Arvustus: Owen Pallett, viiuldaja süntesaatorite taga ({{commentsTotal}})

Owen Pallett
Owen Pallett Autor/allikas: FB

Uus plaat

Owen Pallett

In Conflict (Domino)
7/10


Owen Pallett on muusikakriitik, kelleks mina kunagi ei saa. Hiljuti kirjutas Pallett veebiportaalile Slate terve posu artikleid sellest, miks Lady Gaga, Katy Perry ja Daft Punki hittlood nii geniaalsed on. Professionaalse viiulimängijana on Kanada muusikul kõik solfedžotunnid läbitud ja muusikateoorianipid selged.

Kaheksa aastat lastemuusikakooli ei ole aga piisavad, et mina kirjutaksin emotsiooniga laetud arvustusi sellest, kuidas Pallett oma häält toonikasse juhtides ja sealt subdominantakordi edasi minnes kuulajas rahulolutunnet tekitab. Ja kuigi taoliseid pikki heietusi geniaalsest popmuusikast ei suudaks kirjutada keegi, kes antud žanri triviaalseks peab, tiirleb Pallett ise teistel orbiitidel. Megahittide asemel on mehe muusikas on kombineeritud Rufus Wainwrighti teatraalsus ja Andrew Birdi eksperimentaalsus. Aga meloodiamatsu jagab muusik ka oma loomingus – kas või avaloo “I Am Not Afraid” võimas pihtimuslike sõnadega refrään toob kananaha ihule. “In Conflict” on isiklik plaat, mille avameelne lüürika on peitunud ülimalt läbimõeldud instrumentide taha.

Hoolimata sellest, et Pallett on keelpillimeister, kes teinud orkestreeringuid nii Arcade Firele kui Taylor Swiftile ning Win Butleriga kahasse loodud soundtrack’i eest filmile “Her” lausa Oscarile nomineeritud, on “In Conflict” oma südames elektrooniline album. Lisaks Palletti kaubamärgiks saanud viiuli-loop’idele jooksevad lugude veresoonipidi sellised süntesaatorikäigud, mida tollelt mehelt oodata ei oskakski. Natuke plaadiümbrisega tutvudes selgub tõde: tere, Brian Eno. Ülimalt orgaaniline kooslus, mis on kõige ilusam plaadi keskme moodustavates paarislugudes “Song For Five & Six” (vaata mõni sentimeeter allapoole videot) ja “The Secret Seven”. Võib-olla on nende kahe loo sümbioos numbrimaagia tõttu vaid minu peas kinni, aga ühe lõppedes ja teise alates vibreerib õhus maagiline tunne. Kindlasti on tegu vaid hoolikalt läbi kaalutletud harmoonilise järgnevusega. Kuid selle analüüsimiseks peab sõna andma Pallettile endale.

PS. Tegelikult oleks ütlemata lahe, kui keegi ka Eesti popmuusika halastamatu teoreetikupilguga ette võtaks – miks Smilersi “Mojito” juba mitmendat nädalat kummitab?

Üks võimalik vastus: sest seda lugu pole olemas, see lugu on kummitus? V.V.

"Song for Five & Six":

Toimetaja: Valner Valme



Kadri Karro jagas "Terevisioonis" näitusesoovitusi

Kadri Karro näitusesoovitused: Novitskova, Lapin ja "Riik ei ole kunstiteos"

Areeni peatoimetaja Kadri Karro andis tänahommikuses "Terevisioonis" kolm soovitust põnevamate näituste kohta, mida lähiajal külastada. Valikusse jõudsid Katja Novitskova neljapäeval avatav isikunäitus ja Leonhard Lapini ülevaatenäitus Kumu kunstimuuseumis ning EV100 raames avatud "Riik ei ole kunstiteos" Tallinna kunstihoones.

FILM
Guillermo del Toro "Vee puudutus"

Filipp Kruusvall: "Vee puudutus" on ennekõike muinasjutt

Guillermo del Toro "Vee puudutus" heitleb Oscari-lahingus ei rohkem ega vähem kui kullale. Kriitik Filipp Kruusvall rääkis "OP-ile", et kuigi "Vee puudutus" on suur segu kõikvõimalikest erinevatest žanritest, on ta ennekõike ikkagi muinasjutt.

TEATER
KIRJANDUS
KUNST
Arhitektuur
MUUSIKA
Arvamus
Mihkel Kunnus on semiootik, publitsist, esseist ja kirjanduskriitik.

Mihkel Kunnus: kriitikupalk oleks hea samm edasi, kuid tekitaks tugeva avaliku surve

Tallinna Ülikooli meediaõppejõud Indrek ibrus rääkis hiljuti ERR-ile, et ajakirjandus on kriisis ning süsteemne kultuurikriitika toetamine aitaks kultuuriajakirjanduse taset tõsta. 2015. aastal lõi kultuuriministeerium kirjaniku- ja kunstnikupalga projekti. Pärast kolme aastat on palgasaajate arv tõusnud kümnelt kuueteistkümnele. Kas sarnast palka või stipendiumi oleks vaja ka kultuurikriitikutele? Semiootik ja kirjanduskriitik Mihkel Kunnus ütles, et stipendium või süsteemne tasu kriitikule oleks hea samm edasi, kuid teiselt poolt tekitaks see tugeva avaliku surve.

"Kutsu mind oma nimega" ("Call Me By Your Name")

Tõnu Karjatse filmikomm: kaunis armastuslugu "Kutsu mind oma nimega"

Itaalia filmilavastaja Luca Guadagnino sensuaalne, romantiline draama "Kutsu mind oma nimega" on juba saanud auhindu parima kohandatud stsenaariumi eest, stsenaristiks on James Ivory ja algallikaks André Acimani romaan. Eeldatavasti läheb filmil hästi ka Oscarite jagamisel, sest teised konkurendid on vähemalt selles kategoorias mõnevõrra nõrgemad.

Eestlased tormavad kingitusi ostma alles 23. detsembril.

Sada Eesti mõtet. Eesti rahvas ametist ja mõistusest

Vikerraadio on valinud välja sada mõtet, mis iseloomustavad seda, kes me oleme, kust me tuleme ja kuhu me läheme.

Alates esmaspäevast, 8. jaanuarist kõlab "Vikerhommikus" kell 7.55 üks Eesti mõte. Kirjalikult avaldab mõtted ERR kultuuriportaal.

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: