Balleti "Anna Karenina" peaosatäitja: hea oli taas publikule tantsida
"Terevisioonis" olid külas Estonia koreograaf-lavastaja Marina Kesler ja balletitantsija Anna Roberta, kes rääkisid rahvusooperi uue hooaja avateose "Anna Karenina" teisipäevasest esietendusest.
Ballett oli lavastuse meeskonnal praktiliselt valmis juba märtsikuus. "Me pidime juba lavale minema ja öeldi meile, et nüüd istute kodus," meenutas Kesler "Terevisioonis".
"Ega me ei teadnud, kaua me kodus istume. Alguses oli mul hea meel, et magan end välja, nädala pärast tulen tagasi ja siis saame ilusti "Anna Karenina" ära mängitud. Aga muidugi see kodus istumine venis kuu-kaks pikaks. Tulime tagasi, pärast tegime trenne ja proove, aga muidugi see ei olnud enam see."
Samas ei saa Kesler öelda, et 4. augustil, kui hooaeg peale hakkas, tuli neil nullist alustada. "Meil oli kõik juba valmis, pidime selle lihtsalt üles soendama ja suhteliselt intensiivselt 2 nädalaga tuletama meelde nii emotsionaalselt kui ka füüsiliselt, et nii lavaproovidesse ja ka esietendusele pääseda."
Teisipäeval esietendunud "Anna Karenina" peaosatäitja Anna Roberta märkis, et hea oli taas inimesi näha. "Oli väga pikk periood, kus me tantsisime laval, aga tühjale saalile." Ta tõdes, et esinemine mõjub poolikult, kui ei ole publikut, kellele tantsida.
"Meie kunst on tantsida publikule. Me anname oma emotsiooni neile, ja kui neid ei ole ...," sõnas Roberta.
Kesler rääkis, et valis balletile enne Dmitri Šostakovitši loomingust muusika ja seejärel lõi sammustiku.
"Koreograafid töötavad erinevalt. Minu puhul inspireerib muusika. Ma kuulan ilusat muusikat ja siis vaatan, kas see sobib dramaturgiliselt, kas see painab mind ja siis ma teen valikud," kirjeldas ta.
"Kui on pikad sümfooniad, siis on keeruline muusikat kupeerida, lõigata ja tuleb valida lühemad lood. Aga kui muusika ei inspireeri, siis ei tule ka seda sammustikku," lisas Kesler.
Tema sõnul valmib vahepeal enne muusikat ka sammustik, kuigi tema ise niimoodi lavateost luua ei oska. "Ma olen muusikast nagu sõltuvuses."
Roberta tunnista, et Šostakovitši muusika võtab lihtsalt kaasa, eriti kuna Kesler lavastab muusikale. "Paar päeva enne esietendust viitas Marina tervele oma lavastusele kui lapitekile, sest ta võttis neid tükke, lõikas kokku, pani midagi vahele, et üleminekud oleksid alati loogilised, kuna see on looga ballett ja et seal ei tekiks vaikust."
Vastuseks küsimusele, kuidas on Aivar Mäega seotud skandaal mõjutanud Estonia tööõhkkonda, märkis Kesler, et neil on lihtsalt hea meel, et nad saavad etendusi anda.
"Kõik estoonlased on kontsentreeritud sellele, et teha oma tööd väga hästi ja professionaalselt. See on oluline, et me töötame publiku nimel edasi. Kunst kuulub rahvale ja nii me katsume olla," sõnas ta.
"Samas ma ei tunne, et see pinge oleks maas, sest me ei tea, mis koroonast saab. Meile ennustatakse igasuguseid asju. Sisemine pinge on mingil määra ikka, aga selleks me profid olemegi, et kui me lähme lavale ja närvitseme, siis me ei näita seda välja. Meil on kõik hästi."
Toimetaja: Merit Maarits
Allikas: "Terevisioon"