Arvustus. Flöödiveteran Peeter Malkovi impressionistlik esimene autoriplaat ({{commentsTotal}})

Peeter Malkov
Peeter Malkov Autor/allikas: R2

Uus plaat

Peeter Malkov

"Teiselpool flööti" (ise välja antud)

7/10

Flöödi populaarsust väljaspool klassikalist muusikat võib mõõtma hakata 50ndate keskelt, kui linnukõlaline pill sisenes kammermuusika tagakoridoride kaudu jazzimaailma. Esialgu saksofonistide ja üldisemalt puhkpillimängijate kõrvalharrastusena viljeldud flööt tõusis sooloinstrumendiks ja andis looduslähedase värvingu juba pop- ja folkmuusikale, kindlustades olulise koha ka progerokkarite ja psühhedeelsete vaimutsejate arsenalis. Elektroonilisel ajastul on vilespilli aktuaalsus taandunud; osalt kindlasti oma intiimselt naturaalse iseloomu tõttu, aga seda enam on aeg ootel uudselt üllatavate tagasitulekute jaoks.

Flötist Peeter Malkovi tuntus toetub liikmelisusele 70ndate lõpu teatraalpunkbändis Propeller ja järgnenud intellektuaalrocki koosseisus Kaseke. Malkovi süda ja pidepunkt asub aga klassikalises muusikas - 1999. aastal ilmunud sooloplaadi “Sisemonoloog” kammerlik laad vahendas kodumaiste heliloojate Elleri, Tüüri, Singi ja Tubina loomingut. Muusiku seiklushimu näitab ka neli aastat tagasi klahvpillimängija Margus Kappeli ja trummar Toomas Rulliga nime all MRK Pakt avaldatud grotesk-jazzi keeristorm “Lood on halvad”. Möödunud aasta lõpus ilmunud “Teiselpool flööti” avab lõpuks esmakordselt pillimehe erasfääri.

Rocki- ja progetuntusele vastukaaluks on Malkovi autoriplaat üldkõlalt pastoraalne; võib öelda ka minimalistlikul ja abstraktsel moel folgilik. Avapala “Kahemeelne” on eestilikult hämar ja nokturnne, kutsudes kuulaja läbi raagus ja läbipääsmatuks tihenevate okste harva läbikäidud väljadeni. Nii selles kui järgnevates palades on rõhk impressioonil - flöödikõla varjunditel ja kajahuigete kõlamängul. Oma osa on plaadi produtsendi, vanema generatsiooni huvitavaima salvestuskäekirjaga löökriistamängija Arvo Urbi meetoditel, kelle rütmistruktuurid toetavad siin kolme lugu. Improvisatoorne lähenemine on lubanud vaba kulgemist, kus kihitise salvestamise ja helkõrguste muutmisega on saavutatud voolav ja detailirohke muusikaline määramatus koos etteaimamatute pööretega.

Eskperimenteeriv hoiak tuleb enamusele helipiltidele kasuks, kuigi kaotab seeläbi mõningase osa teose fokuseeritusest, mis teeks kuulamisest kadudeta jälgitava elamuse. On tunda autori muusikalist isoleeritust ja teadmatust end vaadelda muusikamaailma edasiviivate ideede tihedas konkurentsis, aga samas ei peagi see olema iga helilooja lähteprintsiip. Album on fakt ja visandlikkusest hoolimata taaskuulama kutsuv ja sümpaatne. Möödunud aastal ilmunud erakordse elektroonika-flötismi albumi; Taavi Tulevi ja Kristjan Raidna “AB” kõrval on Peeter Malkovi flöödimeditatsioon balansseeriv telg, mille autorilt ootaks kindlasti järgmisi üllatavaid samme.

Kuulake albumit. 

Toimetaja: Valner Valme



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: