Arvustus. Justice hääbub popiks ({{commentsTotal}})

Justice
Justice Autor/allikas: Facebook

Uus plaat
Justice
"Woman" (Ed Banger Records)
6/10

See, kuidas Justice 2007. aastal french house'i haamriga kuulajale näkku virutas, oli lausa kuritegelik. Nende debüütalbum "Cross" oli kõik see, mida Daft Punk oli teinud kümme aastat enne neid, aga Justice lihtsalt eiras elektroonilise muusika loogilisi, normaalseid reegleid. Nad võtsid sündid ja hakkasid tõsimeeli metal'it tegema, säilitades seejuures veidral kombel tantsulisuse. Nende luuüdis oli kokku segatud arusaamatu ning enneolematult jõuline komplekt, mida on sõnades isegi pisut raske selgitada. Pange lihtsalt "Cross" peale ja kuulake avalugu "Genesis". Ajuvaba.

Teine album "Audio, Video, Disco" ei olnud ausalt öeldes palju normaalsem. Tantsulisus oli lahustunud ning väljendus vaid läbi kõverpeegli, ent see polnud ainus muutus. Metalli asemel hakkas Justice möllama progerocki sõjatandril. See polnud naljatamine ega palagan, vaid nad tegid ehedalt ning ausalt sümfoonilist, mastaapset ning mitmekordses retrovaimus üllatavalt värsket elektroproget. Kui silmad sulgeda, võis ette kujutada, et laval on mõni karvane rockipeer, kes imekombel läbinud ajamasina ning sattunud kogemata filmi "Top Gun" võtetele. 1980. aastate kitš põrkab orkestreeritusega. Veits perversne isegi.

Pärast seda tuli tükk aega vaikust. 2013. aastal ilmus kontsertalbum "Access All Arenas", aga uuest materjalist ei midagi. Vaikselt võis Justice juba ununema hakata, kuniks 2016. aastal hakkas midagi toimuma.

Kui vaadata uue, kolmanda plaadi kaanefotot (vaata üleval), siis räägib see juba albumi tonaalsusest. Sarnase võrdlusena võime meenutada The xx'i, kelle debüütalbumi cover oli mustvalge (samamoodi Justice'il), teine plaat tõi pisut helgust nii visuaalselt kui heliliselt ("Audio, Video, Disco" oli värviline, kuid suures plaanis üpris morbiidne) ja Jamie xx'i sooloalbum paiskas kokku kõik värvid - sama teeb ka Justice, "Womani" kaanel on nende märgiks kujunenud risti katmas ühtlaselt segunev värvidefoon. See ei ole juhuslik, vaid tähistab selgelt nende liikumist uues suunas. Metal ja proge on maha jäetud, nüüd on Justice'ist saanud popbänd.

See ei tähenda aga tingimata halba, sest nende helimustrit arvestades on tegu pigem arusaadava edasiminekuga. Kõigi varasemate hulluste kõrval on seisnud tajutaval positsioonil ka tantsumuusika ning mingid popile omased jõujooned. Nad ei ole kunagi täielikult outsider-muusika olnud, pigem jätnud lihtsalt sellise mulje.

Niivõrd ambitsioonika bändi puhul, nagu Justice kahtlemata on, ootaks aga popmuusikale otseselt, silm silma vastu lähenedes midagi põnevamat. Nende uus materjal on äärmiselt õhuline, heljuv ning ootamatult kergelt seeditav, kust ei ole samas kadunud ka jõulisus. Süntesaatorid ei täida ka "Womanil" vaikse pinina, kosmilise ludina eesmärki, vaid löövad mõne hetkega ruumi muusikat täis. Kuid nad astuvad samasse ämbrisse, kuhu paar aastat tagasi suure hurraaga Daft Punk plaadil "Random Access Memories".

Erinevad värvid, põnevad vokaallahendused, sulnid ja pehmed kõlad. Muusika ägedatesse hipster-riidepoodidesse, raadiojaamade "alternatiiv"-programmidesse ja muudesse lihtsatesse tarbeolukordadesse - enesekindel funktsionaalne muusika, mis ehib end alusetult sulgedega. "Randy", "Safe and Sound" ja "Fire", mis on plaadi põhisinglid, omavad kõrvauslikku potentsiaali, kuid ei enamat.

Üllataval kombel iseloomustab kõik see varemmainitu, lihtsustunud ning kerglane elektrooniline tarbepop vaid üht osa albumist. Pigem küll valdavat, aga seal kõrval on ka palju teravam pool.

Lugu "Love S.O.S" läheb käima ja kõik märgid näitavad, et see on pidude hümn, klišeelik ning mesimagus ballaad-house-bänger, mis toimib pimedas ruumis higi ja liisunud õlle lõhna saatel. Aga pöörded jäävad madalaks, jääd kuulajana ootama plahvatust, mida ei tule. Viis minutit täis ootusi, mida ei täideta. Äärmiselt tabav emotsioonide mäng.

Tegelikult ei ole ka metal nende juurest täielikult kadunud, lugudest "Close Call" ja "Chorus" kõlab see vaikselt läbi, kuid nad ei pea seda enam demonstreerima. See on nende muusikas sees, sa kuuled seda õrnalt taustal, see on peidetud tantsumuusika funktsionaalsuse vahele, mis aga hämmastaval kombel ei muuda neid lugusid tüütult tihedaks. Sarnaselt raadiosõbralikele lugudele on seal kergust ning voolavust.

Ma ei tea, mida Justice järgmiseks teeb ning ma ei ole enam ka päris kindel, kas ma seda teada tahan. Nad on siiani moodsa retromuusika juhtivateks tegijateks, kuid nende ressurss ja energia liigub liiga vales suunas. Nad tahavad teha ajastutetaguse tunnetusega elektroonilist popmuusikat nende reeglite järgi, tänu millele on meil praegu tabelites The Weeknd või Rihanna. Kaks pusletükki, mis ei sobi täpselt kokku ning lõhuvad tervikut.

Aga lootus jääb, et neis on veel midagi põnevat peidus. "Woman" on karjääri seni nõrgim album, kuid juba "Love S.O.S" üksi kinnitab, et ei tasu veel alla anda. Äkki järgmine on parem?



NO99

Riisalo: NO99 eristus teistest selgelt tehnilise võimekuse ja saavutuste poolest

Kuigi presidendi kantselei direktori Tiit Riisalo sõnul kaaluti NO99 kõrval vabariigi 100. sünnipäeva kontsertetenduse korraldamise andmist ka teistele kandidaatidele ja arvestati Ojasoo-skandaali puhkemise võimalusega, jäi olulisema argumendina kantseleis lauale ennekõike sündmuse tehniline keerukus ja NO99 senised saavutused.

FILM
Filmikassett "Paha lugu"

Arvustus. "Pahade lugude" kõikuv dünaamika

Filmikassett "Paha lugu"

"Nissan Patrol”
režissöör: Andres Maimik ja Katrin Maimik

“Varakevad”
režissöör: Gustaf Boman Bränngård ja Rain Tolk

Kokkulepe”
režissöör: Gustaf Boman Bränngård ja Rain Tolk

“Nõiutud”
režissöör: Maria Avdjuško

“Jõulumüsteerium”
režissöör: Katrin Maimik ja Andres Maimik

6/10

TEATER
KIRJANDUS
KUNST
EV100 kunstiprogrammi juubeliaasta avapauk Kumu kunstimuuseumis

Fotod: Kumus juhatati sisse Eesti 100. sünnipäeva kunstiprogramm

Eesti Vabariigi 100. sünnipäeva tähistamiseks loodud kunstiprogrammis on ligi 100 kunstisündmust, mis jutustavad kunstikeeles Eesti olevikust, tulevikust ja minevikust. Eesti sünnipäeva tähistatakse kunstiga Ameerika Ühendriikides, Jaapanis, Itaalias ja mujal Euroopas ning samal ajal ka Virtsus, Valgas, Moostes, Sillamäel ja paljudes teistes Eesti paikades.

Arhitektuur
Neeruti mõisa tornikiiver vahetult enne mahaprantsatamist

Muinsuskaitseamet toetab pühakodade taastamist

Programmist „Pühakodade säilitamine ja areng 2014-2018“ eraldatakse 2018. aastal pühakodade restaureerimistöödeks 606 100 eurot, pühakodade kunstivara konserveerimiseks 13 177 eurot, projektdokumentatsioonide koostamiseks 13 700 eurot ning piksekaitsete ja signalisatsioonide paigaldamiseks 11 655 eurot. Aasta jooksul eraldatavate vajaduspõhiste toetuste reservi jääb sel aastal 15 854 eurot.

MUUSIKA
Arvamus
Mereparaad.

Sada Eesti mõtet. Andres Tiido

Vikerraadio on valinud välja sada mõtet, mis iseloomustavad seda, kes me oleme, kust me tuleme ja kuhu me läheme.

Alates esmaspäevast, 8. jaanuarist kõlab "Vikerhommikus" kell 7.55 üks Eesti mõte. Kirjalikult avaldab mõtted ERR kultuuriportaal.

Paavo Järvi

Paavo Järvi: Eestil on juba selline maine, et sealt tuleb midagi huvitavat

16. jaanuaril toimus Estonia kontserdisaalis Erkki-Sven Tüüri 9. sümfoonia esiettekanne Eesti Festivaliorkestri esituses ja dirigent Paavo Järvi juhatamisel. Eesti Vabariigi sünnipäevaks valminud teos kannab pealkirja "Mythos" ning toob kuulajani helilooja nägemuse eesti müüdi kujunemisest.

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: