Eesti bariton Lauri Vasar esineb kuulsates ooperimajades tuntud dirigentide käe all

Euroopa muusikateatrites tuntud laulja Lauri Vasar esines taas Berliini Riigiooperis Daniel Barenboimi käe all. Ta oli solistiks Amfortase kaalukas osas kahel lihavõtte-etendusel Richard Wagneri ooperist "Parsifal". Ooperiõhtud kuulusid Berliner Festtage piduprogrammi.
"Parsifali" etendusi 30. märtsil ja 2. aprillil dirigeeris Berliini Riigiooperi Generalmusikdirektor Daniel Barenboim. Mõlemad ooperiõhtud läksid suure menuga. Selle lavastuse, mis on pärit 2015. aastast, on teinud paljudes Euroopa ja Venemaa tuntud teatrites tegutsev Dmitri Tšernjakov. Tšernjakov teeb tavaliselt ka oma lavastuste kunstnikutöö, nagu tookordki. Nende seni viimase koostööna valmis Berliinis tänavu Wagneri "Tristani ja Isolde" uuslavastus, mille õhtud toimusid veebruaris-märtsis.
Aasta tagasi, samuti aprillis, laulis Lauri Vasar kahel lihavõtte-etendusel Berliini Riigiooperi samas "Parsifalis" Amfortase osas, Daniel Barenboim juhatamas. Lauri Vasar on Barenboimi üks lemmiksoliste. Juba tema esimest Amfortast peeti harukordseks õnnestumiseks. Järgmisel hooajal on Lauri Vasar seotud Berliini Riigiooperis juba kolme ooperiga, neist kahes uuslavastuses: Sergei Prokofjevi "Kihlust kloostris" dirigeerib Barenboim ja Mozarti "Võluflööti" teine tippdirigent Franz Welser-Möst. Praegu elab Lauri Vasar ka ise vabakutselise lauljana Berliinis.
Koosseisulise solistina on Lauri Vasar seni tegutsenud vaid Austrias Linzis, Saksamaal Hannoveris ja alates 2009. aastast (kuni 2015) Hamburgi Riigiooperis, mis on pikki aegu olnud mainekamaid ooperimaju kogu Euroopas. Lauri Vasar töötas Hamburgis ajal, kui seal oli peadirigendiks austraallanna Simone Young. Tänavu leidis aset nende taaskohtumine Zürichi Ooperis, kui Vasar veebruaris-märtsis sealgi Amfortase osas "Parsifalis" laulis. Vabakutselise artistina on Lauri Vasar tähelepanu äratanud oma repertuaari avara haarde ja ebatavalise võimekusega ka uuema ooperi lavastustes. Wolfgang Rihmi "Jakob Lenz", Luigi Dallapiccola "Vang", Hans Werner Henze "L'Upupa" (helilooja endaga koostöös, Salzburgi festivalil 2003) ja "Phaedra" (maailmaesiettekanne, Lauri Vasara debüüt 2007 Berliini Riigiooperis, tutvuse algus Daniel Barenboimiga), Šostakovitši "Nina" (debüüt Zürichi Ooperis), Korngoldi "Surnud linn" Hamburgis, Britteni "Billy Budd" Düsseldorfis, Prokofjevi "Kihlus kloostris", Richard Straussi ooperid jmt. ütlevad nüüdisooperi huvilisele mõndagi olulist.
Meie parim ja kogenum ooperiasjatundja Arne Mikk on öelnud Lauri Vasara kohta järgmist: "Oma olemuselt on Lauri Vasara lüüriline bariton nagu loodud Mozarti ooperite esitamiseks, kuid laulja sügav musikaalsus ja tark rollivalik on tema ampluaad järjekindlalt avardanud. Pole ime, et paljud Euroopa suured ooperiteatrid teda üha sagedamini oma lavastustesse kutsuvad." Lauri Vasar on laulnud niisuguste maade ja linnade esindusteatrimajades, nagu Madrid, Barcelona, London, Brüssel, Pariis, Lyon, Zürich, Amsterdam, Viin, Frankfurt, Tokyo.
Ooperimaailma avalikus veebiportaalis 'Operabase' on praegu üleval Lauri Vasara ooperiteekonna viimased üheksa aastat, ja siit leiab mõndagi põnevat. Kui vaatame praegustki hooaega tagasi, siis augustis 2017 laulis Vasar taas Salzburgi festivalil Aribert Reimanni ooperis "Lear" Glosteri krahvi osas, dirigendiks Viini Filharmoonikute ees Franz Welser-Möst. Ajakirjandus nimetas neid suurfestivali triumfaalseteks lõpuõhtuteks, publiku vastuvõtt oli tormiline. Väga kaalukas oli esinemine Britteni "Sõjareekviemi" lavalises ettekandes Lyoni Rahvusooperis oktoobrikuul. Järgnesid Alexander Zemlinsky ooperi "Kriidiring" etendused Tshang-Ling'i peaosas samuti Lyonis, mida juhatas Lothar Koenigs. Lauri Vasarat on kutsutud Wagneri festivalidele Budapesti, kus ta viimati on laulnud festivalijuhi Ádám Fischeri kutsel ja dirigeerimisel Wolframi osas "Tannhäuseris" ning enne samaviisi Amfortase osas "Parsifalis".
Juunikuul seisab Lauri Vasaral ees debüüt Milano La Scalas, Franz Schuberti ooperis "Fierrabras". Ta sõidab Milanosse proovidele juba maikuul. Lavastuse tegijad on väga kuulsad, Lauri Vasara suurimat imetlust väärinud saksa lavastaja Peter Stein ning noor briti dirigent Daniel Harding. Lauri laulab Bolandi osas kõik seitse etendust 5.-30. juunil. Eesti bariton on saanud kutseid Milano La Scala'sse varemgi, aga siis pole osutunud sobivaks etenduste aeg. Ka praegu saabub Laurile kutseid mitmete teatrite poolt, mida ta ei saa ajapuudusel vastu võtta.
Lauri Vasar on mitmekülgselt võimekas, samas väga nõudlik enda vastu. Paljude lauljatega võrreldes on tal eeliseks, et on õppinud juba muusikakeskkooli eelklassist alates kuni kõrgkooli esimeste kursusteni ka viiulit (ja vioolat), mänginud Tallinna kammerorkestrites ja keelpilliansamblites, olles nii tuttav musitseerimisega ka pillimeeste poolel. Pärast Eesti Muusikaakadeemia lõpetamist laulu erialal täiendas ta end Salzburgi Mozarteum'is ning sai magistrikraadi Universität Mozarteum'ist. Salzburgis on ka üks tema kodudest. Vähemalt kolmel korral on ta meie rõõmuks lõpuks esinenud ka oma sünnilinna Tallinna teatrilavadel, Birgitta festivalil ja Rahvusooperis Estonia, viimati 2017. aasta kevadel oma ühes lemmikrollis, Wolframina Wagneri "Tannhäuseris". Aina tihenevad Lauri Vasara suhted Pariisiga ning ta järgmine solistileping peakski loodetavasti tulema Pariisi Rahvusooperiga.
Toimetaja: Kaspar Viilup