Madis Kolgi teatrisoovitused: tantsu, tragöödiat ja hullumeelseid ({{commentsTotal}})

Foto: Gabriela Liivamägi

Teatrispetsialist ja Teater. Muusika. Kino peatoimetaja Madis Kolk andis "Terevisioonis" kolm teatrisoovitust, viidates nii antiiktragöödiale kui moodsale tantsuteatrile.

Teater Vanemuine "Medeia"
Lavastaja: Tiit Palu

"Tragöödia puhul on tänapäeval räägitud, et sellises tähenduses, nagu ta oli antiik-Kreekas, seda enam ei ole," sõnas Kolk ja tõdes, et inimeste maailmavaade on lihtsalt teistsugune. "Tragöödiakangelasele on omane vastutada ka nende asjade eest, mis on temast suuremad, või mis ei ole tema süü."

Tema arvates on Tiit Palu suutnud kirjutada "Euripidese" ja muude müüditõlgenduste põhjal oma tekstiversioon, mis on poeetiliselt väga nauditav. "Tänapäeval, kui mingeid klassikalavastusi tõlgendatakse, on mingi kramp, räägitakse justkui sellest, kas see tuleb lavale tuua tema algsel kujul või tuleb see kaasaega tõsta," selgitas ta ja tõi välja, et kui me tragöödia toome hästi tänapäeva, siis me maandame oma katartilise energia kohe mingisse äratundmisrõõmu. "Tiit Palu on toonud just hästi puhta ja steriilse mudeli, me saame sellest probleemist aru, aga me ei hakka seda välja naerma."

"See, mis aitas antiigis vaatajale sündmustikku tõlkida, oma roll oli selles ka kooril, ning ka Tiit Palu lavastuses on koor laval," ütles ta ja kinnitas, et "Medeiat" vaatama minnes võiks olla mingeid eelteadmisi, aga lugu tuleb lavastusest ka sellele vaatamata välja.

Kanuti Gildi SAAL "Невесомость"
Lavastaja: Ruslan Stepanov

"Tema toimib selle igavuse samamoodi nagu Tšehhovi puhul sellest räägitakse sellest, kui sa tahad laval kujutada igavust, siis see ei tohi olla iseenesest igav," nentis Madis Kolk ja leidis, et tänapäeval on moodne mõiste, millega teatris mängitakse, narratiivi lõhkumine. "Mitte see lineaarne lugu ei ole tähtis, vaid kogu see kontekst, mis seda ümbritseb, ma olen selle võtte suhtes skeptiline, sest inimesel on endal teadvuses kombeks lugu moodustada."

Ruslan Stepanov näitab tema arvates laval seda, kuidas tühjusest lugu üles ehitada. "Tänapäeva keskendumist mitte väga soosival ajastul on see väga hea teraapiline keskendumisharjutus," ütles ta ja selgitas, et "Невесомость" on hästi aktiivset osalust nõudev lavastus. "Sa otsid seda lugu sealt igavusest, aga igav ei ole hetkekski."

R.A.A.A.M "Hullumeelse päevik"
Lavastaja: Madis Kalmet

Kolgi sõnul on "Hullumeelse päevik" inimesele, kes hindab heal tasemel psühholoogilist teatrit. "Argo Aadli on väga hea näitleja, oma psühholoogilise süvenemise oskab ta vürtsitada koomiliste momentidega," mainis ta ja lisas, et seda lavastust on reklaamitud tänapäeva kontekstis, kus piir hullumeelsuse ja terve mõistuse vahel on hästi häguseks muutunud.

"Ma natukene võtaksin selle esmatasandi tõlgendusega natukene tagasi, kui me läheme sinna Donald Trumpi nii väga otsima, siis see kaotab lavastuselt väga olulised kihid ära," selgitas teatrispetsialist ja tõdes, et Argo Aadli näitab inimese järk-järgult hulluksminemise protsessi. "Kui me hakkame ühel päeval järsku tundma, et me suhtleme koertega või loeme nende kirjavahetust, see ei ole jällegi selline protsess, mida me saame kõrvalt vaadata ja välja naerda."

Toimetaja: Kaspar Viilup

Allikas: "Terevisioon"



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: