Eesti näitab soolises võrdõiguslikkuses suurtele filmitööstustele eeskuju
Pimedate Ööde filmifestivali (PÖFF) filmitööstuse programmis arutati täna meeste- ja naistevahelise võrdõiguslikkuse teemat filmitööstuses. Kui Balti riikides on naisi ja mehi produtsentide ja režissööride seas enam-vähem võrdselt, siis suurtel turgudel, Hollywoodis ja Saksamaal, on kaalukauss tugevalt meeste poole kaldu.
Hollywoodis on koguni 96 protsenti režissööridest mehed, Saksamaal kolmveerand. Müncheni filmifestivali direktori Christoph Gröneri sõnul kaovad naised tööpõllult ära, sest neil tuleb valida töö ja perekonna vahel, vahendas "Aktuaalne kaamera".
"Saksamaa kõrgkoolides õpib filmi enam-vähem võrdne arv mehi ja naisi. Režissöörina hakkab nendest kõrghariduse omandanud naistest
tööle vaid veerand ning kolmveerand režissööridest on mehed. See tähendab seda, et tuleb tegeleda põhjustega, miks naiste teekond esimese, teise ja kolmanda filmini katkeb," selgitas ta.
Eesti filmis on juhtivatel kohtadel pigem naised, alates Eesti filmi instituudist lõpetades filmitootjate ja režissööridega. Kui võtta näiteks sel aastal valminud viis Eesti vabariik 100 mängufilmi, siis nendest kolme produtsendid ja režissöörid on naised. Sarnased näitajad on ka Lätis ja Leedus. Näiteks Läti vabariigi sünnipäevaks valmivast 16 filmist kaheksa on naisrežissööride tehtud ja seda täiesti loomulikult, mitte kvoodi alusel valitud.
"Meil on palju võimsaid produtsente ja režissööre, kes on naised. Meie rahvusvaheliselt kõige tuntum režissöör Laila Pakalnina on naine. See jätab meid selles diskussioonis pigem kõrvalseisjateks," lausus Läti riikliku filmikeskuse juht Dita Rietuma.
Tiina Loki sõnul ei kavatse Pimedate Ööde filmifestival hakata kunagi kvoodi alusel oma programmi filme valima. Küll aga mõeldakse sellele, et naised ei peaks valima pere ja karjääri vahel. "Kui naisel on tugev seljatagune, siis ta teeb ka tööd ja teeb hästi seda tööd," arvas Lokk.
Toimetaja: Rutt Ernits