Djerro: panen rõhku hilisele arengule, eale, kus mõni juba tühja kummina istub
25 aastat eesti pop- ja eksperimentaalse muusika elus aktiivne olnud Erkki Tero (ÖÄK, Rubik 3001, 3Pead, Eesti Popsi saade ja leibel) andis nüüd oma viimaste aastate sooloartistinime Djerro all välja debüütalbumi "XXmagick", mis hõljub ja võngub ja isegi trambib kaugel-kaugel peavoolu ja üldse igasugusest popmuusikast. Djerro ütleb intervjuus ERR kultuuriportaalile muuhulgas, et ta tahaks sisse soojendada heviõhtute vaibi ja et järgmine Djerro tuleb juba rütmikate hittidega.
Tere! Kahest tsüklist koosnev plaat algab pulseeriva, pineva sündikäiguga. Kas valad midagi välja?
Kõrvadroogi, helilist vastet uimastavatele aroomidele. Sellist nõiaudu.
No nii. See oli nii-öelda hakatuseks. Aga päris esimene ametlik küsimus on see: sa oled meil nüüd 25 aastat tegev olnud. miks alles nüüd esimene sooloalbum? Ja ma tean, et see on loll küsimus, aga ehk vastus on tark.
Panen rõhku hilisele arengule; eale, kus mõni juba tühja kummina nõutult istub.
Mida said sel plaadil teha sellist, mida pole saanud ÖÄKiga, Rubik 3001ga, 3Peaga?
ÖÄKi element on alati olnud ärev müra ja bassi-trummi skelett, Rubiku ja 3Peaga olen saanud aretada koostööst sündivaid sorte, käesolevaga aga oli eelkõige võimalus loobuda oma häälest ja üldse liiga füüsilisest kohalolekust.
Sa oled ka muusikakriitik. Nii ilmselt ei suutnud sa panna vastu ja andsid oma retsepti plaadiga kaasa: hallutsinogeenne ood, hüpnoosiseisundi väljendus, autoerootilised kõlarituaalid. 70ndate Berliini elektroonikud, Patrick Cowley ja muud. Ei jää muud üle, kui nõustuda. Räägi veel selle albumi kõlade sündimise taustast. Ja mis vahenditega sa nad lõid?
Mulle tundub, et üldiselt on me ümber liiga palju argist astumist, liiga lihtsaid või etteantud lahendusi - küsimärke ja üllatusi on vähe, fantaasiaid häbenetakse. Pöörased kujutelmad on alati suuremad kui reaalsus ja ainuke pääsetee on nad oma ellu integreerida. Imelik on hea, sest ta tekitab küsimusi.
Tehniliselt olen ma alati armastanud robustseid, lihtsaid vahendeid ja eriti vahendite piiratust. Need lood tegin iPad'il.
Ma lisaksin mõne märksõna: kümnendate ambient, kus on koos kõledamad kõlad, mis väljendavad moodsa elu masinlikkust ja sellele vastukaaluks newage'ilikumad ekskursioonid kuhugi ulmelisse, utoopilisse vihmametsa, mis väljendavad eskapistlikku igatsust eksootika, ürglooduse järele. Nagu need olme ja ulme vahekorrad ka elus on. A mida see muusika meile ütleb?
Minule ta ütleb väga erinevaid asju - kuna ta põhineb loop’idel, siis jätkuval ketramisel hakkavad mu kõrvus tekkima uued dimensioonid. Kuulen hallukaid, kaeblevaid fanfaare, tundmatud pille, rütmilööke ja koore. Ühesõnaga asju, mida sinna kindlasti sisse mängitud ei ole. Lähtun kindlasti ka Brian Eno juurutatud ambient-esteetikast, mis annab vaikselt taustal või siis ülivaljult mängitud materjalile täiesti erinevad ilmed.
Arvan ka, et rohkem tuleks ruumi anda seisunditele, mis panevad aja seisma.
See on ilus plaat. Miks sa füüsiliselt välja ei anna?
See on nii ilus, et seda on lähitulevikus võimalik hankida ainult A0-formaadis reprona. Sellega käib kaasas ka CD-meene. Ja neid on vähe.
Kui aktiivne on sinu tegevus Djerrona?
Aktiviteedi reaalseks alguseks võibki pidada sedasama albumit - detsembri algul astun üles Rakvere Darkland Fire industriaaltoonidega festivalil ja see on hea võimalus esineda klubihõngudest väljaspool olevale publikule. Väga tahaks sisse soojendada ka näiteks heviõhtute vaibi. Ja kui ma Eesti Popsi partnerile Janek Murdile rääkisin, et ma esinen nüüd Viimsi SPA tulevasel swingers-basseinipeol, siis ta jäi isegi uskuma.
Kas sa leiad oma fännid üles?
Leian, eraldi õlale koputades isegi kõige paremini. Mulle meeldib, et album on huvi tekitanud ääretult erinevate muusikaliste eelistustega kuulajates, mis on ka asja mõte. Hiljuti kuulsin, et näiteks taimeteadlane Urmas Laansoo hankis endale Mart Avi "Humanista" plaadi ja minu arust see on parim näide.
Mis seisus on muud projektid? 3Pead? Eesti Popsi järgmine kogumik?
Popsivend Janek Murd on olnud ametis nii enda kui teiste toodangu produtseerimisega ja 3Pead on meil kardinate taga peidus, et välja tulla pigem üllatusmomendiga. Lihtne on järeldada kriisi, kui pidevalt pinnal ei punu, aga meie ajaarvamine ei ole iial põhinenud ratsionaalsetel kaalutlustel. Kui mingi asi on küps, siis ta ka välja tuleb.
Kriisid on ülehinnatud. Kuid kas on mingi läbiv joon, mis on su loominguliseks kreedoks Heveni aegadest peale? Sa oled teinud sulapoppi ja ülidiipi avangardi, elektroonikat. Midagi nagu kõike ühendab, ma ei tea, mis, kas sa ise tead?
Ma ise arvan, et ma pole petnud end ja katsetamisalti tüübina olen olnud avatud muusika eri tahkudele. Ilmselt seda mitmekesisust ja uksi, mis ühendavad eri maailmu olengi üritanud läbi enda isiku tutvustada. Ilu on ju ei tea kus.
Mis saama hakkab?
Tegin suure tuhinaga uue singli "Reisijate tn.", mis põhineb minu pideval Tallinna ühe trööstituma tänava sunnitud läbimisel ja hakkamas on ka "XXmagick Vol. 2" - seekord juba märksa rütmikamate hittidega. Terav peab olema.
Aitäh ja seda teravust siis!
Kuulake plaati.