ERM-is avati ralliteemaline näitus
Seoses Rally Estonia võõrustamisega on Eesti rahva muuseumi silla-alal avatud ralliteemaline näitus, mis koosneb kolmest 80ndate ralliautost, kaheksast kartautost ja 255st ralliauto mudelist.
100-aastase Eesti autospordi üks kuldsemaid kümnendeid oli kindlasti 80ndad. NSV liidu koondise ridades sõitis igal hooajal mitu eestlaste ekipaaži. Sõideti Vilniuse transpordivahendite tehases toodetud Lada VFTS-idega, mis pidid maailmale näitama, kui hea auto on Lada. Autosport oli hea moodus reklaamiks ning NSV liidu koondist saadeti võistlema riikidesse, mis kattusid Lada turgudega. Kuigi suurem osa VFTS-idest lõpetasid vanarauana, on eesti autoentusiastid mõne meie sõitjate masina suutnud "ellu äratada". ERM-is saabki lähedalt tutvuda kolme tolleaegse meeskonna autodega. Mehaanikud on püüdnud masinaid võimalikult autentselt säilitada, mutrite ja poltideni välja.
Mudelautod on pärit Rauno Paltseri erakogust. Paltser on ralliautode mudeleid kogunud üle 15 aasta, tema kollektsioonis on pea 600 autot, millest 255 on ERM-is väljapanekul. Kõige haruldasemad ja hinnalisemad mudelid on valmistatud nullist. Paltser on spetsiifiliste mudelite saamiseks pöördunud kleepse ja mudeleid eritellimusena tegevate poodide ja meistrimeeste poole üle maailma. Mudelid on käsitsi kokku pandud ning kollektsionäär on umbes kolmandikule neist ka sõitjate autogrammid peale küsinud. Lõviosa väljapanekust on miniatuurid Eesti autosportlaste masinatest erinevatel etappidel. Nende seas on Ott Tänak, Markko Märtin, Karl Kruuda, Uno Aava ja mitmete teiste rallimeeste automudelid.
Kaheksast kartautost on võidusõitudel osalenud kõik peale kõige hiljem valmistatud kardi. Kõige vanem neist, 1963. aastal Tallinnas käsitööna valmistatud kart, võistles tehnikaspordiklubis Sõprus aastatel 1963–1966. Mitmed teisedki kardid sel väljapanekul on käsitööna valminud Tallinnas, Hobujaama tänaval asuva Autoremondi eksperimentaaltsehhis. Iga kart on omanäoline, näiteks 75nda aasta Družba noortekardil, millega võisteldi Lätis ja Leedus, on mootoriks Družba 94cc mootor, mis oli pärit tolleaegselt mootorsaelt. Masin võistles samas klassis 125cc kartidega, kusjuures võistlustel alustasid nad alati viimastelt positsioonidelt.
Näitus jääb avatuks 24. juulini ning on prii sissepääsuga. Muuseum on avatud teisipäevast pühapäevani kell 10–18.
Toimetaja: Karmen Rebane