Naispeaosalistega filmid toovad suuremat kassatulu kui meespeaosalistega filmid
"Trollid", "Teismelised ninjakilpkonnad", "Moana", "Pahupidi", "Wonder Woman" on olnud kõik ülemaailmsed kassahitid, kus peaosa mängivad naised. Need filmid on ka osa laiemast suundumusest. Creative Artists Agency (CAA) ja shift7 andmeil tõid need filmid, kus peaosas olid naised, aastatel 2014–2017 suurema kassatulu kui need, kus peaosas olid mehed, olenemata sellest, kas need filmid toodeti vähem kui kaheksa või enam kui 88 miljoni euro eest.
Uuring näitas ka, et filmid, mis läbisid nn Bechdeli testi – mis mõõdab seda, kas kaks naistegelast räägivad filmis millestki muust kui mõnest meestegelasest – tõid suurema kassatulu kui need, mis seda testi ei läbinud, vahendab New York Times.
"Ettekujutus, et naispeaosalised ei mõju filmiärile hästi, ei vasta tõele," ütles CAA esindaja ja üks uuringumeeskonna liikmetest Christy Haubegger. "Nad on turunduslikult väärtuslikud."
Naiste peaosadesse värbamine on Hollywoodis jätkuvalt rohkem erand kui reegel. San Diego osariigi ülikooli uuringu järgi moodustasid naised 2017. aasta kassahittide ainupeategelastest umbes veerandi ja nad mängisid ligikaudu kolmandikku põhitegelastest.
Juhtiva talendiagentuuri CAA aruanne on osa jõupingutustest survestada Hollywoodi, et nad värbaksid filmitegemisse nii ekraanil kui ka ekraani taga rohkem naisi ja erineva nahavärviga inimesi. Selle pooldajad väidavad, et suurem mitmekesisus suurendab saadavat kogukasumit.
2017. aastal avaldas agentuur aruande, mis näitas, et multietniliste näitlejatega filmid tõid avanädalatel sisse rohkem kui homogeensemate näitlejatega filmid. Uus uuring korraldati koostöös liikumise Time's Up töörühmaga. Time's Up võitleb seksuaalse ahistamise vastu töökohal ja töörühma eesmärk on parandada naiste kujutamist ekraanil.
Küsimus on nüüd selles, kas tööstus võtab seda kõike kuulda. San Diego osariigi ülikooli uuring näitas ka seda, et kõnelevate rollidega naispeategelaste arv langes 2017. aastal võrreldes sellele eelnenud aastaga. CAA uus statistika viitab aga sellele, et nende filmide tegijad teevad sellega oma kasumile kahju.
"Meie valdkonnas levib palju eelarvamusi, mida esitletakse meile teadmistena," ütles Haubegger.
CAA ja shift7 aruandes vaadeldi ülemaailmseid kassahitte igal aastal vahemikus 2014–2017, kasutades selleks andmete ja tehnoloogiapakkuja Gracenote'i andmeid. Ajavahemik põhines andmebaasil, mille CAA oli loonud oma mitmekesisuse uuringu jaoks. "Peaosaline" määratleti kui näitleja, kes oli Gracenote'is esimesena nimetatud. See tähendab, et nii "Star Wars: Jõud tärkab" kui ka "Star Wars: Viimased jedid" määratleti meespeaosalistega filmidena, kuivõrd Gracenote'is oli peaosalistena mõlema puhul nimetatud Harrison Ford ja Mark Hamill, mitte Daisy Ridley. "Teismeliste ninjakilpkonnade" peaosalisena oli nimetatud Megan Fox ja "Trollide" peaosalisena Anna Kendrick.
Analüüs põhines 350 filmil, mis olid Gracenote'i andmebaasis koos eelarvetega loetletud. Neist 105 olid naispeaosaliste ja 245 meespealistega. Andmed jagunesid omakorda veel eelarve suuruse järgi, osaliselt seetõttu, et nn tent-pole filmide ehk filmistuudio või televisioonivõrgule raha sisse toomiseks loodud filmide tootmiseks kulus enam kui 88 miljonit eurot ehk 100 miljonit dollarit ja nad on filmistuudiote sektoris võtmetähtsusega, mistõttu uuringu autorid otsustasid, et neid tuleb vaadelda eraldi. Selles kategoorias oli 75 meespeaosalistega filmi ja 19 naispeaosalistega filmi. Teised kategooriad olid filmid, mis toodeti vähem kui 8 miljoni, 8–26 miljoni, 26–44 miljoni, 44–88 miljoni euro eest.
Igas kategoorias ületas naispeaosalistega filmide kassatulu meespeaosalistega filmide oma. Mediaanväärtus ehk variatsioonirea keskmise liikme väärtus, mida peetakse sageli statistiliselt olulisemaks, sest see vähendab ääreväärtuste mõju, andis samad tulemused, ühe erandiga: 26–44 miljoni euro suuruse tootmiseelarve vahemikus oli meespeaosalistega filmide kassatulu mediaan 91 miljonit eurot ja naiste puhul 90 miljonit eurot.
Uuring viitas ka veebilehe Bechdeltest.com andmetele, mis oli rakendanud Bechdeli testi 319 CAA aruandes analüüsitud filmile. Neist 60 protsenti läbisid testi. Uurijad leidsid, et aastatel 2014–2017 ei kukkunud testi läbi ükski film, mis teenis 883 miljonit eurot ehk 1 miljard dollarit kassatulu ja mitte ükski film, mis on alates 2012. aastast teeninud 883 miljonit eurot kassatulu, pole seda testi läbi kukkunud.
Kuigi naised moodustavad ligikaudu poole filmipiletite ostjatest, väitis Haubegger, et nais- ja erineva nahavärviga tegelastega filmide edu taga võib olla janu värskete sisuliinide järele. "Meil on superkangelaste austajad, kes pole 36 aasta jooksul superkangelaste filmides midagi uudset näinud," ütles ta.
Haubegger ütles ka, et ettekujutus, et sellised filmid on riskantsed, tähendab, et stuudiod on nende filmide puhul algusest peale keskmisest kontrollivamad. "Nad eelistavad jääda toimivate mudelite juurde," ütles ta. "Kuid lõpuks osutub film omas kaaluklassis teistega samaväärselt edukaks või edukamakski."
Toimetaja: Merit Maarits