Lauri Koppel uurib gnostitsismi ja Tupperware'i kaudu suvilaarhitektuuri
Draakoni galerii avab teisipäeval, 13. oktoobril Lauri Koppeli isiknäituse "Demiurgi Tupperware", mis uurib suvilaarhitektuuri.
Ideed, et maailm on ebanormaalne olukord, kannab Iraani hellenistlikust juutlusest pärit gnostitsism. Negatiivse mateeriaga maailma looja on langenud jumalik kuri olend Demiurg. Hermeetilisi plastikust toidukarpe toidu säilitamiseks ja ladustamiseks toodab üks maailma suurimaid otsemüügifirmasid Tupperware. Vee ja õhukindlatest erineva kujuga karbikestest on saanud olmekultuuri osa, kirjeldab Koppel näituse saatetekstis.
Hüljatud Nõukogudeaegsetes suvilates on hermetiseerinud sotsiaalne utoopia. Modernistlik idee, millest kanduvalt suvilad ehitati, kandis endas funktsionalistliku arhitektuuri inimlikustamist. Suvilad olid mõeldud pakkuma inimestele ülimalt ratsionaalset puhkeruumi, suvilates väljendusid Nõukogude Eesti tollased moesõnad nagu orgaaniline arhitektuur ja karniisarhitektuur. Koppeli hinnangul on korra ja puhtuse asemele on suvilatesse sisse tunginud midagi sellist, mida seal varem poleks tohtinud olla. Haigused ja surm.
Peremeesteta tühjad hüljatud ruumid elavad edasi. Kes on külmade ilmade saabudes mõnda hüljatud hedonistlikku päikesetemplit lähedalt vaadelnud, näeb, et kondensatsioonivesi ilmub hoonete akendele. Selliseid tummi omaniketa, oma sise-ja välistemperatuuriga mängivaid suvilaid leiab näituse autori sõnul kogu Eesti põhjaranniku ulatuses.
"Hakkasin seda vaimset ja füüsilist reostust, mida tekitab aeg modernistlikule väljendusvormile, tähele panema pikkadel jalutuskäikudel. Suvilad ei sobi turumajandusse," räägib Koppel. "Arhitektuurselt maitsekaid hooneid on püütud kohendada või konserveerida odavate ehitusmaterjalidega, palju on lammutatud. Tihti ehitatakse kruntidele asemele elumaju, seda lõdvenenud planeerimisseaduste tingimustes."
Näitus "Demiurgi Tupperware" on Koppeli sõnul paranoiline vaade suvilate näitel Eesti lagunevale arhitektuuripärandile. Aeg on armutu ja Demiurg on selle kuratlik ainuvalitseja. Kui kedagi ei ole enam ruumis, siis kes seal on? See on Demiurg, Demiurgi enda õhukindlas säilituskarbis. Kui tahta rääkida arhitektuuri luhtumisest, on lihtsaim alustada nõukogude suvilast. Oma range geomeetriaga on ta selgepiirilisem organiseeritud ruum, mida vaadelda. Ja Demiurg irvitab. Nüüd ja igavesti.
Lauri Koppel (sünd. 1986) kasutab teostes enamasti graafika ja foto vahendeid. Ta on lõpetanud Eesti kunstiakadeemia graafika osakonna magistriõppe 2012. aastal. Kunstnik on offset-litograafia töökoja "Ubu Noir" liige.
Näitus jääb avatuks 31. oktoobrini 2020.
Toimetaja: Merit Maarits