Arvustus: Eesti parimate hiphopparite Genka ja Paul Oja jõulukink ({{commentsTotal}})

Genka ja Paul Oja plaadiesitlus
Genka ja Paul Oja plaadiesitlus Autor/allikas: Martin Dremljuga/ERR

Uus plaat
Genka & Paul Oja
„Album“ (Legendaarne)
9/10

Minust lausa voolas see jutt välja praegu. Avasin sule ja. Võib-olla see ongi see tunne, kui muusikud kannavad loo kehast läbi ja paberile.

Olen tahtnud sellest plaadist kirjutada mitme teema tõttu. Mida Eestis nagu keegi ei taipa või ei näegi mõtet tõsta. Näiteks kas ja kui head on nad seetõttu, et ei ole mustanahalised. Kultuuriportaali parima räpiplaadi küsitlusest selgus üsna üllatuslikult, et Genkale meeldis lapsena tohutult House Of Pain. Mitte Eminem. Beastie Boysi nimetas ka paar meest, aga HOP meeldis kõigile.

HOP-i avaplaadil on ülihead skitid. Üle mõistuse tasemel valgete kohta. „He who breaks the law goes back to the house of pain...“ Nagu kuskil dr Moreau saarel olid lood ka Paul Oja käes. Selline kummaline kirurg. Üllatas ka see, et keegi peale minu ei nimetanud Jay Z-d, aga see on mõistetav. Jay on ilmselt liiga kommerts nende meeste jaoks.

Mulle meeldib, et see kohutavalt seksistlik plaat – ma olen kaugel teisel pool „pirtsutaja“-märgist. Väga kaugel. Ma kohati ei saa aru, miks see plaat otsast otsani seksist räägib, kui ootaks neilt meestelt ju ehk rohkem ühiskonnakriitikat, aga küllap see ongi ühiskonnakriitika, nagu uus film „Men, Women & Children“, et kõigil on nii suur obsessioon seksiga. Võib-olla see ei olegi niivõrd seksistlik naiste suhtes, sest mingil hetkel („Bakkushan“. Tahaksin küsida, mida bakkushan tähendab) läheb jutt lausa seksi peale kentauridega.

Mul on nii hea meel, et Genka osales Kanal 2 saates „Laula mu laulu“. See oli teine dimensioon. Ma hakkasin kõigile rääkima, keda nägin, kui lahe see saade on sellepärast. Keegi ei uskunud, aga sõna oli vaja levitada. Kunagi sai hetkeks tögatud, et ilma räppariteta oleks Toe Tag veel etem, kuuleks seda pöörast muusikat selgemalt, aga Genkast paremat meil ei ole. Paremini ei saagi.

Milline ime see ikkagi on, et meie vingeima räppari koostööpartner on (juba ammu) meie parim produtsent. Ilmselt ei ole ime, sest talent tunneb talendi ära. Ja see plaat on – mida kõik tahavad teada – sama hea kui Toe Tag. Revo puudumist ei märka (plaadil teeb kaasa hulk räppareid ja lauljatare). Mis kuradi moodi weird kompliment see nüüd oli, tahaks Toe Tag teada. Kui keegi siin pisut alla enda taseme teeb, või siis ehk ei riski piisavalt, oleks ehk õigem öelda, või kordab käike, siis on see Paul.

Ma tahaksin küsida, miks nad jagasid seda plaati tasuta (ma tean seda, et vesi peaks tasuta olema, aga on plaadimüük tänapäeval tõesti nii marginaalne, et sellest üldse loobuma peaks? - Nad ei loobunud, truu fänn ja koguja ostab ikka ka füüsilise, sest CD on väikse viivitusega kohe tulemas ja vaba tõmme on läbi - toim.). Tahaks küsida, kui kaua nad seda plaati tegid. Ma tean, et viis aastat, aga kui kergelt see neile tuleb? Miks oli Genkal vaja teha „Oleg Kosjugini EP“ oma põhjadega? Ilmselt samal põhjusel, miks Oja semmis vahepeal laivmuusikutega (Kullervo Karu, Tanel Padar).

Mul on küsimusi seoses selle plaadiga, aga samas kuidagi ei julge ka neid küsida. Pauli ma ajasin terve igaviku taga, et saada osalema räpiplaadi küsitluses, aga meest lihtsalt ei ole. Tal on iidne hiphop.ee lõpuga meil ja see, meie esimene hiphopiportaal on tänaseks ghost, nagu tundub hauntoloogia olevat ka Paul ise. Kuskil ta eksisteerib ilmselt, ma tean, et pidudel ta vehib Critikaliga koos tihti nii bailet funki, et Queen ja Michael Jackson ka lendavad hipa ja hopa vahele.

Mul on nii toredad mälestused seoses nende meestega. Intervjueerisin neid 2004. aasta plaadi ajal ajakirja Stiina ja otsustasin küsida igaühe käest, mis on nende arvates hiphop. Mul oli enda arvates defineeriv vastus – räpp, grafiti, breiktants jne -, ja kui nad siis seda sõna-sõnalt ei öelnud, lugesin ette. Mille peale ütles Genka: „Kui sa teadsid vastust, miks sa siis üldse küsisid?“

Tahaks öelda, et selle plaadi arvustused on sama ebavajalikud kui „Kääbiku“ viimasest osast, sest kõik teavad, millega on tegemist, ja teavad ka, et see on hea. Kui see ka hea ei ole, siis mis on? ("Kääbikust" on täiega kopp ees - toim.)

... Aga sellest plaadist on vaja kirjutada. On vaja levitada sõna, et ostetaks. Seda ei osteta sõnata miljardi dollari eest.

Toimetaja: Valner Valme



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: