Ekspert: kuigi kinoturgu raputavad voogedastusplatvormid, ei kao kinokultuur kuhugi ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Foto: Ken Mürk/ERR

Endine filmilevitaja Siim Rohtla ütles Vikerraadios, et kinode hukku kardeti ka tele ja voogedastusplatvormide tulekul, kuid kino püsis ja püsib ka edaspidi.

Reedel rääkisid Vikerraadio saates "Huvitaja" kultuuriministeeriumi audiovisuaalnõunik Siim Rohtla, kinoketi Forum Cinemas Baltikumi juht Kristjan Kongo ja ERR-i veebikanali Jupiter toimetaja Raul Lobanov kinode ellujäämisvõimalustest ajal, mil muusikud ja näitlejad kolisid internetti kontserte ja etendusi andma ning ka filmisõbrad leidsid enda jaoks voogedastusplatvormid.

Kristjan Kongo ütles, et kinod ei ole kannatanud vähem, kui ükskõik milline teine sektor ning riik võiks ja peaks õla alla panema, sest tegemist on kultuuriasutusega nagu iga teine.

Siim Rohtla vastas seepeale, et praegu on selline aeg, kus lubaduste andmisega peab ettevaatlik olema, kuid valdkonnaga suheldakse tihedalt ja arvestada püütakse kõigi soovidega. Samas eristas ta kinosid teistest kultuuriasutustest.

"Eesti kultuur laiemalt on juuli algusest päris kenasti ellu ärganud ja taaselustunud — kontserdid, galeriid ja muuseumid. Lihtsalt kinovaldkond ei sõltu ainult mitte piirangutest ja kodumaise publiku pealehakkamisest, vaid ka globaalse filmitööstuse otsustest," tõdes ta kinode mitmetahulisemat tupikseisu.

Lisaks raputavad kinoturgu jõuliselt voogedastusplatvormid, mille varemgi suurenevale populaarsusele eriolukord omakorda tugeva tõuke andis, ütles Raul Lobanov.

"Kindlasti üldine trend on see, et voogedastusmahud kasvavad, aga tuleb detailsemalt vaadata, kellel ja kus turul mis toimub. Kindlasti on ees ootamas veel selline voogedastusplahvatus — neid platvorme tuleb veel ja veel järjest, aga mingil hetkel toimub kahtlemata ka sellel turul stabiliseerumine," kirjeldas ta uute asjade tavapäraseid kasvukõveraid.

Lobanov lisas, et voogedastusplatvormid mõjutavad kindlasti kinosid, aga ka televisiooni, ent kuidas need eelistuste kombinatsioonid kujunevad, on pikema aja küsimus.

Samas ütles Kongo, et Eestis on voogedastusega käsikäes kasvanud ka kinode külastatavus. Tema sõnul on kinod omaette kultuurivaldkond ja sotsiaalne keskkond, mida on vaja ka stuudiotel.

"Kinosid on neil vaja, sest kinodest tuleb valdav osa piletitulust," selgitas ta.

Lobanov arvas, et trend liigub kinokülastatavuse vähenemise suunas, kuid kinodel on võimalus seda motivatsiooni suurendada uute teenuste või lahendustega. Apollo kinoketi pakutavat kuutasupõhist kinokülastust näiteks tuues, välistas Kongo sarnase lahenduse väljapääsuna kasutamise, kuna mingi kindla kinoga sidumisel soovivad inimesed arvestada sel perioodil pakutavaga. Arvestades aga hetkel aeglast uute filmide pealtulemist, ei saa tema sõnul keegi klientidele sobivaid elamusi garanteerida. Pigem tehakse tema sõnul tööd kassahittide Eestisse jõudmise nimel.

"Eesti järgi ei sea oma plaane ükski stuudio, see on selge. Aga kuna me kuulume ülemaailmsesse kinoketti, siis koos me oleme kindlasti tugevam ja läbirääkimistel stuudiotega on meil kindlasti rohkem võimu. Ma väga loodan, et mingi hetk stuudio ikkagi leiab, et kuigi Ameerikas on olukord kehv, siis mujal maailmas on mõttekas tulla mõne filmiga varem välja," oli Kongo optimistlik.

"Huvitav aspekt on seesama paljuräägitud "Tenet". Sel nädalal, kui Warner teatas, et see võetakse kalendrist maha, siis seal oli juures selline salapärane märkus, et kui ta lõpuks välja tuleb, siis see ei pruugi Warneri jaoks olla selline tavapärane globaalne start, millest võib välja lugeda seda, et nad kaaluvad Euroopas varem väljatulemist, kui USA-s," nõustus Rohtla, et kui on film, siis tuleb ka rahvas kinno.

"Viimaste aastate trendid näitavad, et suurte kassahittide kogu globaalsest kassast 70 protsenti tuleb rahvusvahelistelt turgudelt ehk siis 30 ainult USA-st," lisas ta.

Erinevatest valikutest ei näinud Kongo kinode päästerõngana ka kinode endi voogedastusplatvormide loomist, mis tema hinnangul oleks justkui iseendale konkurendi loomine. Ta lisas, et ka tootjad valmistavad filme nii visuaalset kui audio poolt silmas pidades siiski suurtel ekraanidel esitamiseks.

Suures pildis nõustusid külalised, et kino kui omaette platvorm ja sotsialiseerumise võimalus jääb püsima seinsel kujul.

"On ju huvitav olnud jälgida, et kino algusest peale, ajaloo jooksul on olnud need lained, kui on asjatundjad rääkinud, nüüd vist lähevad kinod kinni. Kui tele tuli, siis "no nüüd lähevad" ja kui VOD [video on demand - ERR] tuli, siis lähevad. Selles mõttes ei ole nad kunagi kinni läinud, pigem on see asi koguaeg kasvanud," ütles Rohtla ning lisas, et tema näeb ühe või teise platvormi domineerimise asemel pigem sisu jaotust nende vahel.

Toimetaja: Silja Madison

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: