Arvustus. Ash Koosha otsib balanssi elektroonika ilmatus nõiakatlas ({{commentsTotal}})

Ash Koosha
Ash Koosha Autor/allikas: Ninja Tune

Uus plaat
Ash Koosha
"I AKA I" (Ninja Tune)
7/10

Ash Koosha on järjekordne lisandus moodsa hüperelektroonika kataloogi. Ta paigutub selle platsi keskele nii, et ühe käega on haardeulatuses idee vormi eiravast maksimalismi sulatusahjust (viimatine Oneohtrix Point Never) ja teise käe ligi on mitmekülgselt tantsumuusikat rekonstrueeriv ja ajakulgu hakkiv riistapuu (Lotic, Jlin, Arca, Rabit).

Hip-elektroonikas tundubki praegu töös olevat kaks protsessi, millega käib sundimatult kaasas ka muusika poliitiline agenda. Esiteks massiline orientalism ja eksootika. Arca on Venezuelast, Elysia Crampton Boliivia päritolu, Ash Koosha Iraanist, Fatima Al Qadiri Kuveidist.

Teiseks seksuaalvähemuste positsiooni parendamine traditsioonilise heteronormatiivse dominandiga tantsumuusikas. Harjumuspärane "neli neljandikku" hauss või tekno tõmmatakse ribadeks, katkendlikuks, nii et tantsida saab ainult roboti kombel eirates loomulikku somaatilist nõtkust – justkui protest "mehed ööklubis naisi jahtimas" sättumuse pihta. Mitmed nimetatutest on avalikult just alternatiivse seksuaalse tunnetuse kaudu oma muusikaga suhestunud. Ei tea öelda, kas Ash Koosha ka selle riviga ühineb.

Ta on neist kõigist vast "tavatarbijale" enim mõistetav, sest kasutab muusika vertikaalset helierisuste potentsiaali mõnuga. See tähendab, et heal juhul võiks su vanavanem (R.I.P. - toim.) seda veel muusikaks pidada. Siin on küllaga ühtelugu korduvaid viise, mida saab kaasa laulda ja mõned palad elustavad viie aasta tagust aega, kui muud ei olnudki kui aina üks heakõlaline post-dubstep.

Mõneti on "I AKA I" nii ka tarbetu kordamine, tautoloogia, nagu plaadi pealkirigi kenasti ilmestab. See ilmutab korduvhuvi iga suuna vastu, mis muusikamaailmas parasjagu furoori tekitamas on. Aga erinevalt elektroonika ekstremistidest oleks enamikku tema lugudest võimalik esitada ka kitarriga lõkke ääres ja kandevmotiivi peale ümiseda. Mõned neist ei olegi päris lood, vaid lihtsalt muusikalise idee alged.

Ehk fragmendid, mis alistuvad meeleldi poploo vastuvõtu teguviisile ja võimaldavad keskkonda veidi sõbralikumaks äraolemiseks kui see viimasel ajal levinud agressiivne hakkemehhanism, millel emotsionaalselt risti vastupidine, aga efektilt tõhusam toime. Nagu klassikalisele popplaadile kohane, on esmapilgul meeldejäävaimale loole omistatud teine asetus. Mõni pala ("Biutiful") võiks ehk kuuluda hoopis Lapaluxile, mõne peale ("Feather") tahaks, et Milo iroonilisi riime heidaks. Oleks see vast üks köitev räpiplaat, kui tema siia oma pretensioonitut poeesiat otsa vasardaks.

Möödunud on ajad, kui akusmaatiline element muusikas erakordset mõju avaldada võis, meie kuulamisvormelit nihestavalt ümber defineerida suutis. Kõik näib nüüd ikka tulevat päratust, ühtpidi demokraatlikust, teisalt piiravast digipärakust, algupärased impulsid korduvalt läbi seeditud ja uuesti ringlusse paisatud. Ash Kooshale meeldib seda eriliselt rõhutada. Näiteks peenikeste PC-muusika kriuksudega. Oma sõna saavad ka chiptune´i ja grime´i äkilised kõlateisendid.

Ükski katke ei ürita aga näidata heli kui väärtust omaette, nagu mõni kaasaegne kontseptuaalelektroonika kunstnik seda endiselt teeb, vaid tämbrid ja värvid on ikkagi muusikalise liikumise teenistuses. Mõni Abletoniga vigurdaja oskaks siin tõenäoliselt siiski ametialased tehnikad ja nendele vastavad helikillud ka unesegasena kokku viia.

Tehnitsistlikust pühitsusest hoolimata jääb mulje, et mitmed rajad Ash Koosha digiprojektides on lineaarse ajasurve all formeerunud, teatav laivi suvalisuse ja improvisatsiooni hais on arvuti binaarviisakuse alt tunda. Aga eks see ole petlik impressioon, sest tuumalt on tegu rafineeritud kollaažiga, lihtsalt nende tükkide väljatöötamisel ehk oli oma osa ka spontaansel mängulisusel või groteskil.

Veel aga võiks seda plaati vaadelda kujuteldava lihvitud inimliku terviku esteetilise deformatsioonina nagu mõni Francis Baconi maal või ka kõnealuse albumi kaanepilt.

 

Toimetaja: Valner Valme



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: