Vilde Muuseumis suhtestub Urve Küttneri ehtekunst Paul Delvaux' loominguga

8. veebruarist on Eduard Vilde muuseumi Kastellaanimaja galeriis avatud Eesti ühe nimekama juveelikunstniku, kahekordse Ede Kurreli preemia laureaadi Urve Küttneri näitus "Ehted Delvaux´le". Seekordne tööde valiku tegi kuraator Harry Liivrand 2000. kuni 2016. aastatel valminud töödest.
Urve Küttneri näitus toimub ajal, mil KUMUs on Paul Delvaux´ esmakordne läbilõikenäitus Eestis. See on aga vaid tore ajaline kokkulangevus, mis Küttneri puhul toob välja, kui kaua on üks Eesti kunstnik selle kuulsa Belgia sürrealismiklassiku töödega loomingulist dialoogi pidanud ning teda interpreteerinud. Küttner alustas Delvaux´le pühendatud sarjaga juba 2000. aastal ning on jätkanud seda siiani. Sarja on Küttner varem Eestis, Soomes ja Saksamaal menukalt tutvustanud, kuid käesolev näituseprojekt Eduard Vilde muuseumi Kastellaanimaja galeriis on senistest mahukaim, andes hea võimaluse sarja arengu vaatluseks ja analüüsiks, sealhulgas tunneme me ühe KUMUs oleva Delvaux´maali ära ka Küttneri teose "alusmaterjalina".
Küttner tegeleb oma sarjas kunstiajaloo ja kaasaegse juveelikunsti ühendamisega, huvitudes samas ülevusest odava kontekstis, digitrükis maalirepro ja unikaalehte omavahelisest suhtest, madala ja kõrge vahekorrast kunstis. Delvaux´ kummalise unenäolise maailma üheks tähendusväljaks on pakutud maskuliinseid fantaasiaid naise erootikast ja heteroseksuaalse mehe seksuaalseid fantaasiaid ning allegoorseid jutustusi provokatiivsest armastusest.
Küttner sekkub aktiivselt Delvaux´ maalide tõlgendusse. Tema prossid ja ripatsid - muuseas täiesti kantavad - on ühelt poolt mõeldud sümboolsel kujul täiendama ja tähelepanu veelgi rõhutama Delvaux´ alasti sulnide daamide kehalistele võludele, teiselt poolt moodustavad aga omaette juveliirse ülirafineeritud universumi, mille tehniline kvaliteet ja sümbolisatsiooni tase pakub väärikat konkurentsi Belgia suurmeistri metafoorsusele. Suuremõõtmeliste kollaažidega Delvaux´ maalide detailidest ja mahuliste messingkoonustega lisab Küttner aga "mängiva inimesena" omapoolseid tähendusi.
Töötades tänapäeval ka haruldases filigraantehnikas, kasutab Küttner hõbetraati ja kulda, samuti vitraažisarnast émail-plique a jour´i (akenemaili), kus ülihabras raamistik on emailitud. Filigraani täiendavad pärlid, vääriskivid, klaashelmed, akupunktuuri nõelad. Tillukestele figuratiivsetele Jean Paul Gaultier´parfüümipudelitele, mida reprodele kinnitatuna eksponeeritakse justkui hinnalisi tootemkujukesi efektses raamistuses, on Küttner kavandanud modelleerimismassist pead ja nendele omakorda hõbedast maskid. Hõbedaste maskidega pudeleid saab ketiga ka kaelas kanda. Et Küttner serveerib kogu kompositsiooni pleksiklaasist boksis, meenuvad omakorda klaasist pühakusäilmete kastid või aardelaekad.
15. veebruaril kell 18.00 peab Harry Liivrand näitusel kuraatoriloengu. Näitus "Ehted Delvaux´le" on avatud 8.kuni 25. veebruarini 2017.
Toimetaja: Kaspar Viilup