Eesti koreograafi ballett jõuab esmakordselt lavale Itaalias ({{commentsTotal}})

Teet Kase täispikk balletietendus „Anna Karenina“  Itaalias Teatro di Milano laval
Teet Kase täispikk balletietendus „Anna Karenina“ Itaalias Teatro di Milano laval Autor/allikas: Teatro di Milano

Täna esietendub Teet Kase täispikk balletietendus "Anna Karenina" Itaalias Teatro di Milano laval. Kahe riigi kultuurikoostöös valminud etendust mängitakse lisaks Milanole Pisas ja Sardiinias, samuti Šveitsis ja tuleva aasta kevadel Eestis.

Spetsiaalselt Teatro di Milano balletiartistidele loodud etendus tugineb Lev Tolstoi romaanil ja baseerub Pjotr Tšaikovski muusikal.

Milano balletiteatri juht, endine La Scala tantsija, Carlo Pesta on tulemusega väga rahul. "Võib öelda, et itaallaste kirglik väljendus, eestlase ratsionaalne mõtlemine ja vene muusika emotsionaalsus loovad koosluse, mis puudutab sõltumata kultuuriruumist või päritolust," tõdeb Pesta.

Ta rõhutab just loomingulise koostöö tähtsust kahe riigi kultuurisuhetes: "See on esimene kord kui Eesti koreograaf lavastab originaalteose Itaalia trupile ja mis on veel parim viis kultuurisidemete tugevdamiseks kui mitte koostöös, koos loomine."

Lavastaja Teet Kase sõnul ei ürita ta taaselustada Tolstoi Anna Karenina teost, mille on kirjanik täiuslikult sõnadesse loonud, vaid vaatleb teoses käsitletavaid aegumatuid teemasid läbi kaasaja inimese silmade ning tantsukunsti väljendusvahendite. "Sel viisil on võimalik puudutada sfääre, mida Tolstoi tekst kätkes ridade vahel," nendib Kask.

Lavastajat huvitavad eelkõige Tolstoi püstitatud eksistentsiaalsed teemad ja nende sügav puudutus. Kase sõnul ei ole lugu lihtsalt ühe naise õnnetust armastusest ja kannatustest. Vaid on lugu inimesest, isiksusest ja tema soovist järgida sisemisi vajadusi ning olla aktsepteeritud nende erilisustega ühiskonna poolt.

"Oluline, et me ei kiirustaks teiste üle kohut mõistma ning jätame selle teo teiste jõudude hooleks ja võtame aega mõistmiseks, miks me teeme asju nii ja mitte teisiti," võtab Kask kokku selle sada nelikümmend aastat tagasi kirjapandud loo moraali.

Kaheosalises balletis varieerub Pjotr Tšaikovski eri perioodide looming, näiteks on lavastaja valinud välja "Eleegia”, "Melanhoolne serenaad", "Kuus romanssi". "Et Tšaikovski muusika sobib antud lavastuse jaoks, oli ilmne. Helilooja ja kirjanik elasid ju samal aja ja samas kultuuriruumis," selgitab Kask, kellele oli muusika oluline teejuht loomeprotsessis.

"On olnud nõudlik protsess just vastutuse osas, see teravdas fookust detailide suhtes, leidmaks just need õiged liigutused mõtete ja tunnete edasiandmiseks. Erakordselt sisukas, nõudlik, õpirohke ja rõõmuküllane loominguline teekond on olnud," jagab lavastaja muljeid.

Tänaõhtust etendust väisavad teiste seas ka Eesti Vabariigi Suursaadik Itaalias Celia Kuningas-Saagpak, Eesti Vabariigi Suursaadik Hollandis Peep Jahiloo, Eesti Vabariigi aukonsul Milanos Giuseppe Antonio Ciro Barranco di Valdivieso, La Scala endine priimabaleriin Anna Maria Prina, La Scala ballettmeister ja endine Suure Teatri staartantsija Vladimir Derevianko ja mitmed teised Itaalia ja Eesti prominendid.
Balleti libretto ja koreograafia on loonud Teet Kask, lavakujunduse Marco Pesta, kostüümid Federico Veratti ja valguskujunduse Dario Rossi.

Balleto di Milano on unikaalne tantsuteater mitte ainult Itaalias, vaid kogu Euroopas oma kontseptuaalse ülesehitusega. Kokku on sulandunud hoolikalt valitud tantsijatest trupp, kellele luuakse omanäolist originaal-repertuaari. Tegemist on erilise trupiga, sest toimivad erateatri juures, mis on harv nähtus balletimaailmas.

Toimetaja: Mari Kartau

Allikas: Teatro di Milano



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: