Arvustus. "Fauda" viib otse keset kaost
Telesari
"Fauda"
(Iisrael, 2015-...)
Loojad: Avi Issacharoff, Lior Raz
Näitlejad: Lior Raz, Itzik Cohen, Neta Garty
Netflix
Iisraeli-Palestiina konfliktist pole just palju telesarju tehtud. Netflixi algupärane seriaal "Fauda" on esialgu valminud Iisraeli telekanalile Yes ning tõstnud Lähis-ida kompleksse probleemistiku läänemaailma tele- ja filmitööstuse huviorbiiti. Lisaks positiivsele tagasisidele Hollywoodist tõusis "Fauda" kolmanda hooajaga vaadatuimaks sarjaks Liibanonis ja on populaarseimate nimistus Araabia Ühendemiraatides. Rääkimata Iisraelist, kus sari on jätkuvalt rahvuslike filmiauhindade laureaatide ja nominentide seas. "Fauda" menu araabiamaades näitab, et ehkki sari kajastab Iisraeli-Palestiina konflikti Iisraeli vaatevinklist, kõnetab ta ka araabiakeelset publikut, teisiti öeldes, ei tee neile liiga.
Nagu sarja tegijad on väitnud, on see esimene kord, mil Iisraeli telesarjas räägitakse sama palju araabia kui heebrea keelt, mis aga veel tähtsam, ka Palestiina iseseisvuse eest võitlejaid kujutab "Fauda" inimlikust küljest, ka paadunuim terrorist on inimene, kel on ema, isa, õde, vend, vahel ka naine ja laps. "Fauda" näitab skeemi, kuidas kujunevad terroristid ja kuidas kasutatakse ära inimlikke tundeid. Eelkõige näitab "Fauda" hinda, mida oma tegude eest tuleb maksta nii Iisraeli eriüksuslastel kui Palestiina islamistidel.
Sarja keskmes on Iisraeli kaitsejõudude terrorismivastase eriüksuse argipäev, kelle ülesanne on imbuda Palestiina sõjalistesse organisatsioonidesse ja rühmadesse, et kõrvaldada neid, kelle tegevus ohustab tsiviilisikuid: süütuid vanureid, naisi, mehi ja lapsi. "Fauda" esimene hooaeg algab ohvrirohke terrorirünnakuga bussipeatuses, mis kutsub eriüksusse tagasi erru läinud tippsõduri Doroni, kuna plahvatuse korraldas tema vastutusel olnud islamiterrorist. Vahendeid valimata asub Doron äärmuslase kannule, vallandades kättemaksuahela ja tõmmates sinna ka oma pere.
Karismaatilist, lihtsa meelelaadi ja emotsionaalse tegutsemisviisiga Doroni mängib sõjaväeluure taustaga Lior Raz, kes on ka üks sarja looja ja stsenarist. Tänu "Faudale" on temast mõne aastaga saanud Iisraeli hinnatuim näitleja, kes varem vaid kohalikes filmides ja sarjades mänginuna on jõudnud juba ka rahvusvahelistesse filmidesse "6 Underground", "Operation Finale" ja "Mary Magdalene". Välimuselt pole Raz mingi Rambo - kerge kõhukesega, ajamata habemega ja kiilakas, kuid ehk just see aitab temaga paremini suhestuda tavalisel keskealisel pereisal, kelle jaoks peamine on tema perekonna turvalisus. Nii kummaline kui see ka pole, on üpris vägivaldses "Faudas" pidev allliin perekond: eriüksuslaste või palestiina võitlejate suhted lähedastega, eriti esil on see kolmandas hooajas, kus peresisene konflikt mängitakse välja isade-poegade kaudu. Vastasseis ja võõrdumine vaheldub lahutamatu sümpaatiaga, kus veresidemed võidavad veendumused.
Sarja peategelane Doron järgib eelkõige südame kutset, seades kohuse eriväelasena tähtsamaks perekonnast. Tema jaoks tähendabki äärmuslaste jälitamine oma pere kaitsmist. Vastased vahelduvad, kuid Doroni sisyphoslik võitlus enesemääramisõiguse eest sõdiva rahvaga tekitab üha uusi vaenlasi ning kui üks saab kõrvaldatud, leidub alati keegi, kes alustab Doroni vastu isiklikku lahingut.
"Fauda" (araabia keeles "kaos") näitab ilustamata keerukat vägivallaspiraali, millesse Lähis-Ida on mässitud, ennast õgivat madu, millel ei näi olevat algust ega otsa. Tüli saaksid peatada ainult samad inimesed, kes seda käigus hoiavad. Või on selle peatamine võimatu, arvestades ohverdatud elude rida, mis justkui pühitseb edasist vägivalda? Siit saabki välja lugeda "Fauda" peidetud patsifismi: keegi ei taha sõda, keegi ei taha surra kuuli või terariista läbi ja keegi ei taha, et tema pere või sugukond sel viisil kannataks. Sealjuures on "Fauda" vägivaldne ja ülimalt maskuliinne sari, pinge ei lange mitut osa jutti vaadates, sealjuures ei pruugi hilja õhtul vaadates adrenaliin lasta magama jääda.
Naistel on sarjas sama määrav koht kui meestel. Selgelt piiritletakse naise roll vastanduvates ühiskonnakorraldustes - Palestiinas on naine koduhoidja, kellele pole lubatud abielu- või religioonivälised suhted, Iisraelis on naistel rohkem vabadusi; pealegi on üks Iisraeli eriüksuse liige naine. Naine tähendab sellises maskuliinses sarjas peaaegu vältimatult ka romantikat - perest kaugenev Doron leiab üha uusi kiindumusi, mis muutuvad dramaturgiliselt seotud kõrvalliinideks, näiteks tekib näitlejamängu kohalt nauditav keemia Doroni ja palestiina arsti Shirini (Liibanoni päritolu prantsuse näitleja Laëtitia Eido) vahel.
"Fauda" on eelkõige meeskonnafilm. Tugeva näitlejateansambli moodustavadki peamiselt endised sõjaväelased, kes samasuguseid sündmuseid ka reaalses elus läbi teinud. Sõjaväeteenistuses läbi elatu oligi enne reklaamitööstuses töötanud Lior Razile aastaid kipitsenud tõukeks, miks küllaltki tasuvas töös paus teha ja keskenduda sarja kirjutamisele, millest esialgu polnud huvitatud ükski telekanal. Põhjuseks see, et sarja tegijad olid tundmatud ja pooleldi heebrea, pooleldi araabiakeelne film põletavast konfliktist tundus liiga riskantsena. Sama juhtus muuseas ka Sylvester Stallone'iga ta poksijasaaga "Rocky" (1976) valm imisel.
Lior Razi osalusel on valmimas romantiline põnevussari tegevusega New Yorkis, "Hit & Run", mis jõuab ekraanile järgmisel aastal. "Faudale" on samuti oodata järge, sest kolmanda hooaja raevukas lõpp jätab võimalused avatuks.
Toimetaja: Valner Valme