Arvustus. Rainer Jancise kompromissitu segadus ({{commentsTotal}})

Rainer Jancis filmis
Rainer Jancis filmis "Impromptu". Autor/allikas: Kaader filmist

Uus plaat
Rainer Jancis (ise välja antud)
"Hibernatus"
7/10

"Leegiheitja" on kodusalvestaja pala maskuliinrocki pärimuse rööbastelt, kus stoner´i-leek vaheldub gruuvivate minnalaskmishetkedega ning hüsteeriline, kaval ja riukalik vokaal koos bassiväänlusega teeb noogutuse ka psühhedeelsemat sorti traditsiooni poole.

Teises loos lahustub see esoteeriliselt vetruvaks viirukirockiks, kus Jancise sõnad manavad esile pildi deliiriumis sotsiofoobi paranoiast. Tegelane arvab vist, et on maailma naba, vaat et kõiksus ise, kuid tal õnnestub pettekujutelmast kerkinud isiklikud hingehädad ikkagi kellegi teise kraesse ajada.

Meenub üks Tartus ringi liikunud agressiivne "elukunstnik", kelle mõõtmatu ego väljendus ainult kaaslaste hirmutamises, mis kukkus alati armetult välja. Mees, kes püüdis lakkamatult oma olemasolu teiste heaolu arvelt tähelepanuvajaduse rahuldamiseks õigustada. Selline purjus kaak on Jancise muusika kahes esimeses vaatuses ja see mõjub oma tõepärasuses piisavalt häirivalt.

Kolmandas loos "Pilet Kuule" on see tüüp enda eksimusi osaliselt mõistnud, jõudnud enesefleksiooni, tabab probleemi tuuma, tekib personaalne valgustushetk (helgelt kiirgav sündifoon), kuid selle asemel, et oma probleemidega konfronteeruda, põgeneb ta neist mõttes kaugele eemale, Kuule, ja annab sellest ka otsekoheselt, mitte paatoslikult kõneldes mõista.

Midagi lõpuni ebamaist siin seega ei ilmne, Jancise saundid ja tekstid on kui talumehe jalad kummikutes, sügavale mulla alla sõtkutud, lehkava sõnnikuga kaetud. Ja siin väljendub tema aususe taotlus, magamistoasalvestaja esteetika, rõhk emotsionaalsel esitusel, mille edasine viimistlemine leiaks end konfliktis artisti sisemiste ideaalidega. Nendeni ta aga kunagi ei küündi ja see küündimatus hoiab rakkes. Klassikaline kurva kuju rüütli ennastõigustav helisituatsioon.

Mingil hetkel avastab Jancis digitaalsed kajad ja satub neist nii vaimustusse, et peab vajalikuks elevust umpa-umpa-ska toretseva seltskonnamänguga tasakaalustada. Selle fragmendi saaks probleemideta kohandata Külaliste või Anguse simmanimuusikaks. Jancise tooruses aga avaldub see nimetatud koolkonna mõnitamisena. Hiljem kuuleb veel madalamates registrites dub´ilikku õõtsumist, joobnud kitarrisoolod püüavad neid äraspidiselt letargilisi seisundeid maha vaikida. Eks see üks kontrastidele ja vastuoludele ülesehitatud protestiplaat ole.

Nii ei ole Jancis siin plaadil eksperimentaalne mikrotasandil, ühe instrumendi käsitlemisel (seda võis näha viimasel Üle Heli festivalil), vaid just kompositsiooniolukorras. Suvalisus kerkib omaette väärtuseks. Jancis laseb lugude struktuurinihetel loomulikult välja tulla ja rõhutatult muutliku meelega muusika pakub välja tema kui looja vastuolulise profiili.

Kuuldavasti on mitu päriselulist Jancise koostööprojekti tema isiksuse tõttu tõrkunud või katki jäänud. Kuidas sättida oma valikuid nii, et idee täiesti sõltumatust muusikust säiliks? (Meenutagem koostööd Mart Aviga.) Enamiku kõrvale asetatuna näib Jancis sõltumatu enivei. Kas teha avangardi või aktsepteerida Metro Luminaliga pähe asetatud aupärga? Nii võiks kujundlikult sõnastada veel ühe Jancise sisemise dilemma.

Ajas paigal püsivad elemendid aitavad albumil korrapäratuses siiski teatavaid seaduspärasusi näha. Aga ainult selleks, et me võiks "Hibernatust" tajuda võrdsetel alustel ükskõik millise teise kuulamisjärjekorras popmuusikaalbumiga. Et Jancise teoses võiks näha mõru kommentaari formaadisugulaste pihta.

Paljudesse lugudesse siin on vangistatud eduka poploo potentsiaal. Informeerituna depressiivrocki mentaliteedi kibedusest (kaasnevat pühalikkust siiski salates), tahab Jancis just need seosed ja elemendid, mida mõni vähem kompromissitu tegija ehituna esile tõstaks, häbiposti panna. Ise seejuures irvitades. Rocki destruktiivne impulss haiseb nii, nagu oli tunda enne, kui see aastaid tagasi korporatiivse kanoniseerimise mõjul marginaliseeriti. Sellist laadi entry-level õhinat enam globaalses kitarrimuusikas ei eksisteeri ja meie koduõuel on Jancis üks vastava ringi viimaseid mohikaanlasi.

Ma tean, et 7/10 on safe, aga teoreetiliselt peab ju arvestama inimestega, kes nende numbrite järgi žanriüleseid tarbimisvalikuid teevad. Kaotaks numbrid õige ära? Number on laiskadele.

"Leegiheitja":



NO99

Riisalo: NO99 eristus teistest selgelt tehnilise võimekuse ja saavutuste poolest

Kuigi presidendi kantselei direktori Tiit Riisalo sõnul kaaluti NO99 kõrval vabariigi 100. sünnipäeva kontsertetenduse korraldamise andmist ka teistele kandidaatidele ja arvestati Ojasoo-skandaali puhkemise võimalusega, jäi olulisema argumendina kantseleis lauale ennekõike sündmuse tehniline keerukus ja NO99 senised saavutused.

FILM
Filmikassett "Paha lugu"

Arvustus. "Pahade lugude" kõikuv dünaamika

Filmikassett "Paha lugu"

"Nissan Patrol”
režissöör: Andres Maimik ja Katrin Maimik

“Varakevad”
režissöör: Gustaf Boman Bränngård ja Rain Tolk

Kokkulepe”
režissöör: Gustaf Boman Bränngård ja Rain Tolk

“Nõiutud”
režissöör: Maria Avdjuško

“Jõulumüsteerium”
režissöör: Katrin Maimik ja Andres Maimik

6/10

TEATER
KIRJANDUS
KUNST
EV100 kunstiprogrammi juubeliaasta avapauk Kumu kunstimuuseumis

Fotod: Kumus juhatati sisse Eesti 100. sünnipäeva kunstiprogramm

Eesti Vabariigi 100. sünnipäeva tähistamiseks loodud kunstiprogrammis on ligi 100 kunstisündmust, mis jutustavad kunstikeeles Eesti olevikust, tulevikust ja minevikust. Eesti sünnipäeva tähistatakse kunstiga Ameerika Ühendriikides, Jaapanis, Itaalias ja mujal Euroopas ning samal ajal ka Virtsus, Valgas, Moostes, Sillamäel ja paljudes teistes Eesti paikades.

Arhitektuur
Neeruti mõisa tornikiiver vahetult enne mahaprantsatamist

Muinsuskaitseamet toetab pühakodade taastamist

Programmist „Pühakodade säilitamine ja areng 2014-2018“ eraldatakse 2018. aastal pühakodade restaureerimistöödeks 606 100 eurot, pühakodade kunstivara konserveerimiseks 13 177 eurot, projektdokumentatsioonide koostamiseks 13 700 eurot ning piksekaitsete ja signalisatsioonide paigaldamiseks 11 655 eurot. Aasta jooksul eraldatavate vajaduspõhiste toetuste reservi jääb sel aastal 15 854 eurot.

MUUSIKA
Arvamus
Mereparaad.

Sada Eesti mõtet. Andres Tiido

Vikerraadio on valinud välja sada mõtet, mis iseloomustavad seda, kes me oleme, kust me tuleme ja kuhu me läheme.

Alates esmaspäevast, 8. jaanuarist kõlab "Vikerhommikus" kell 7.55 üks Eesti mõte. Kirjalikult avaldab mõtted ERR kultuuriportaal.

Paavo Järvi

Paavo Järvi: Eestil on juba selline maine, et sealt tuleb midagi huvitavat

16. jaanuaril toimus Estonia kontserdisaalis Erkki-Sven Tüüri 9. sümfoonia esiettekanne Eesti Festivaliorkestri esituses ja dirigent Paavo Järvi juhatamisel. Eesti Vabariigi sünnipäevaks valminud teos kannab pealkirja "Mythos" ning toob kuulajani helilooja nägemuse eesti müüdi kujunemisest.

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: