NO99 näitab pöörast Jaapani kino ({{commentsTotal}})

"Katakuride perekonnaõnn" ("Katakuri-ke no Kōfuku") Autor/allikas: Kaader filmist

2. kuni 4. maini näeb NO99 kinos Jaapani filmide eriprogrammi. Näitamisele tulevad neli linateost, mis on korraldajate sõnul vaatamängulised, jaburad ja täis võimast visuaali.

Näitamisele tulevad filmid:

"Katakuride perekonnaõnn" ("Katakuri-ke no Kōfuku"), rež: Takashi Miike
2. mai kell 21

Katakuride perekond tahab rajada Fuji püha mäe jalamile väikese majutuskoha. Lihtne keskklassi unistus. Aga kuidagi läheb nii, et kõik nende kliendid saavad hukka (õnnetused, enesetapud, mõrvad). Mida siis teha? Eks ikka matta nad maja taha aeda. Samas armub Katakuride tütar Shizue USA mereväeohvitseri (kes väidab, et on Inglise kuninganna sugulane, mida tema jaapani füsiognoomia just väga ei kinnita). Viimane loodab jõuda külaliste salapärase kadumise juurteni. Aga Jaapanis on ju vulkaanid ja need need võivad alati purskama hakata. "Katakuride perekonnaõnn" on tõeline žanriülene õudus-komöödia. Ohtralt animatsiooni, muusikalinumbreid ja zombie'sid.

"Ligimese nägu" ("Tanin no kao"), rež: Hiroshi Teshigahara
3. mai kell 21

Kuulsa keemiku nägu saab plahvatuses tõsiselt vigastada. Talle valmistatakse midagi maskilaadset, mis katab kogu ta näo. On ta veel sama inimene? Mida aeg edasi, pole ta selles enam isegi päriselt kindel. Ta hulgub rahvahulkades. Ta kohtub arstide ja psühhiaatritega. "Nägu on hinge uks," ütleb ta. Füsioloogiast saab filmi käigus metafüüsika.

Poeetiline Teshigahara on jaapani kino must-valge perioodi avangardklassik. Paljud teavad tema filmi "Luitenaine", aga Teshigahara on ekraniseerinud teisigi Kobo Abe romaane ja neid näeb suurel ekranil harva. "Ligimese näos" on nähtud märke sõjajärgse Jaapani ühiskonnas vallanud võõrandumistundest ja kuskil tunnetuslikul taustal on ka Hiroshima ja Nagasaki. 1960. aastate Jaapani üks olulisemaid filme, täis Toru Takemitsu voolavalt orkestreeritud muusikat.

"Tetsuo", rež: Shinya Tsukamoto
4. mai kell 21

Kõik algab ühest autoõnnetusest. Kontroritööline ja tema naine sõidavad otsa äkitselt tänavale jooksnud mehele. Mida nad ei tea, on et hukkunu on metallifetišist. Nad heidavad surnukeha kuristikku, kuid sellest kõik alles algab. Habet ajades tunneb salaryman äkitselt, kuidas tema näos on tükk metalli. Ja see metallitükk kasvab. See on metallifetišisti kättemaks. Edward Käärkäel oli veel lihtne.

Peagi muundub metalseks kogu kontoritöölise keha. Viimaks hakkab metalseks muutuma kogu ümbritsev maailm ja ees ootab post-apokalüptiline võitlus metallifetišisti endaga. Või vahetab kontoritööline poolt?

Selles filmis, milles valu seguneb groteskselt naudinguga, on nähtud väljendust Jaapani hüpertehnoloogilise ühiskonna süvakihtides valitsevale nimetule ärevusele.

"Lady Snowblood" ("Shurayuki-hime"), rež: Toshiya Fujita
4. mail kell 22:15

Tasane väikelinnatänav. Grupp joviaalseid jaapani mehi. Nende juurde ilmub pimestavalt kaunis daam. Tema veel kaunimast vihmavarjust väljub äkitselt pistoda. Lahvavad emotsioonid, paiskuvad raevunud pilgud, kostuvad karjed. Kangelanna sosistab dramaatiliselt: "Mina olen Shura Yuki-hime!" Ja see on alles algus. Nii hukkub kümneid mehi. Yuki päralt on kättemaks. Ja ta maksab kätte suurejooneliselt.

Muidu delikaatsuse ja rafineerituse poolest tuntud Jaapanis on naiste kättemaks kinoskeenes žanr omaette. Need filmid on väga verised, aga eeskätt eepiliselt ja samas jaburalt vaatemängulised ning "Lady Snowblood” on selle žanri absoluutne etalon. Smanimelise manga järgi sündinud "Lady Snowbood" oli peamiseks inspiratsiooniks Tarantino "Kill Billile".

Loe täpsemalt siit.

Toimetaja: Kaspar Viilup



Kultuuriministeerium annab 2012. aastast välja aunimetust kultuurisõber, millega tunnustatakse nii eraisikuid kui ka organisatsioone, kes on kultuurivaldkonda aasta jooksul rahaliselt panustanud või olnud kultuurivaldkonnale toeks tegudes.

Peep Ehasalu: väikest raha mainida on ebaeetiline

Istusin kaks aastat tagasi muusikafestivali TMW avamisel. Festivali toetajate esindajad ütlesid tervituseks mõne sõna ja jätsid lava päevakangelase päralt. Peakorraldaja oli õnnelik toetajate üle, kes võimaldavad maailma ja inimesi paremaks muuta. Kaamerad surisesid, tehti pilti. Kindlasti õnnestub meedial toetajaid näidates ka rohkem uute toetajate raha kultuuri juurde meelitada, arvasin naiivselt.

FILM
"Happy End"

Arvustus. Nüri noaga Haneke

Uus film kinos

"Õnnelik lõpp" ("Happy End")

Lavastaja: Michael Haneke

Näitlejad: Isabelle Huppert, Jean-Louis Trintignant, Mathieu Kassovitz

6,5/10

TEATER
KIRJANDUS
Leelo Tungal

Kirjanduspreemia nominent Leelo Tungal: me elame nagu kahe maailma vahel

Emakeelepäeval, 14. märtsil antakse välja Eesti kultuurkapitali kirjanduse sihtkapitali aastapreemiad, kus suisa kaks nominatsiooni - kogumiku "Teeleht" eest luule ning "Hallooo!" eest lasteraamatute kategoorias - pälvis kirjanik Leelo Tungal. Mari Klein tegi temaga sel puhul ka lühikese intervjuu, uurides, mida need teosed Tunglale tähendavad.

KUNST
Arhitektuur
MUUSIKA
Arvamus
Sokid ja skandaalid. Baltoscandal

Peeter Helme: täna tahan rääkida ärritusest

Täna tahan rääkida ärritusest. Mõnikord sügavast ja halvavast, enamasti aga pealiskaudsest, vaid veidi häirivast ärritusest, mis valdab mind pea igal hommikul, kui olen ärganud, teinud endale tassi teed ning käivitanud arvuti, et visata pilk uudisteportaalidele, sotsiaalmeediale ja lugemist ootavatele e-kirjadele.

Mart Rannut

Mart Rannut: meie keelekavades pole olnud lõhna ka teoreetilistest alustest

"Keelekaval puudub teoreetiline põhi ja see on olnud kõikide strateegiate ja kavade põhiline puudus," rääkis saates Tartu ülikooli Narva Kolledzi õppejõud Mart Rannut. Põhjus on Mart Rannuti hinnangul spetsialistide puuduses, sest meil ei valmistata ette spetsialiste, kes oskaksid keele toimimist ühiskonnas juhtida.

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: