Arvustus: Dan Deaconi elektropopp kui psühhedeelne helialkeemia ({{commentsTotal}})

Dan Deacon koos Jack Blackiga.
Dan Deacon koos Jack Blackiga. Autor/allikas: FB

Uus plaat

Dan Deacon
"Gliss Riffer" (Domino)

8/10

Baltimore'i päritolu Ameerika helilooja Dan Deacon on viljelnud nii avangardistlikku nüüdismuusikat kui elektroonilist psühhedeelpoppi. Tema album "Spiderman Of The Rings" (2007) esindas Deaconi esimest sammu alternatiivpopi maailma ning seega võiks seda hea kriitilise vastuvõtu osaliseks saanud plaati pidada Dan Deaconi altpopi debüüdiks, ehkki enne oli ta avaldanud ka mitteametlikke albumeid ja EP-sid CD-R-idel. "Gliss Riffer" on järg kolmandale põhiplaadile "America" (2012). Kontrastiks tolle orkestraalsetele kõladele (ja paarikümne muusiku palkamisele!) on Deacon neljandal albumil taas sooloelektroonikuna tegev.

Ta laulab isegi kõik vokaalid ise ja kui elektroonilist poppi pakkuvas avapalas "Feel The Lightning" paistabki kuulduvat kaks vokaali, siis ühel neist on helikõrgust muundatud ja teine on ujutatud vocoder'isse. Deacon on üks neid vokaliste, kelle vokaalheli omapära on suuresti helimoonutusmaagia tulemus. Mitte, et Deacon üritaks oma nõrkusi varjata, pigem on tema hääl lihtsalt üks tekstuuridest, mis on samamoodi töödeldud nagu mis iganes süntesaatori- ja perkussiooniosa või kasutatud sämpel. Deacon rõhub seega helide alkeemiale.

"Gliss Rifferi" algusosa on selgelt popilikum ja vokaalikeskne. Manav "When I Was Done Dying" tuletab meelde Animal Collective'i nende ülevoolava manavuse paremas osas, sellele eelneb loo "Sheathed Wings" elektropungi energia ja järgneb "Know Your Meme" sünteetiline kollaaž, kus mikrosämplimine on paaritatud sedasorti elegantse sündimeloodiaga, mille üle klassikaline Kraftwerk uhke oleks. Samal ajal elektrokrautrokkiv "Mind On Fire" sugereerib meeltesse justkui Caribou teoreetilist juste milieu'd tema nullindate neopsühhedeelia ning praeguse EDM suuna vahel.

Tähelepanu väärivad aga kaks viimast kompositsiooni, plaadi pikimad palad ja ühtlasi tervenisti instrumentaalid. "Take It To The Max" ehitab üles stevereichiliku kõlakanga sünteetilise variandi, millele otsa tulevad puhkpilliliku tekstuuriga süntesaatoriosad ja "Know Your Meme" stiilis mikrosämplimised. Lõpulugu "Steely Blues" pole niivõrd bluus, kui drooniv ja repetiivne tripp, mille elektropsühhedeelses kõlapildis domineerib justkui digitaliseeritud versioon klassikalisest Terry Riley lintkaja-tekstuurist.

Dan Deacon genereerib oma läpakas uskumatult põõrase fantoom-bändi ja teeb oma singulaarse heliloojakäekirjaga silmad ette paljudele teistele rüperaali-moosekantidele. "Gliss Riffer" on võrreldes teiste Deaconi albumitega popilikum afäär, aga kindlasti mitte vähem kompromissitu.

Toimetaja: Valner Valme



NO99

Riisalo: NO99 eristus teistest selgelt tehnilise võimekuse ja saavutuste poolest

Kuigi presidendi kantselei direktori Tiit Riisalo sõnul kaaluti NO99 kõrval vabariigi 100. sünnipäeva kontsertetenduse korraldamise andmist ka teistele kandidaatidele ja arvestati Ojasoo-skandaali puhkemise võimalusega, jäi olulisema argumendina kantseleis lauale ennekõike sündmuse tehniline keerukus ja NO99 senised saavutused.

FILM
Filmikassett "Paha lugu"

Arvustus. "Pahade lugude" kõikuv dünaamika

Filmikassett "Paha lugu"

"Nissan Patrol”
režissöör: Andres Maimik ja Katrin Maimik

“Varakevad”
režissöör: Gustaf Boman Bränngård ja Rain Tolk

Kokkulepe”
režissöör: Gustaf Boman Bränngård ja Rain Tolk

“Nõiutud”
režissöör: Maria Avdjuško

“Jõulumüsteerium”
režissöör: Katrin Maimik ja Andres Maimik

6/10

TEATER
KIRJANDUS
KUNST
EV100 kunstiprogrammi juubeliaasta avapauk Kumu kunstimuuseumis

Fotod: Kumus juhatati sisse Eesti 100. sünnipäeva kunstiprogramm

Eesti Vabariigi 100. sünnipäeva tähistamiseks loodud kunstiprogrammis on ligi 100 kunstisündmust, mis jutustavad kunstikeeles Eesti olevikust, tulevikust ja minevikust. Eesti sünnipäeva tähistatakse kunstiga Ameerika Ühendriikides, Jaapanis, Itaalias ja mujal Euroopas ning samal ajal ka Virtsus, Valgas, Moostes, Sillamäel ja paljudes teistes Eesti paikades.

Arhitektuur
Neeruti mõisa tornikiiver vahetult enne mahaprantsatamist

Muinsuskaitseamet toetab pühakodade taastamist

Programmist „Pühakodade säilitamine ja areng 2014-2018“ eraldatakse 2018. aastal pühakodade restaureerimistöödeks 606 100 eurot, pühakodade kunstivara konserveerimiseks 13 177 eurot, projektdokumentatsioonide koostamiseks 13 700 eurot ning piksekaitsete ja signalisatsioonide paigaldamiseks 11 655 eurot. Aasta jooksul eraldatavate vajaduspõhiste toetuste reservi jääb sel aastal 15 854 eurot.

MUUSIKA
Arvamus
Mereparaad.

Sada Eesti mõtet. Andres Tiido

Vikerraadio on valinud välja sada mõtet, mis iseloomustavad seda, kes me oleme, kust me tuleme ja kuhu me läheme.

Alates esmaspäevast, 8. jaanuarist kõlab "Vikerhommikus" kell 7.55 üks Eesti mõte. Kirjalikult avaldab mõtted ERR kultuuriportaal.

Paavo Järvi

Paavo Järvi: Eestil on juba selline maine, et sealt tuleb midagi huvitavat

16. jaanuaril toimus Estonia kontserdisaalis Erkki-Sven Tüüri 9. sümfoonia esiettekanne Eesti Festivaliorkestri esituses ja dirigent Paavo Järvi juhatamisel. Eesti Vabariigi sünnipäevaks valminud teos kannab pealkirja "Mythos" ning toob kuulajani helilooja nägemuse eesti müüdi kujunemisest.

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: