis."

Beaudoini mure on, et muusikud kogu maailmast tulevad selle festivali jaoks Tallinnasse teatud ootustega, mida ei täideta. "Lubadused murtakse. Selline kogemus jätab suhu kibeda maitse ja musta pleki Eesti kultuurimaastikule. Ma olen uhke, et olen siin ja saan Eesti kultuuri helilooja, visuaalkunstniku ja õpetajana panustada. Ma tahan uskuda, et see, mida me pakume, on alati kõrgeima kvaliteediga ja tasemega, mis jätkab Eesti traditsiooni."

Bulychev-Okseri sõnul on jutt musta pleki jätmisest Eesti kultuurimaastikule karm väljend ja see ei tohiks Alion Baltic festivali puhul kehtida. "Mitmed Eesti ja välismuusikud, publik, õpilased ning kunstiaustajad hindavad nii juhendajate kui ka esinejate kõrget taset Alion Baltic festivalil."

Ta lisas, et paljud õpilased kasutavad nende heatahtlikkusest olenemata festivali ära, otsides teadlikult väiksemaidki vigu festivali lubadustes ja tekitades olukorra, kus neil oleks võimalik raha tagasi küsida ja seda sageli ilma igasuguse aluseta. "Enamik õpilasi on programmiga rahul, aga need, kes pole, käituvad festivali suhtes sageli ebaõiglaselt, õhutades avalikule arvamusele või mõjutades festivali muul moel, et küsida tagasi rohkem raha kui nende programm festivalikulude osas maksis."

6. augustil pärast festivali galakontserti Estonias jäid viis osalejat Bulychev-Okserit ootama ja sundisid teda nendega maha istuma, et arutada võimaliku tagasimakse saamist. Kohtumine kestis kuni kella poole kolmeni öösel. Osalejad tegid ettepaneku, et kuivõrd nad kõik nõustusid, et festival pole üldiselt neile lubatut taganud, tagastaks festival neile kõigile võrdse protsendi nende osalustasust. "Aga Michael, tema ema Nataly ja tütruksõber Anastasia tahtsid tagastusi arutada kõigiga eraldi," rääkis Lee. "Aga selleks, et meil oleks läbirääkimiste juures tunnistaja olemas – ja turvalisus tagatud – peeti läbirääkimisi kahekaupa."

Pärast seda nõustus Bulychev-Okser neile minimaalse protsentuaalse osa õppetasust tagastama, mille osas lubas täpsustusi teha järgmisel hommikul pärast iga üksiku nõude kulude jaotuse esitamist. Raha tagastamise kohta lasid nad Bulychev-Okseril isegi allkirjastada kirjaliku kinnituse, kus seisab, et "Michael Bulychev-Okser nõustus analüüsima tagasimakseks esitatud andmeid ja arutama seda osalejaga __(osaleja nimi)__, ning tegema tagasimakse vastastikku kokkulepitud protsendi alusel – 45% hiljemalt 7. augustiks 2018 kella 15ks."

"Alguses tahtsime, et maksaks otse seal, aga ta ütles, et on liiga väsinud, et nad just lõpetasid kontserdiga ja aeg on liiga hiline. Ütlesime, et okei, teeme seda homme, aga kuna me teda ei usalda, siis ütlesime, et kirjutame talle sellise asja [kirjaliku kinnituse – toim] valmis ja laseme tal selle allkirjastada," ütles kompositsiooniõpilane H. Y. Leung. " Kui alguses ütles Bulychev-Okser neile, et tal on vaja tagastuste tegemiseks ette valmistada kulude jaotus ja seejärel lõplik tagastatav summa uuesti läbi rääkida, siis lõpuks ta loobus sellest lubadusest ja kandis minimaalse protsendi osalustasust enne osalejatega kohtumist järgmisel päeval Paypali kontodele üle.

Õpilaste sõnul ei tahtnud festivali korraldusmeeskonna liige Nata Becker neile raha tagasi maksta, kuna pidas nende käitumist ebaviisakaks. Autor: erakogu/kollaaž

Õppeprogrammi eest tasutud summalt saadud hüvitise protsent varieerub, kuid kaks osavõtjatest said olenevalt ärajäänud tundidest jm PayPalile tagasi 25 protsenti algselt makstud summast. Nad märkisid, et tagasimaksest olenemata nad kaotasid siiski raha. Aga eelkõige aega.

"Jah, me ootasime rohkem. Me raiskasime lihtsalt aega," lisas Wong. "Küsimus on ootustes ja nende mittetäitmises. Võib-olla juriidiliselt on asi lahendatud, aga kui rääkida kulutatud ajast, siis ma tõesti kahetsen siiatulekut." Tema sõnul on endiselt palju neid, kes ei ole lubatud raha tagasi saanud. "Paljud neist ei ole olnud ka piisavalt vaprad, et raha tagasi küsida."

Bulychev-Okser tõendas ka ERR-ile üksikute tagasimaksete tegemist. Samas on vähemalt ühel juhul Bulychev-Okser üritanud tagasimakse tegemisega saada õpilaselt lisaks ka kinnitust, et vastutasuks ei levitaks viimane festivali kohta negatiivseid uudiseid. "Kuidas sa selle mulle tagad?" küsis Bulychev-Okser ühes õpilasele saadetud sõnumis.

Bulychev-Okseri sõnul survestas üks konkreetne õpilane festivali meeskonda Facebooki kaudu ajaga ja ähvardas neid "vastikute meetmetega" – kui Bulychev-Okser ei kanna talle hüvitist paarikümne minuti jooksul üle, siis ta võtab õiguslikke meetmeid ja ühendust ajakirjandusega. "See on mis tahes Euroopa Liidu, USA jt seaduste järgi ja eetilistel alustel vale."

Tanel-Eiko Novikov"Kuna me hoolime festivali mainest ja Eestist kui kultuuripealinnast meie festivalil, oleme tavaliselt tagastuste andmise osas leebed. Kuid eelmisel aastal küsis üks õpilane tagasi summat, mis oli liiga suur, mistõttu alates sellest aastast me väljastasime õigustest loobumise vormi," selgitas Bulychev-Okser.

Osalejad aga märkisid, et õigustest loobumise vorm, mille allkirjastamist neilt nõuti, ohustas nende õigust oma rahulolematust väljendada, kuna vormis seisab järgmine lause: "Mina, osavõtja, luban heas usus ja siduvalt mitte esitada ühtegi nõuet, hagi või algatada muud õigustoimingut seoses ühegi teo või tegevusetusega ABMF MTÜ poolt, mis on otseses või kaudses seoses ABMF MTÜga, mistarbeks käesolev lahtiütlusvorm on sõlmitud."

ERR pidas nõu ERR-i õigusosakonna juhataja Liina Urbojaga, kes ütles, et kuigi tahtluse ja õigusvastasuse faktina väitmiseks peaks olema läbitud õiguslik vaidlus, on üks asi selge. "Selline klausel kindlasti ei viita heale tavale lepingute sõlmimisel ja see võib olla tühine kokkulepe võlaõigusseaduse § 106 mõistes, kuna on ebamõistlikult vastutust piirav."

Pille Lill: "Lihtsalt see korraldaja ei ole võimekas korraldama."

Festivali programmi raames mitmel kontserdil esinenud Eesti staažikas ooperilaulja Pille Lill on sekeldustega festivali ümber kursis ja mõistab kaebajate pahameelt. Tema hinnangul ei ole peakorraldaja aga midagi sihilikult teinud, vaid põhjus on tema piiratud organisaatorivõimetes.

"Ma arvan, et ta ei tee seda pahatahtlikult, aga lihtsalt see korraldaja ei ole võimekas korraldama," ütles Lill ERR-ile.

"Ta püüdis kõigest väest, et asjad sujuksid, aga lihtsalt need ei sujunud, sest ta oli praktiliselt üksi organiseerimas saja inimesega festivali," lisas ta. Lillel endal Bulychev-Okseri vastu pretensioone ei ole, samas ta koostööd enam temaga teha ei sooviks.

Lill on veendunud, et sellisel kujul festival enam tulevatel aastatel tõenäoliselt toimuda ei saa. "Ma olen täiesti veendunud selles. Ta on ju läinud peaaegu kõikidega ebameeldivatesse suhetesse. Tal lihtsalt ei õnnestu see enam. Ta teeb ju seda viiendat aastat. Oleks see esimene või teine aasta, siis inimesed andestavad. Aga juba viiendat korda ja ma usun küll, et ei toimu enam seda festivali."

"Minule Michael meeldib ja ta on muusikuna väga kõrgel tasemel ja ma soovin, et tal karjäär edeneks," ütles Lill lõpetuseks.

Diana Liiv: festivali korraldus väljus lihtsalt kontrolli alt

Festivali korraldusega abistanud pianist ja kammermuusik Diana Liiv, kelle tütar sai orkestri saatel soolomängijana esineda, ütles, et tal ei ole festivaliga seoses isiklikult mingeid pretensioone, kuid ootamatult end keset festivali kaost leides oli ta nõus vabatahtlikuna abiks olema.

"Pigem sai ta [Liiva tütar – toim] sellelt festivalilt rohkem kui üldse olime oodanudki. Ma saan aru, et väga palju emotsioone on kogunenud ja ma ei tea, mis teie kõrvu on kostunud nendest kommentaaridest selle kohta. Ma tean, et inimestel on olnud erinevaid kogemusi ja muljeid sellest festivalist. Aga kui te absoluutselt isiklikult meie kohta küsite, siis mul ei ole mitte mingit negatiivset [kogemust] oma tütre osavõtu kohta, ainult ülivõrretes positiivne," rääkis Liiv.

Samas tunnistas Liiv, et muudatusi festivali õppeprogrammis tõepoolest toimus. "Seal festivalil tõesti muutusid faktid aja jooksul päris korralikult ja päris palju. Muidugi võiks öelda, et miks ta muutus ja tegelikult oleks võinud ka juhtuda, et midagi jääb ära ja midagi veel dramaatilisemalt muutub."

Alion Baltic festivali 6. augusti galakontserdi proov rahvusooper Estonias. Autor: Facebook

Liiv tunnistas, et ta ei taha selle juhtumi puhul võtta ühtegi poolt ja see festival väärib kriitikat, aga samaaegselt ka positiivset tagasisidet.

Samas märkis ta, et sellise suure festivali puhul on väga raske panna millelegi näppu peale ja öelda, mis täpselt oli valesti. "Kodulehel on ilusasti [toodud] terve festivali kava, aga all seisab ilusti punaselt kommentaar, et kõik kavad, programmid ja esinejad võivad muutuda."

Sellegipoolest nõustub ta, et korraldus kasvas korraldajatel üle pea, sest sel aastal oli festival eelmiste aastatega võrreldes kõige osalejaterohkem.

"Korraldajainimesi oli vähe ja need vähesed, kes seal olid, ei suutnud omavahel kuidagi jõuda kokkuleppele, et kes mille eest vastutab. Kui on ühine vastutus, siis lõpuks selgub, et keegi ei vastuta. See sündroom tabas seda [festivali]." Liiv lisas, et pole kunagi osalenud festivalil, kus on lisaks kõigele muule kaasatud nii palju negatiivset emotsiooni. "See on mulle niivõrd ootamatu."

Vastuseks märkusele, et üle maailma Tallinnasse festivalile tulnud osalejad tundsid, et korraldaja ei hooli neist, märkis Liiv, et see taandus sisuliselt sellele, et vastutaja, korraldaja ja teostaja oli üks isik. "See kõik oli Michael. Kui osalejaid on üle saja ja arvestada tuleb nende erinevate rollide ja instrumentidega ning samal ajal korraldada kontserte, reise ja tegeleda majutus- ja toitlustusprobleemidega, siis tähendab see seda, et kuu aja jooksul on vaja mitte just iga päev, aga korduvalt suhelda tuhande inimesega."

"Ta ei suutnud seda lihtsalt hallata ja oligi kõik. See väljus kontrolli alt. Miks seal ei olnud kedagi teist? Seda ma ei oska kommenteerida, aga ma sain aru, et seal pidi olema veel abilisi, aga need omavahelised kokkulepped lõppesid kuidagi arusaamatustega. Nii et lõppkokkuvõttes oli see Michael põhimõtteliselt üksi. Loomulikult ta ei suutnud samal veel ka õpetada ja esineda. See lihtsalt ületas reaalsuse piiri ja see asi oligi juba omadega õhtal," lisas Liiv.

"Aga see mees tõi siia ütlemata kuulsad nimed," märkis Liiv. "[Näiteks] Baškirov – pianistide jumal. See on inimene, keda põhimõtteliselt mitte kuskile ei saada ja kelle tund maksab 350 eurot ning keda pianistid jälitavad üle maailma ja kätte ei saa." Kuigi Liiv tunnistab, et Baškirovi tundidega oli ka palju segadust, tuli Baškirov Eestisse ja andis need tunnid siiski ära. "Aga siiski väga paljudel inimestel toimusid tunnid ja nad said oma elu elamused kätte sealt."

"Võib jääda mulje, et seal toimub mingi tohutu rahapesu või õudne äri, ka minul kõrvalseisjana on võimatu aru saada, mis tegelikult toimub. Aga täiesti muljet avaldav, millised saalid olid seal lihtsalt nädalateks kinni pandud üle Tallinna. Kõik need tipp-professorid lennutati esimeses klassis kohale ja ööbisid pikalt viie tärni hotellides. Neil oli kõik ette-taha tehtud, see kõik on kohutavalt kallis, ma ei imestaks, kui ta [Bulychev-Okser – toim] miinuses [oleks] omadega. See on lihtsalt üks mees, kes on tahtnud teha midagi suurt ja tal on kahtlemata üliosavad võimed, et ajada kokku väga muljet avaldav kamp. Aga seal on üks suur aga – see, kuidas seda kõike teostada, et see ei väljuks normaalsuse piiridest, see on küsimärk."

Järgmisel aastal festivali samal kujul ei plaanita

Bulychev-Okser sõnas, et ükskõik kui väga nad ei ürita sellest festivalist edulugu teha, on tegemist siiski noore festivaliga, kui võrrelda seda Verbieri festivaliga Šveitsis või Aspeni festivaliga USA-s. "Seega me õpime hea meelega halbadest kogemustest ja muudame festivali süsteemi ja korralduslikke aspekte." Sellega seoses on neil juba kavas ka mõned muudatused.

"Edaspidi me ei ole vahemees õpilaste ja nende hotellide vahel. Majutus ei ole edaspidi osa festivali õppemaksust. Selle asemel teeme kokkulepped erineva taseme Tallinna hotellidega, pakkudes õpilastele valikut 2- kuni 4-tärni hotellide hulgast ning võimalust broneerida ööbimine rühmasoodustusega. Sellega ühes väheneb ka festivali õppemaks kõigile õpilastele. Samuti võtame vastu reegli, et festivaliprogramm algab festivali toimumiskuupäevade vahemikus igal esmaspäeval. Eesti õpilaste soodustusi suurendatakse veelgi," nimetas Bulychev-Okser mõned plaanitud uuendustest.

Kuivõrd festival saab tänavu viie aastaseks, on korraldajatel võimalik järgmiseks aastaks küsida rahalist toetust selle korraldamiseks ka Eesti riigilt. Samuti on neil plaanis vähendada teatud pakutavaid programme – näiteks kompositsiooniprogrammi – ja keskenduda teistele programmidele nagu klaveri- ja keelpilliprogrammid. "Selle mõte on, et mida vähem programme, seda lihtsamaks muutuvad korralduslikud aspektid ja nii paraneb ka festivali kvaliteet," märkis Bulychev-Okser.

Kuigi õpilased väljendasid ERR-ile selgelt, et soovivad, et sellist festivali Eestis enam ei toimuks, loodab Bulychev-Okser siiski, et neile antakse võimalus festivaliga ka selle kuuendal aastal jätkata. "Lubame, et hooajavälisel ajal teeme festivalile suure ümberkorralduse. Loodan, et meile antakse õigus festivali edasi korraldada ja saame Eestisse tuua kuulsaid muusikuid, korraldada häid kontserte ja täiustatud suveakadeemia selle parimal võimalikul tasemel."

Toimetaja: Merit Maarits, Marju Himma-Kadakas



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: