Arvustus. Sünge fooni piisamatusest ({{commentsTotal}})

Kaader filmist
Kaader filmist "Sicario: Soldado päev". Autor/allikas: Capital Pictures/SCANPIX

Uus film kinos

"Sicario: Soldado päev"

Režissöör Stefano Sollima

Osades Benicio Del Toro, Josh Brolin, Isabela Moner, Jeffrey Donovan, Manuel Garcia-Rulfo, Catherine Keener

6/10

On raske ja sisuliselt võimatu käsitleda sel nädalal kinodesse jõudnud märulipõnevikku "Sicario: Soldado päev" oma eelkäija Denis Villeneuve lavastatud "Sicariost" lahus. Villeneuve'i, stsenarist Taylor Sheridani, filmioperaator Roger Deakinsi ning helilooja Jóhann Jóhannssoni stiilne, brutaalne, narratiivselt ja temaatiliselt lihvitud esimene "Sicario" on niivõrd terviklik ja eristuva atmosfääriga teos, et selle peale midagi ehitada tundub vägagi riskantne. Kuigi "Sicario" esitletud armututest tegelastest ja kalgist maailmast inspiratsiooni saanud ning iseseisvalt seista püüdev järg "Sicario: Soldado päev" on oma žanris positiivses mõttes täiesti keskpärane film, ei kannata ta oma eelkäijaga võrdlemist, mis omakorda annab ka mõista uues filmis oma tööd jätkava stsenaristi Sheridani käekirja nõrkustele.

Seni Itaalia krimidraamadest tuntud režissöör Stefano Sollima "Sicario: Soldado päev" naaseb USA ja Mehhiko piirile, mis laseb läbi nii inimesi üle piiri smugeldavaid Mehhiko kuritegelikke rühmitusi kui ka ebaeetiliselt ja -seaduslikult tegutsevaid USA värvatud militaristlikke töörühmi. Seekord raamistatakse lugu narkosõja asemel Trumpi ajastu vaimus terrorismivastaseks operatsiooniks, mille eesmärk on kartellide vastase võitlusega takistada ka võimalike terroristide sissevoolu. Nagu nendest märksõnadest nähtub, litsutakse – eriti filmi alguses – süžeele konteksti loomiseks jõuliselt viimastel aastatel meedia võimendatud hirmudele. Kuigi filmi esimeses kolmandikus püütakse temaatika loosse integreerida, jääb selle sisuline väärtus "Sicario" filmimaailma kolmandat osa ettevalmistava karakteriarendusse suubuva loo kodaratesse. Vägivaldse sekkumise dehumaniseeriv iseloom ja süsteemne jõhkrus, mis saatsid esimese osa moraaliküsimusi, teisenevad uues filmis kahe keskse tegelase – vilunud agent Matt Graveri (Josh Brolin) ja salapärase palgamõrvari Alejandro Gillicki (Benicio Del Toro) – fetišeerimiseks (neile peegelpinda pakkunud Emily Blunti tegelaskuju puudumise tõttu).

USA terrorirünnakutele reageeriv lugu võtab hoo sisse, kui USA jõudude palgatud Graver omakorda värbab Alejandro teostama libaoperatsiooni Mehhiko alal, mille oodatud tulemus on see, et sealsed kartellid hakkaksid omavahel sõdima. Selle saavutamiseks otsustab USA nähtamatuna püsida püüdev karvane käsi röövida kartellibossi tütre Isabel Reyese (Isabela Moner). Operatioon põimib kokku poliitiliselt omavolilise piiriülese sekkumise arengu ja tagajärjed, kahe eelmisest osast tuttava karakteri arendamise vägivaldse tegevuse käigus ning samaaegselt kõrvaltegevusliinina kulgeva noore inimsmugeldaja kujunemisloo.

Stsenarist Sheridan, kelle sisukalt sünge "Sicario" ja ehe neo-vestern "Hell or High Water" kuulutasid uue värske ameerika stsenaristi tulekut, takerdub "Sicario: Soldado päeva" süžeed luues nii klišeedesse dialoogides kui ka mugavatesse lahendustesse loo edasiviimisel. Kuigi viimases kolmandikus ägeneva jaburuse eest tuleb tänada stsenaariumi ümber töödelnud režissööri, siis ei suuda lugu tervikuna saavutada sellist intensiivsust ja tõsiseltvõetavust kui esimene osa. Alguses sündmusele laiemalt ning seejärel tegelastele fokuseeriv film moodustab narratiivse ebakõla, kus ühte poolt domineerib brutaalne süngus ning teist ärritav melodraama, millele ka tunnustatud inglise filmikriitik Mark Kermode on viidanud.

Dariusz Wolski atmosfääri osavalt üles ehitav kaameratöö ja Hildur Guðnadóttiri filmiväliselt vaat isegi et mõjuvamalt toimiv filmimuusika muudavad küll mõne märulistseeni haaravalt pingeliseks, aga "Sicario: Soldado päeval" kui tervikul puudub sellegipoolest tugev narratiiviga kokku põimuv temaatiline relevantsus ning meeldejäävat pinget hoidev struktuur. Kui Villeneuve'i "Sicario" jäi nii temaatiliselt kui filmikunstiliselt pikaks ajaks kummitama, siis Sollima "Soldado päeva" toorust ei suuda kanda kinosaalist edasi muu kui ainult küünilised tegelased. Ja Brolini ning del Toro vesternlikult maskuliinsetest rollisooritustest hoolimata sai tegelaste arendamisega esimene osa tunduvalt mõjuvamalt hakkama.

Toimetaja: Merit Maarits



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: