Andres Kõpper: liiga sügavat tähendust ei tasu minu muusikast alati otsida
Pärast 10 aastat ETV ekraanil pani muusikasaade "MI" pillid kotti. Viimases saates portreteeriti muusik Andres Kõpperit, artistinimega NOËP.
NOËP andis hiljuti välja EP "Heads in the Clouds". Kõpperi sõnul on kõik lood seal kõlaliselt erinevad, ühiseks nimetajaks on naiivne unistamine. "Noore inimese entusiastlik kujutelm, mis ei vasta reaalsusele, see on see, mida lood suuremal või vähemal määra puudutavad, aga tihtipeale on enamik mu lugudest seotud nostalgiaga. Ma isegi ei tea miks, aga kuidagi on nii läind, et laias laastus see emotsioon, mis lugusid kannab on uppumine nostalgiasse kui nii uhkelt sõnastada," jutustas Kõpper.
Liiga sügavat tähendust ei tasu Kõpperi hinnangul tema muusikast aga alati otsida. "See ongi tegelikult terve kunsti võlu, näiteks maalidega: on mõni kunstiteos ja inimesed arutavad tunde ja aastaid selle üle, mida üks must kriips selle keskel tähendab. Ma arvan, et suures osas võib see olla kunstniku iroonia, et visatagi õhku sümbolid ja paljutähenduslikud elemendid, et teha ennast huvitavamaks. Ma arvan, et seda on palju rohkem kui võiks arvata," ironiseeris ta.
Ise püüab ta jälgida, et oleks ka kergemat kuulamist, millel pole suurt emotsionaalset sügavust, nagu lugu "Rihanna. "Loll lugu selle kõige paremas mõttes – ma olin algul välja andnud esimese loona "Move", seejärel "Game'i" 2015. aastal ja nad on mõlemad üsna emotsionaalsed lood, aga ma tundsin, et läheb väga emotsionaalseks kätte. Siis nägin ma Rihannat unes mitu ööd järjest ja otsustasin, et ju siis peab midagi sellega ette võtma. Ta ongi täiesti pretensioonitu, ja ei taha olla inimesi kõnetav," avas Kõpper.
Ta toob välja, et ise muusikat kuulates otsib vahel ka kergemat materjali, mille sõnumit ei pea jälgima, vaid saab lihtsalt helipildiga kaasa minna. "Mõned lood on mul sellised, mis ei peaks vaevama kuulaja mõtted ega emotsioone," lisas ta.
Vaeva Kõpperi muusika nähtavasti tõesti ei tekita. Vähemasti tõestab vastupidist üks hiljuti saadud tagasiside. "Mulle just ükspäev kirjutas keegi tuttav Facebookis, kuidas ta sõbranna käis mu kontserdil, läks koju ja sellesama emotsiooni pealt ostis endale lennukipiletid Kariibidele ja sõitis sinna kolmeks nädalaks. Lihtsalt sellepärast, et ta oli kuidagi niivõrd kõrgendatud meeleolus. Sellise tagasiside saamine publikult on kõige rõõmustavam asi üldse," sõnas Kõpper.
Andres Kõpper on olnud täiskohaga muusik nüüdseks pea poolteist aastat. NOËP-ile eelnes bänditegemine Tenfold Rabbiti egiidi all. Kõpper meenutas, et see oli tore aeg. "Sai palju reisitud-esinetud, aga mingist hetkest ma tundsin, et see muusika, mis ma hakkasin tegema, ei läinud enam Tenfold Rabbiti kuvandiga kokku," sõnas ta ja nentis, et tema enda visioon, kuidas ta end nägi, muutus sisimas vaikselt. "Oli palju asjaolusid, mis viisidki selleni, et hakkasin üksi tegema. See toimus üsna kiiresti. Kui see otsus oli meil tehtud, et enam bändi ei tee, siis ei läinud kaua aega, kui ma andsin välja "Move'i"."
Sel kevadel andis NOËP kontserte üle-eestilise noorte sümfooniaorkestriga (ÜENSO). "Mul on olnud pikka aega selline mõte peas, et teha midagi koos sümfooniaorkestriga, lihtsalt sellepärast, et orkestri esituses kõik meloodiad kõlavad minu arvates niivõrd palju ilusamalt. Eelmisel aastal mul mõnel korral oligi võimalus, et erinevate ürituste raames teha paar lugu koos, siis sealt tekkiski konkreetne mõte, et miks mitte teha terve kontsert."
Kõpperi sõnul on orkestriga kontserdi ettevalmistamine olnud põnev ja hariv kogemus. Elektroonikaga orkestri ees soleerimine on muidugi ka veidi teine tera kui oleks mõne pilliga. "Kui seotud on elektrooniline muusika, siis dirigendil nii palju vabadust ei ole ja ta peab tegutsema nii nagu mina tahan," osutas Kõpper. Selleks luges Kõpper sisse eeltaktid "4, 3, 2, 1." ja need läksid kontserdil tema arvuti helikaardilt 18 väljundi kaudu helipulti, dirigendile ja kitarristile.
Üks lugu, mis orkestriga esitusele tuli, on jaanuaris väljaantud "New Heights". Lugu sündis Saksamaal laulukirjutamise laagris. "See kontseptsioon, sõnad ja viis valmisid seal ja nii nad ka jäid. Hiljem oli selline seis, et plaadifirma ei olnud rahul instrumentaaliga, mis seal oli, ja ma tegelikult nõustusin ja hakkasin selle nimel tööd tegema. Algul tegin kaks nädalat iga päev mingi arv tunde tööd ja ei jõudnud tulemuseni, mõtlesin, et võtan nädala puhkust – hakkasin uuesti tegema ja istusin niimoodi kaks nädalat järjest ilma naljata kuskil 12 tundi iga päev ja tegin," kinnitas ta.
"Need päevad läksid nii kiiresti, et aju oli omadega konfliktis, selles mõttes, et ma lihtsalt teadustasin neid hetki, mil ma magama jäin. See on tegelikult selle arvutis toimetamise miinus: mulle jubedalt meeldib seal teha, terve nooruspõlve ma monteerisin videosid ja filme ööd läbi. See on ajule ka niivõrd kõva stimuleerija – see võibki sind endasse tõmmata terveks päevaks niimoodi, et sa ei söö ega joo ja siis lõpuks avastad, et kõht valutab, sest peaks midagi sööma," ütles Kõpper.
Suur aitäh kultuuriportaali poolt "MI" meeskonnale, kes kümme aastat seda saadet vedasid!
Toimetaja: Kaspar Viilup
Allikas: "MI"