Olev Remsu. Kong Fuzi sünnipäev ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Kong Fuzi tempel
Kong Fuzi tempel Autor/allikas: Mr. Tickle/ commons.wikimedia.org

"Hotelli voodikapil tiriseb varahommikul telefon, helistab Eric Chao, Taiwani kultuuriministeeriumi informatsiooni- ja koostööteenistuse protokolliametnik, nagu ma mõni päev tagasi saadud nimekaardilt loen."

Olev Remsu jätkab religioonide lätteil rändamist.

Hiinas on vist kõigil nimekaardid, Taiwanil on neid veel rohkem. Ja Hiinas kasutatakse eurooplaste-ameeriklastega suhtlemiseks läänelikud eesnimed, omavahel pruugivad nad rahvuslikke. Vaat, see on vastutulek!

"Jõuan kell neli hotelli ette," ütleb ta.

Istun võimsasse seitsmeistmelisse Luxgen 7 MPVsse, neid tehakse siinsamas pilvelõhkujate vahel, vaid paar kvartalit eemal. Kes ütles, et Taiwan ja Hiina ei saa hästi läbi? Palun väga, selle auto tootmine on laienenud mandrile.

Hommikupimeduses on midagi müstilist, hilise ööni sipelgana kihanud suurlinn, seitsmemiljoniline (koos eeslinnadega) Taipei on tardunud vaikusse. Valgusreklaamid pole kustunud, need säravad ja vilguvad edasi, püüavad tühjusele kaupa või teenust pähe määrida. Reklaamid on hoonetele paigutatud kuidagi koordineeritult, kindla käega, mitte pilla-palla, üksteist tapvalt, nagu Las Vegases, maailma neoonseimas linnas.

Sõidame võrdlemisi tühjadel avenüüdel, kell näitab 4.20, kraadiklaas +27. Õnneks on autos klimaator, hoiab õhu jaheda.

Keerame kõrvaltänavale, juba on laternate all näha inimrühmi, kõik liiguvad ühes suunas. Pärast ühe risttee ületamist kihab tänav jalakäijaist, meie taga veereb autorodu.

Helkurvestides politseinikud juhatavad hõõguvpunaste sauadega liiklust. Viimaks näen põlevaid tõrvikuid müüril. Neid on pikk rida. Pargime auto kuhu kästakse, astume väravast tõrvikute alt läbi. Prožektorite kiired on suunatud lohedele.

Nelinurkne, kauni müüri ja sammaskäiguga piiratud parkettõu. Vabaõhupühamu sarnaneb budistlikule templile. Löögikellad. Neid on austusväärselt palju, tohutud kellad seatud kahte ritta.

Toimub imposantne tseremoonia, näen preestrite rühma idamaistes sutaanides, üks neist astub mulle vastu. Kas tema on Konfutsiuse (Kong Fuzi) 79. järeletulija? Vist jah. Võtan kilekotist Linnart Mälli Konfutsiuse-raamatu, kingin talle.

Ta on hetk hämmelduses. Ehk tegin midagi valesti, rikkusid etiketti? Vahest ei ole siin kombeks kinke tuua? Või pannakse need kuhugi kindlasse kohta, ei anta otse kätte?

"Raamatukogu jaoks. Konfutsius eesti keeles," selgitan inglise keeles.

"Raamatukogu jaoks," kordab ta.

Võibolla paneb teda üllatuma traditsiooniline trükiraamat, kõik budistlikud, konfutsiantlikud teksit on ammu digitaliseeritud?

"Eesti on ilus maa," ütleb mees ning astub teiste preestrite rivvi.

Ehk andsin valele inimesele?

Tõuseme vippide tribüünile, meie koht on tagareas. Eric sosistab, kes järjest tulevad: Hiina Vabariigi president Ma Ying-jeou, Hiina Vabariigi peaminister Wu Den-yin, Taipei linnapea Hau Lung-bin ja neid saatvad isikud.

Kõik tumedates ülikondades, valgetes särkides ja lipsudega. Nagu Euroopas, nagu Ameerikas, nagu peaaegu kogu maailmas. Aga, näe, kohe linnapea kõrval on teksastes mees hipiliku särgiga, nööbid kõhul lahti. Seda mujal naljalt ei juhtu.

Koor esitab Hiina Vabariigi hümni -- "meie eesmärk on leida vaba maa ja rahuriik maailmas".

Järgnevad teised oodid ja pühalaulud, vilkalt hakkab taevapimeduses pea kohal hahetama aovalgus.

Ette astub preester, kellele ma mõni minut tagasi raamatu andsin. Järelikult sai selle õige inimene.

Tema nimi on Kung Tsui-chang (kirjutatakse ka Kong Chuizang), ta on sündinud 1975. aastal, jah, ta on isaliini pidi Konfutsiuse 79. otsene järeletulija. Tema täidab praegu 2500 aasta vanuse suguvõsa pea kohuseid.  Juba on sündinud ka 80. ja 81. järeltulija, nii et suursuguse dünastia hääbumist pole karta.

Keegi pole mõjutanud Hiina ja tema mõnegi naabermaa vaimu, eetikat, kultuuri ja filosoofiat rohkem kui Konfutsius. Hiina Vabariigi põhiseadusesse kirjutati konfutsionism kui riigiideoloogia juba 1921. aastal, Taiwanil on see endiselt kasutusel, mandril mitte. Ent mandrilgi austatakse Konfutsiust, tegelikult sügamalt kui ükskõik keda tahes.

Kas konfutsionism on religioon või väärtusõpetus? Jumalat siin ei ole, ent teda pole ka budismis, hinduismis, sintoismis ja teistes idamaistes religioonides. Siin räägitakse tõtt, siin ei puhuta müüte hambasse. Liturgia konfutsionismis on, seda siin peetaksegi ning see ülendab meeli enamgi kui katoliiklaste või õigeusklike pühitsustel. Ja tegelikult on kõik religioonid väärtusõpetused, ainult et mõnega kaasnevad belletristlikud süžeed. Ja mõnes need koguni domineerivad. Konfutsionism on aga kahe jalaga maas kinni, ei lendle taevas ega fantaasiates, ei räägi hauatagusest elust.

Konfutsius tõstis kilbile kombed, etiketi ja tseremooniad. Kui vastukäiv on see jänkilikule elustiilile, kus visatakse jalad lauale ja minnakse kohe eesnimedele või koguni deminutiividele. Konfutsionismist mõjutatu ei ela vabaabielus, tema on ehtne konservatiiv. Teiseks nõudis Konfutsius vanematele (loe: isale) tingimusteta allumis igas vanuses – noorena, täiskasvanuna, ka siis, vanemad on juba väga vanad. Lapsed ei tohi minna vanematest kaugele eemale elama asuda, nii ei saa nad vanemaid aidata. Meil on lapsed, kes kaua ema-isaga koos elavad, pilkeobjektiks. Kolmandaks kohustas Konfutsius kummardama heirarhiat, austama ülemusi. Meie jaoks peaksid kõik inimesed olema võrdsed, konfutsionistide jaoks mitte. Konfutsius õpetas, las valitseja olla valitseja, alam alam, isa isa ning poeg poeg. Ülemuse ja alamuse suhe olgu nagu tuulel ja õlekõrrel. Kui tuul puhub, siis ülekõrs kummardub. Ülemuste austamine ei näita inimese nõrkust, vaid tagasihoidlikkust ja häid kombeid.

Konfutsius vähendas loomingulisuse tähtsust, vanu ja elus läbi proovitud teadmisi pidas ta etemaks. Täna hinnatakse Läänes endastki mõistes kreatiivsust, sellest on saanud ühiskonna majakas. Konfutsius toonitas aga universaaltarkuse olulisust, ja selle annab pikk aeg, mil tuleb usinalt töötada ja õppida. Inimesed on loomu poolest head, ent seda headust tuleb kogu aeg juurdeõppimisega arendada, nagu lilli peab kastma, et nad õitseksid.

Valitsejad kindlasti propageeriksid konfutsionismi, ise seda vaid silmakirjalikult järgides.

Konfutsius on arvatavasti tõesti olemas olnud, meil on teada tema oletavalt tõene, katkestamatu elulugu. Mitte nagu viissada aastat hiljem elanud Jeesusel, kelle elust ametlikes evangeeliumites on üle kolme neljandiku jäänud valgustamata.

Konfutsius sündis ehk aastal –551. Arvatakse, et ta õppis Lao Tse (Laozi) filosoofia koolis. Hiinas oli toona musttuhat pisiriiki, Konfutsius oli ühes neist kõrgel ministrikohal, siis aga vihastus valitseja peale tolle liiderlikkuse pärast. Valitseja naabervalitsejalt kingiks 80 kaunist konkubiini ja 24 ekstraratsut. Nüüd oli tal tegemist meeletult, muuks aega ei jätkunud. Mis liig, see liig, ütles Konfutsius ning hakkas nüüd mööda neid riigikesi rändama. Tal tekkis õpilaskond, viimaks oli neid tuhandeid. 

Konfutsiusel ja temaga enam-vähem ühel ajastul elanud Laozil, taoismi rajajal, on palju sarnasusi, ehk ongi neil ühine juur. Peamine mõte – ära tee teistele seda, mida sa ei taha, et sulle tehakse – on neil üks. Ehk kokkuvõtvalt: inimese mõõt on inimene. Konfutsius oli konservatiiv, kes üle kõige hindas puhast perekonnaelu ja väärikaid kombeid. Tänasel päeval leidub peamiselt Kagu-Aasias tuhandeid Konfutsiuse templeid, kus õpetatakse efektsete tseremooniata saatel sama. Konfutsius austas tseremooniaid ja rituaale, kuna neil on mõjurikas ja kasvatuslik toime. 

Meis kõigis peitub tõmme rituaalide, olgu või pisikeste ja argiste, poole ning Konfutsius juhatas neist lugu pidama. Mõtleme kasvõi sünnipäevadele, pulmadele, matustele, kõik need puudutavad sügavalt meie tundeid, määravad meie käitumise reeglid. Äärmiselt oluline on oma vanemate pühaks pidamine. Konfutsius määras rangelt, et nooruses peame me oma vanemate sõna kuulama, kui nad vanaks saavad, siis nende eest hoolitsema. Kui nad on surnud, siis peab nende mälestuseks tooma ohvreid.

See nõue läheb tänasest läänlusest täiesti lahku, meil kolivad lapsed isa-ema juurest ära nii kiiresti, kui õnnestub.

Vanemate austamisest kasvab Konfutsiusel välja autoriteetide kultus, siit on selgelt näha ka käsk  olla kuulekas võimule. Meie jaoks on kõik inimesed vabad, võrdsed ja vennad (vähemalt sõnades), konfutsionism õpetab hierarhiseerimist. Siin on ka suurim vastuolu budismiga – Buddha teatavasti ei tunnistanud kastiühiskonda. Konfutsius väljendas seda luuleliselt: "Ülemuse ja alluva suhe on sarnane tuulele ja rohule – kui tuul puhub, siis rohi kummardab." Allumine ei näita sisemist nõrkust, vaid viisakat tagasihoidlikkust ja südameaustust. Veel üks vastuolu Läänega – Konfutsius pidas omandatud teadmisi olulisemaks loomingulisusest, tema õpetas universaaltarkusi, mis on igavesed.

Konfutsius ei sallinud Hiina pisiriike, tema unistas ühtsest ja suurest Hiinast. Kas keegi on mõelnud, miks India oma tänastes mõõtmetes oli killunenud kuni brittide tulekuni kümneteks väikeriikideks, ent Hiina on dünastiavahetustele paar tuhat aastat enam-vähem ühtsena püsinud? (Territoriaalseid muutusi on olnud.) Seda on teinud konfutsionism, samas kui India aladel levinud budismil ja hinduismil riiklikult siduv toime puudub. (Hiina Vabariik peab oma territooriumiks kogu Hiinat, mitte ainult Taiwani ja teisi ümbruse saari. Täpselt samuti peab Hiina Rahvavabariik endasse kuuluvaks Hongkongi ja Macaud.) 

Tõesti, ilus ja suurejooneline tseremoonia, just selline, millist igatses Konfutsius.

Ja Konfutsius ise? Milles seisnes tema õpetus peale elu- ja valitsemisjuhiste? Kõik tsivilisatsioonid olid tegelenud surmaga, sellega, mis juhtub pärast elu. Ühejõemaa asukad olid ehitanud püramiide, Kahejõemaa inimesed tsikuraate, Konfutsius ei tegelenud metafüüsikaga, tema ei proovinudki vaadata reaalsest kogemusest kaugemale-sügavamale. See, mida ma näen, on see, mida ma näen, see, mida ma puudutan, on see, mida ma puudutan, tahtis meile öelda Konfutsius. Ja enam-vähem kõik on temaga nõus. Kõik, kui kukenokatäis erandeid maha arvata.

Hotelli tagasi jõuan kenasti hommikusöögiks.

Toimetaja: Valner Valme

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: