Johannes Lõhmuse lühiarvustused PÖFFilt: "Maailma süda", "Soosik", "Põlemine" ({{commentsTotal}})

Kaader filmist
Kaader filmist "Soosik" ("The Favourite"). Autor/allikas: Twentieth Century Fox/ZUMAPRESS.com/SCANPIX

Johannes Lõhmus võttis lühiarvustustega kokku veel kolm filmi, mida tasub järelejäänud PÖFF-i jooksul kinos ära näha – "Maailma süda", "Soosik" ja "Põlemine".

"Maailma süda" (Core of the World, Сердце мира) – Venemaa, Leedu (2018) – rež. Natalya Meshchaninova

Kaader filmist "Maailma süda" (Core of the World, Сердце мира). Autor: pressimaterjalid

"Maailma süda" meenutab oma olemuselt tänavust Eesti Oscari-filmi, Liina Triškina "Võta või jätat". Mõlema filmi lavastaja-stsenarist on naine ning mõlema filmi peategelane on sisemise segaduse ja eluliste kohustuste kombineerimisega kimbatuses olev noor mees. Ent need on üksnes juhuslikud välised sarnasused. Mis kahte filmi tegelikult ühendab, on nende sisuline püüdlus maksimaalse visuaalse realismi saavutamise poole ehk loo jutustamine piltlikku usutavust rakendades ja publiku sõna kõige dokumentalistlikumas mõttes pealtvaatajaks muutes. Kui Triškina filmis sai tunda linnakeskkonda ja üksikisadust, siis "Maailma südames" viib vaataja Vene külaelu ja loomakasvatuse keskkonda. Operaator Jevgeni Tsvetkovi loodud visuaalne esteetika on lahendatud nii meisterlikult, et filmi vaadates võib ninas peaaegu et tunda raba, muda ja märja koera lõhna. Just loomad ja maaelu argisus ongi filmi keskmes üksildase peategelase Jegori kõrval, kes püüab iga hinna eest mineviku deemonitest, inimlikust suhtlusest ja suhetest hoiduda. Tema ravim on loomad ja nende eest hoolitsemine. Mis on loomulikult tema töökohta arvestades eetiliselt täiesti vastuoluline, kuid selles vastuolus peitub ka filmi dramaturgiline tugevus, sest pidev mäng õige ja vale piiril kütkestab. Tegemist on tehniliselt ja emotsionaalselt väga tugeva filmitegemisega, millega demonstreeritakse tavalise elu tähendusrikkust ja tuletatakse samal ajal meelde, kui hea on probleemidega enne tegeleda kui toimub sisemine plahvatamine, mille tagajärjed võivad olla ennustamatud.

"Maailma süda" linastub veel 02.12 kl 20.45 Kinos Sõprus.

"Soosik" (The Favourite) – Iirimaa, Suurbritannia, Ameerika Ühendriigid (2018) – rež. Yorgos Lanthimos

Kaader filmist "Soosik" ("The Favourite"). Autor: Twentieth Century Fox/ZUMAPRESS.com/SCANPIX

"Soosik" on ideaalne film praeguse kodumaise poliitilise liivakastivõitluse kõrvale. Ühtlaselt naljakas ning õõvastav teos on kreeklase Yorgos Lanthimose uusim looming, mille tegevus toimub 18. sajandi alguse Inglismaa monarhi Anne'i õukonnas ja pöörleb sealsete võimumängude ümber. Anne (Olivia Colman), Sarah (Rachel Weisz) ja Abigail (Emma Stone) moodustavad mõjukolmnurga, kus iga naine on iga hetk oma huvide nimel valmis kannad maasse ja küüned kõrri lööma. See nauditav naiselik kukepoks loob raamistiku, et rääkida tõsistest teemadest läbi huumoriprisma. Tegemist on Brexitijärgses maailmas loodud šaržiga, kus võetakse käsile nii valitsejate võimetus otsuseid vastu võtta, erahuvide mõju valitsemise korrumpeerumisele ja otsustajate kohusetunde puudumine oma töö suhtes. Lisaks ühiskondlike valupunktide naljaks pööramisele puudutab film labiilse kuninganna Anne'i karakteri kaudu suurepäraselt vaimse tervise teemasid. "Soosik" heidab varju poliitikute hingele ja motiveeritusele, demonstreerib aina räigemaks ja labasemaks muutuvat retoorika pealetungi ning paneb paratamatult küsima, et kui valitsemine ja võimu kaotamise hirm tingib aina aplamaks, hoolimatumaks, ropumaks ja õelamaks muutumise, siis kuidas sellest hedonistlikust virelemisest ennast välja vingerdada. Humoorikas kostüümidraama, mis näitab, et kuningas on alasti ja paneb kahtlema, kas kellelgi üldse veel normsaalsuserüü selga mahub või on võim end juba pöördumatult ülekaaluliseks söönud?

"Soosik" linastub veel 25.11 ja 01.12 Apollo kinos Solaris.

"Põlemine" (Burning, Beoning) – Lõuna-Korea – rež. Chang-dong Lee

Kaader filmist "Põlemine" ("Burning"). Autor: AP/SCANPIX

Lõuna-Korea kino on midagi sellist, mida tasub alati PÖFFil silmas pidada. Selle riigi filmitegijad oskavad maailma vaadata hämmastava pilgu läbi, ilma otse näitamata, vaid vaatajale ohtralt tõlgendusvõimalusi kinkides. Ja seda osatakse teha nii, et tõlgenduste paljususele vaatamata ei valgu filmid laiali abstraktseteks stseenide kogumiteks, vaid tervik püsib tavaliselt koos isegi kui terve kinoelamus võib panna kahtlustavalt pead raputama ja küüsi närima. Lee Chang-dongi "Põlemine" on üks selline film, mis paelub oma mitmetimõistetavusega. Film on üles ehitatud fokusseeritult üsna apaatse peategelase Jongsu eksistentsile maailmas, kus ta on pidevalt kahe vahel. Ta on lõpetanud ülikooli, aga pole veel leidnud õiget töökohta. Tema isa on vangis, aga ta peaks sealt varsti välja saama. Ta on sisse võetud tüdrukust, kes suhtub temasse peagi kui ühte toredasse sõpra. Ta tahab kirjutada, aga ta ei tea, millest (maailm on Jongsu jaoks tema enda sõnade järgi müsteerium). Ta elab Lõuna- ja Põhja-Korea piiri ääres, nii et kodus olles kuuleb ta põhjast kostuvat propagandat. See on väga hea film tänaseid noori täiskasvanuid painavast ebakindlusest, kus justkui kõik peaks olema võimalik ja igaüks võib üleöö oma unistused teoks teha, aga enamikul puudub oskus valikuid vastu võtta, sest võimalusi, mille vahel valida on lihtsalt liiga palju. See võib olla film oma elu ohjade haaramisest lokkava ebamäärasuse ajastul, sest leides oma sisemise põlemise, leiad ka vähemalt selle ühe asja, mille peale elus loota võid. Nauditav film sellele kinokülastajale, kellele ei meeldi selge narratiiv ja lihtsad lahendused. Film temale, kellel pole midagi selle vastu, kui film temaga pärast kino mõtetes koju kaasa tuleb.

"Põlemine" linastub veel 01.12 Coca-Cola Plazas.

Toimetaja: Merit Maarits



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: