Arvustus. Sveta scumbro'te ja Hollywoodi jõmmide ühendaja Tommy Cash ({{commentsTotal}})

Tommy Cash ja Charli XCX vallutasid Saku Suurhalli.
Tommy Cash ja Charli XCX vallutasid Saku Suurhalli. Autor/allikas: Kertin Vasser

Tommy Cashi albumi "¥€$" esitluskontsert Saku Suurhallis

29. detsember

Tegelikult polnud mul esiti mingisugust huvi Tommy Cashi Tallinna kontserdi vastu. Seisin mitmetel hommikutel tööle minnes Tallinnas Kreutzwaldi tänava nurgal punase foori taga ja vaatasin ürituse digireklaami teisel pool teed oleva hoone majaseinalt suhteliselt külma kõhuga. Miski hakkas sees nihelema alles pärast seda, kui ilmus Cashi üllatavalt veenev "¥€$". Kui tuli aga teade, et kontserdi külalisesineja on Charli XCX – kelle kuulaja ma pole, kuid kelle kaliibriga artisti siiatulek on igatahes sündmus omaette – tekkis mul ootamatult kerge FOMO (fear of missing out ehk hirm millestki ilma jääda).

Saku Suurhall on kontserdipaigana olnud alati pigem vastumeelne ja muusikaüritusele pole ma sinna endalegi häirivalt pärast 14 aastat tagasi toimunud Vanilla Ninja suurkontserti üldse sattunud. Aga blackbox'iks ehitatud saali keskele paigutatud lava lõhub sel korral meeldivalt traditsioonilist ruumiloogikat ja loob mitme tuhande pealisest publikust olenemata väiksema klubikontserdi õhkkonna. Lava ümber kogunenud arvestatava inimmassi tõttu on raske aru saada, kui kõrge see on või kus täpselt on selle ots või äär. Selle kohal kõrguvad kaks põikiasendis musta massiivset ekraanipaneeli, mis peaksid kontserdi ajal hakkama asendeid muutma, näivad vaevu ise oma raskust kandvat.

Autor: Kertin Vasser

Antropoloogilised vaatlused on suurürituste üks magusaimaid osi. Tommy Cashi kontserdi külastajaskonda on aga paraku vaatlusobjektina pigem igav uurida – suures jaos on need üleküpsed teismelised tüdrukud ja nendega sammu hoida püüdvad noorukesed poisid, kes viljelevad midagi, mida nimetaks konformistlikuks mässumeelsuseks, kus isikupära taotletakse paradoksaalselt samade vahenditega, millega grupikuuluvustki. Instagrami-põlvkond, kelle jaoks ükski aeg ega koht ei saa olla olla täiusliku pildi jaoks liiga vale, kui sul on selleks olemas õige filter.

Aga teismeliste ja noorte kõrval ootavad algavat kontserti ühtviisi huvitatult ka need, kes võiksid viimaste vanemateks passida. Kogupere morsipeole sarnast tooni andis tegelikult juba lause kontserdi eel välja antud pressiteatest – üritus on sobilik igas vanuses muusikasõpradele. Šokiräppariks nimetet Cashi kontserdi puhul tundus see märkus olevat kas ebaõnnestunud nali või lihtsalt püüe mitte vanusepiirangut eeldavate teismeliste pealt piletiraha kaotada. Saku Suurhall ametlikke numbreid ei avalda, kuid korraldaja sõnul jääb külastajate arv 3000–5000 vahele.

Autor: Kertin Vasser

Tegelikult poleks oodanud, et just Tommy Cash on see, kes nõnda eri põlvkonnad ja skeened kokku toob – üheks õhtuks on Saku Suurhall puhverala vanade ja noorte, Sveta scumbro'te ja Hollywoodi jõmmide vahel, ning näha võib, et ühiskonna süvenevast polariseeritusest olenemata saavad väga erinevad inimesed siiski väga hästi korraga ka midagi ühiselt nautida. Muusika ühendavast jõust on samas alati räägitud, võib-olla statistiline tõenäosus lihtsalt ei kõnele ilmtingimata räpi kasuks, pigem vastupidi.

Cashile sarnast ambitsiooni kohtab Eesti muusikaskeenes harva, kui üldse. Seepärast pole mind ja teisi saalisolijaid ka eriti keeruline pikemaks hetkeks pahviks lüüa, kui hea paarkümmend minutit limbos hoidnud ja ootusi kruviv instrumentaaljupp ning hüpnoosivalt pööritavad prožektorid äkki avalooks plahvatavad ning epileptiline visuaal lava kohalt ekraanidelt sulle näkku paisatakse. See kõik võiks olla ilgelt vastik, kui see poleks nii üle võlli võimas.

Autor: Kertin Vasser

Ise ei näe ma sel hetkel veel midagi, sest tundub, et peale saali keskele toodud ümmarguse lava on Cash fännidele lähemale toodud ka sellega, et see lava on tavapärasest madalam. Seega tuleb kogu kontserdi aja tavalisest enam loota üksikutele piludele pikkade inimeste vahel ja sellele, et sinna, kus on neid, kes on valmis su vaatevälja blokeerima, ei tule neid juurde. Tegelikkus nii helde pole ja selleks, et Cashi pikkade vonkslevate juustega pottsoeng korrakski ära näha, tuleb kohati võtta absurdseid poose ja pingutada lihasgruppe, mis muidu saavad kuuma peamiselt Bodypumpi trennis.

Cash tuleb lavale üksi ja ilma ühegi tantsijata. Seda poleks ehk oodanud, kuivõrd videotes on neil ühtse organismina väänlevatel sekti meenutavatel haaremitel või kalapilguga tantsijatel visuaalselt tundunud olevat alati kandev roll. Olgu see lühikese inimese lohutus, aga lõppeks tundub, et polegi oluline, mis laval toimub, kuivõrd enamiku kontserdi ajast köidavad pilgu enda külge intensiivse, kohati ka piiripealse videosisuga ekraanid, mille täidavad enamjaolt düsmorfsed silmimoonutavad (elus)vormid, aga selle meelejäävamatel hetkedel sirgjooneline kalamehe-erootika – terve sari kalasaagiga poseerivatest topless naistest igas vanuses muusikasõpradele.

Autor: Kertin Vasser

Kuigi ei jää tähele panemata, et Cash publikuga kontakti aktiivselt ei otsi ja personaalsema kogemuse loomise poole ei püüdle, pole see tõtt-öelda isegi vajalik. Arvaks, et teatav üleolek ja distantseeritus on publiku poolt isegi oodatud, sest tundub, et Cash on suutnud end praeguseks hetkeks popkultuuri mängida teatud ebajumala või antikangelasena, kelle müstika kaotaks liigsest või üldse igasugusest familiaarsusest. Tuleb muidugi arvestada ka varianti, et ehk tal polegi midagi öelda.

Ainus kord, kui Cash suu lahti teeb muuks kui laulmiseks, on moment, kui lavale on astunud Charli XCX ja ta teda publikule tutvustab. Tuleb uuesti endast läbi lasta fakt, et see oli Charli XCX ise, kes tahtis sellele kontserdile tulla. Ulme, et üleni punasesse riietunud ja samuti Adidase kolme triipu välgutav Charli XCX päriselt ongi laval Cashi kui võrdsega. Selleks kaheks ja pooleks looks, mis ta lavale tuleb, võtab ta kogu publiku julgelt ette ja tõmbab toimuvale uue värske hoo sisse, ning on kahju, kui ta lõpuks lahkub. Tehniline viperus, mis vahepeal tekib, muljet ei riku.

Autor: Kertin Vasser

Cash esitab eeskujulikult uue albumi materjali ja rahvas on rahul, kuid päriselt lähevad inimesed minu ümber leeklema vanemasse aega ja/või albumilt välja jäänud lugude peale – "Winaloto", "Pussy Money Weed" jne, mida julgelt ka kaasa lauldakse. Samas orjastab publiku tümaka rütmile kõige põhjalikumalt ikkagi Cashi uusim singel "X-Ray", mis lööb lahti mäsu, mida võiks ette kujutada toimumas ühel tavalisel Scooteri kontserdil. Saali põrand rapub, lihtne refrään ei jäta võimalust möödalaulmiseks. Minu ees karglevate teismeliste tüdrukute pikad rasked juuksed ajavad end kontserdi selles faasis mulle end juba agressiivselt silma ja suhu, aga sel hetkel on sellest ka tõsiselt suva.

Ühtegi lisalugu rahvale ei tehta, kuigi lava ümbritsev tihedam mass ja üksikud entusiastid kaugemalt publikust kõiksuguste huilgete, hüüdude ja plaksutustega selle juhtumisele kaasa püüavad aidata. Nutikas kontserdikülastaja siiski teab, et õige aeg on lahkuda vahetult enne päris lõppu, mistõttu ma isegi ei jää ootama, kas siit tuleb veel midagi või mitte. Aga ma pole kaugeltki olnud kõige targem, sest mantlijärjekorras tuleb oodata vähemalt järgmised pool tundi.

Autor: Kertin Vasser

Hiljem Saku Suurhalli eest kohalt võtnud, küsib taksojuht Veljo, et kuidas Tommy Cash siis ka oli. Meie nappide vastuste peale tunnistab ta, et tema ise fänn ei ole, küll aga meeldib talle väga Angerfist. Angerfist on hardcore techno't viljelev Hollandi DJ ja lõpuks veenab Veljo end, et me tahame seda temaga koos kuulata ning otsib oma lemmikloo Youtube'ist üles. Nagu helisüsteemi puhul, nii pole Veljo koonerdanud ka valguslahendustega – tümooniga samaaegselt läheb tööle ka laservalgusti auto tagaosas, mis värvilisi valgusmustreid juhiistme seljale projitseerib.

"Kle, see on ju nagu Tommy Cashi kontserdil," ütleb üks kaaslastest ning jätkame vaikides päid jõnksutades teed kuni Vabaduse väljakuni.

Toimetaja: Merit Maarits



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: