Aarne Saluveer Baltic Sea Philharmonicu kontserdist: naturaalne orkester elavdas Mick Pedaja lugusid ({{commentsTotal}})

16. märtsil olid Estonia kontserdisaali laval taas üle mitme aasta dirigent Kristjan Järvi ja tema orkester Baltic Sea Philharmonic (Läänemere Filharmoonikud). Klassikaraadio saates "Helikaja" jagasid möödunud nädalal kontserdimuljeid koorijuht Aarne Saluveer ja Tallinna Muusikakeskkooli tšelloõpilane Karret Sepp.

Järvi ja Baltic Sea Philharmonicu Euroopa turnee "Nordic Pulse" raames kõlasid Pēteris Vasksi, Gediminas Gelgotase ja Järvi enda teosed vaheldumisi Mick Pedaja lauludega, viiulisolist oli David Nebel. Õhtu teises pooles tuli ettekandele Järvi seatud süit Pjotr Tšaikovski balletist "Uinuv kaunitar", mille orkester esitas peast. Tšellist Karret Sepa sõnul oli huvitav jälgida orkestri ja poplaulja kombineerimist, kuid kogu kooslus jättis siiski pigem ühejoonelise mulje. Puudu jäi ka viiulisolisti ja orkestri eri värvidest, mis oleksid tähelepanu tõmmanud ja vaimustust tekitanud.

Kontsert aga täitis oma eesmärki ning tõi inimesed kokku. Aarne Saluveeri sõnul oli rahvast täis saalis näha ka nooremaid kuulajaid, kes tavaliselt vabatahtlikult klassikalise muusika kontserdile võibolla ei satu ning seega võis olla poplaulja lavale toomine õigustatud. Kuulajate hulgas oli ka n-ö klassikalisem ERSO publik, kuid Karreti hinnangul oli kontserdi formaat suunatud pigem nooremale kuulajaskonnale.

Saluveer tõi välja, et Estonia kontserdisaali akustikas on naturaalse orkestri ja võimendatud instrumentide ning elektroonika kombineerimine probleemne. Siiski meeldis talle, kuidas naturaalne orkester elavdas Mick Pedaja lugusid, muutes nende dünaamikat avaramaks kui helisalvestistel.

Kontserdikava ülesehitus ei olnud traditsiooniline. Lugude üleminek oli liiga sujuv ning kohati oli raske vahet teha, kas algas uus teos või jätkub eelmine teises võtmes. Karreti sõnul on vaikus kahe loo vahel oluline, kuna äratab tähelepanu ja soovi kuulata, mis nüüd edasi saab.

Omaette saavutuseks võib pidada noodist lahti laskmist, eriti sellise massiivse teose esitamisel nagu Tšaikovski "Uinuv kaunitar". Noodist loobumine andis kindlasti energiat koostegutsemisele. Teadmine, et orkester mängib peast, tekitas küll kontserdi eel põnevust ja ootusärevust, ent sai kohapeal kiiresti normaalsuseks.

Orkestrile antud vabadusega tekkiv energia ja entusiasm ei pruugi alati publikuni jõuda, kuna interpreet keskendub rohkem nootide meenutamisele kui oma südamest tuleva energia edasi andmisele. Laiali paisatud ja liikuv orkester muutis ka orkestri kõla, mistõttu läks kaotsi rühmamängu tunnetus.

Nädala muusikaelu sündmusi kokkuvõttev arutelusaade "Helikaja" on Klassikaraadio eetris laupäeviti kell 9.

Toimetaja: Liisi Pütsepp/Kaspar Viilup

Allikas: "Helikaja"



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: