Lavastaja Anna Pettersson: Hedda Gableris on Tarantino tegelastele omast cool look'i ja lynchilikku musta huumorit ({{commentsTotal}})

Rootsi Kuningliku Draamateatri Dramaten visuaal-eksperimentaalne lavastus
Rootsi Kuningliku Draamateatri Dramaten visuaal-eksperimentaalne lavastus "Hedda Gabler" etendub 2. detsembril. Autor/allikas: pressimaterjalid

2. detsembril etendub Vaba Lava Narva teatrikeskuses Rootsi Kuningliku Draamateatri Dramaten visuaal-eksperimentaalne lavastus "Hedda Gabler", mille lavastaja on Anna Pettersson, kes astus ka ise 20 aastat tagasi Hedda Gableri rollis üles. Pettersson rääkis ERR kultuuriportaalile, mida uut ta oma tõlgendusega lavale toob, millega õigustab tehnoloogia suurt kaasatust ning miks Ibseni klassikasse kuuluvat näidendit ka enam kui sajand hiljem jätkuvalt aktuaalseks peab.

Henrik Ibseni "Hedda Gabler" etendus esimest korda 1891. aastal ja nüüdseks on seda juba lugematu arv kordi lavastatud. Kas Teile tundub, et olete suutnud oma lavastusega avada veel ühe tahu näidendi puhul, mida nüüdseks on juba nii palju tõlgendatud?

Minu jaoks on huvitav eelkõige selle lavastuse tehniline teostus, mis toetab minu kontseptsiooni. Laval on ainult üks tegelane – Hedda Gabler ning kõik kolm meestegelast on esitatud läbi eelnevalt üles filmitud videoprojektsiooni. Olen jõudnud järeldusele, et see meetod tõesti töötab ja aitab mõtet edasi anda. Kuidagi on juhtunud nii, et olen sattunud lavastama mitmeid näidendeid, kus naispeategelane, põhimõtteliselt tugev ja isepäine naine, võtab endalt lõpuks elu. Selleks, et reljeefsemalt esile tuua, kuivõrd võimatu on Hedda taolisel komplitseeritud ja vastuolulisel naiskarakteril talle ettemääratud rollis kohaneda, pidin ma lausa füüsiliselt looma distantsi peategelase ja teda emotsionaalselt lämmatava keskkonna vahele.

Teie lavastus kujutab endast näidendi eksperimentaal-visuaalset dekonstruktsiooni, milles mängivad olulist rolli uued teatritehnoloogiad. Miks just selline valik?

Nagu juba eelpool mainisin, tahtsin luua füüsilise distantsi laval reaalselt esineva Hedda ja kolme meestegelaste vahele, kes on videos, selleks, et anda Heddale kui karakterile tagasi see distantseeritus, tumedus, ja saladuslikkus, mida Ibsen seda tegelaskuju luues on silmas pidanud.

Tänapäevastes tõlgendustes lahustub Hedda sageli teiste tegelaste hulka ära – on lihtne keskenduda samavõrd hoopis meestegelaste probleemidele. Vaataja võib vabalt kaasa elada näiteks sellele, kas Eilert Løvborgil õnnestub alkoholismist võitu saada või kas George Tesmani akadeemiline karjäär näidendi jooksul tuule tiibadesse saab.

"Hedda Gabler" etendus esimest korda 19. sajandi lõpus. Milline on Teie arvates selle näidendi olulisus 21. sajandil?

Hedda on saladus, must kast, mille lahtimuukimiseks ja kelle motiivide lõpuni mõistmiseks puuduvad meil endiselt tööriistad. Lugesin näidendit paar aastat tagasi. Mis põhjustel Hedda näidendis sellisel viisil käitub, mis teda ajendab, pole minu jaoks lõpuni mõistetav. Kas Teie mõistate Ibseni Hedda Gablerit kui inimest ja naist?

Näidendis pole Heddale antud tegelaskujusse sissevaatamist võimaldavaid monolooge, samas on Hedda tõeliselt kaasaegne: temas on Tarantino filmide tegelastele omast cool look'i, Lynchi filmide musta huumorit ja salapära ning peaosalist kehastava Electra Hallmani mängulaadis on Bergmani filmide suurte plaanide paeluvust.

Hedda Gableris on midagi väga eksistentsiaalset: me usume naiivselt, et maailm on ratsionaalselt seletatav, taltsutatav ning reeglitega painutatav. Kuid mingil hetkel peame ebamugavustundega tõdema, et seisame silmitsi tumeda jõuga, mille kanaliseerimine osutub meie jaoks võimatuks.

***

Rootsi Kuningliku Draamateatri Dramaten visuaal-eksperimentaalne lavastus "Hedda Gabler" etendub 2. detsembril Vaba Lava Narva teatrikeskuses etenduskunstide nädalal. Tallinnas mängitakse "Hedda Gablerit" Vabal Laval 4. detsembril.



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: