Psühhodisko konverents heidab valgust idabloki muusikale, mida Shazam ei tunne ja mida Spotifys ei ole ({{commentsTotal}})

"Melodija" vinüülid. Autor/allikas: Fadeichev Sergei/ITAR-TASS/SCANPIX

Laupäeval, 10. novembril kell 17 toimub Tartu kirjanduse majas (Vanemuise 19) psühhodisko V rahvusvaheline konverents "West of the East", mille teema on kultuuriloolis-mälunduslik lähenemine muusikale.

Konverentsi pealkiri "West of the East" vihjab sellele, et nii nagu Eesti oli Nõukogude Liidu "lääs", midagi erilist ja ihaldusväärset, oli Jugoslaavia seda sotsialistlike riikide seas Euroopas.

Konverentsi korraldaja Ahto Külveti sõnul on psühhodisko konverentsi eesmärk uurida muusikat ja seda ümbritseva kultuurilis-ajaloolis-poliitilist keskkonda.

"Psühhodisko tegeleb suuresti muusikaga, mida Shazam ei tunne ja mida Spotifys ei ole ning mis on pärit tänaseks lagunenud ja kadunud riikidest – n-ö idablokist."

"Konverentsi eesmärk on anda idabloki muusikale kontekst. Kuidas, miks ja millist muusikat loodi ja salvestati poliitilisi piiranguid täis ajastul, kus sotsialismiriikide kultuuripoliitikal ei omanud kommertskaalutlused nii otsustavat mõju kui lääne levimuusika loomisel," lisas Külvet.

Külveti sõnul teevad seekordse konverentsi eriliseks loengud oma ala tõelistelt ekspertidelt, kes heidavad valgust vastavalt Jugoslaavia ja NSV Liidu muusikale ning seda ümbritsenud süsteemidele.

Peaesineja on Petar Pečur Horvaatiast, kes räägib kell 17 algavas loengus "Socialist Disco: Dancing Behind Yugoslavia's Velvet Curtain 1977–1987", kuidas toimusid needsamad mittevabad või poolvabad pop- ja estraadimuusika hoovused sotsialismileeri "läänes", Jugoslaavias. Petar Pečur on aktiivne muusik, produtsent ja raadiosaadete juht ning ta peamised huvi- ja tegevusalad on helisalvestiste digitaliseerimine, taastamine ja säilitamine ning eriti endise Jugoslaavia muusika diskograafia, selle uurimine ja katalogiseerimine. Ta töötab Horvaatia ja Balkani maade suurima plaadifirma Croatia Records (varem Jugoton) toimetaja ja koguhoidjana.

Kell 18 räägib antropoloog Aimar Ventsel ettekandes "Eesti estraadi invasioon ja nõukogude kultuuritööstus" sellest, kuidas Eesti, n-ö NSV Liidu "lääs" mõjutas sellesama liidu estraaditööstust. Aimar Ventsel on uurinud muusika- ja subkultuure endistes sotsmaades. Praegu tegeleb ta nõukogudeaegse Eesti estraadi eluloo uurimisega.

Kell 19.30 näidataks kahe, praeguseks mitte-eksisteeriva riigi (Jugoslaavia ja Tšehhoslovakkia) koostöös valminud ulmefilmi "Visitors from the Galaxy" (Zagreb Film/ Jadran Film/ Filmové Studio Barrandov 1981). Enne filmiseanssi räägib Petar Pečur selle filmi muusika vinüülplaadile jõudmisest 36 aastat pärast esilinastust. Alates kella 22-st astuvad kohviku Spargel (Kalevi 13) vinüülisalongis oma DJ-settidega üles Petar Pečur, Aimar Ventsel, Ahto Külvet, Andreas McKeough ja Berk Vaher.

Konverentsi korraldab pikalt psühhodisko liikumisega tegelenud Ahto Külvet, kes on ka Tartu loomemajanduskeskuses asuva plaadipoe Psühhoteek eestvedaja.

Toimetaja: Merit Maarits



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: