Repliik. Kriitiline teater
Lavastaja Jaan Tooming ütleb vastuseks lavakunstikooli juhi Jaak Printsi plaanidele muuta näitleja kriitilisemaks, et kritiseerida on kerge, ehitada väga raske, eriti praeguses hullunud maailmas.
Nüüd on siis pikalt räägitud, mida hakkab tegema lavakunstikool. Jaak Prints, lavakooli uus juht, pajatas sellest ka Postimehes ning kõlama jäi, et vaja on kriitilisust ja et koolist tuleksid näitlejad, kes muudaksid maailma.
Ei ainsatki sõna, milles kriitika seisneb ja ei ainsatki sõna, kuhupoole peaks muutma maailma. Iga laps teab, et maailma olukord on praegu hull, kui mõtleme ökoloogilisele olukorrale. On selge, et nii edasi ei saa. Maailm langeb kasvava inimhulga all kokku, kui nii edasi saastame. Mida siis peaksid vaesed näitlejad ette võtma, et maailma muuta -- kas ootama näidendeid, kus nad vägevalt esineksid osades, milles maailma muutmine sees või oleksid inimestena aktiivsed muutma maailma paremuse poole? Kritiseerida on kerge, ehitada väga raske, eriti praeguses hullunud maailmas .
Jaak Prints ei räägi ainsatki sõna, mis peaks muutuma teatrikoolis, et olukord läheks paremaks. Ikkagi on kõigepealt tähtis, et kool varustaks noort näitlejat tehnilise meisterlikkusega, sest ilma selleta oleks noor näitleja saamatu komejantsik. Me näeme ja kuuleme eesti klaverivirtuoose, kes vallutavad maailma, samuti on tähtis , et näitleja oleks omal alal virtuoos, ja selleks peab kool pingutama, et alus virtuoossuseks oleks olemas. Seleks on vaja häid õpetajaid -- Tõnu Tepandi on kõrge klassiga häälekooli õppejõud, nüüd teda enam õpetamas pole. Anne Türnpu teab ka, mida tähendab näitleja häälekool. Ent ainult see ei aita draamanäitlejat, kui teda õpetatakse korrektselt hääldama ja etlema. Etüüde kaasaja teemal oleks vaja luua dramaturgidel ja lavastajatel, aga mitte näitlejal, kes ju hakkab kunagi esitama etteantud loomingut. Tähtis on, kuidas näitleja elustab etteantud teksti, tegelaskuju sõnad ja keha, ja seda suudab ta siis, kui tal on annet näitlemiseks ja on näitlejatehnikat, et tegelaskuju tema, noore Meistri kaudu ellu ärkaks.
Me võime rääkida kriitilisusest, võime rääkida maailma muutmisest, kuid näitleja elukutse on spetsiifiline elukutse, kus on vaja kogu olemusega – psüühikaga, kehaga ja häälega moonduda selleks tegelaskujuks, kes lamab laibana näidendi tekstis. Kõik muu oleneb näitleja isikuomadustest ja tarkusest, ja muidugi talendisädemest, mida ei tohi vaka all hoida, vaid mille kool peab ärgitama leegiks.
Toimetaja: Valner Valme