Arvustus. Oscari-näljas Ridley Scotti portree nõmedast rikkast vanamehest
Uus film
"Kogu maailma raha" ("All The Money In The World")
Režissöör: Ridley Scott
Osades: Michelle Williams, Christopher Plummer, Mark Wahlberg, Charlie Plummer, Andrew Buchan, Romain Duris jpt.
7/10
Välisajakirjanduses on korduvalt kasutatud Ridley Scotti "Kogu maailma raha" kirjeldamiseks sõnapaari "Oscar bait" ehk nn Oscari-magnet, ning tegelikult ei pea isegi linateost nägema, et mõista selle väite tõesust. Filmi väga peen produktsiooni- ja turundusahel näitab, et eepilise tõsielulise põnevusloo taga on selge soov skoorida suurtel auhinnagaladel.
Selle nimel oldi valmis ka ohverdusteks. Oktoobris paljastunud ahistamisskandaalid Kevin Spacey ümber ajasid stuudiobossid paanikasse ning tehti filmimaailmas seni pretsedenditu otsus - varem ülbet rikkurit J. Paul Getty't kehastanud Spacey asendati Christopher Plummeriga, kulutati miljoneid dollareid uutele võtetele (mille eest, kusjuures, Mark Wahlberg sai 1,5 miljonit ja Michelle Williams peaosalisena pelgalt 1000 dollarit!) ning kõike seda vaid selleks, et saaks filmi ikka lubatud linastusajal detsembri lõpus välja tuua. Väideti isegi, et võtted tehti ära üheksa päevaga. Päriselt ka?
Ridley Scott hakkas muidugi seepeale suure suuga jaurama, et tegelikult oligi Plummer tema esimene valik ja teda lihtsalt survestati, et valida Spacey, aga on sellel üldse suurt vahet? Himu auhindade järgi pidi ikka tohutu suur olema, et skandaalihirmus - filmis mängiks põlatud ahistaja, seda ei saa ju lubada - kaks kuud enne esilinastust ummisjalu tormama hakati, paaniliselt film laiali lammutati ja siis kiirkorras muudetuna taas kokku pandi. Vanameister Plummer on muidugi ka raju näitleja, aga küsimus on pigem põhimõttes. Loodetavasti sellist idiootset käitumist rohkem lähiajal näha ei saa.
Tegemist ei ole seejuures halva filmiga, kaugeltki mitte. Pärast arulagedat fekaalihunnikut "Alien: Covenant" on Ridley Scott hakanud taas selgemalt mõtlema, tühja filosofeerimise ja asjatu targutamise asemel on "Kogu maailma raha" ikkagi võimsate kaadritega suurejooneline seikluslugu, mis viib vaataja mööda maailma rändama ning üllatab sisupööretega. Näitlejad ja stsenaarium töötavad terviku ja ühise eesmärgi nimel, mitte ei rähkle igaüks oma suunas.
Lugu on lihtne. "Kogu maailma raha" võtab fookusesse naftamiljardäri J. Paul Getty ning tema perekonna - sündmused lähevad käima siis, kui tema lapselaps John Paul Getty III võetakse pantvangi ning lunarahaks nõutakse 17 miljonit dollarit. Arvestades vanamehe röögatut rahahunnikut, siis peaks lahendus olema ilmselge, kuid J. Paul Getty otsustab seda raha mitte välja käia. Seejärel satub fookusesse hoopis röövitud lapselapse ema Gail Harris, kes hakkab end rikaste meeste maailmas kehtestama ning oma võsukese eest iga hinnaga võitlema.
Ridley Scotti linateos mõjub kui ajastu märk, tõstes fookusesse tugeva naisfiguuri, kes murrab, hambad ristis, läbi patriarhaalse ühiskonna paksu ja vedela. Neid lugusid vägevatest naistest on viimasel ajal olnud palju - filmis "Wonder Woman" ja "Three Billboards Outside Ebbing, Missouri", sarjas "Big Little Lies" ja "The Handmaid's Tale" - ning ka Michelle Williams kannab selle rolli igati välja. Ta seisab rikaste meeste maailmas sihikindlalt, teda ei suuda murda erinevad manipulatsioonid ja raskused, mida heidavad teele nii pantvangistajad kui ka rikas vanatoi ise. Kohati on küll näha, et lugu Williamsi tegelaskuju taga on liiga ahtake, talle endalegi jääks justkui segaseks, kuidas ta täpselt mängima peaks.
Skemaatilisust ja isegi elutust on "Kogu maailma rahas" tegelikult mitmel pool näha. Paistab välja, et Scotti eesmärk oli teha võimas krimidraama, mispärast jäid kõrvale kesksete tegelaste laiemad taustalood. Võtame näiteks Getty n-ö parema käe Fletcher Chase'i, keda kehastab Mark Wahlberg. Filmist jäi mulje, et tegemist oli suhteliselt juhmi tolkamiga, kes näitas kohati küll üllaid ja maailmaparandajalikke külgi, kuid paistis laias laastus silma lihtsalt tuimusega. Kes ta on, miks ta on, milliste vääruste eest ta seisab? Nendest küsimustest vaadati tema puhul mööda.
Loomulikult, see ongi režissööri valik, kuidas mingit teemat lahata, kuid antud juhul hakkab tervik lohisema just seetõttu, et enamik tegelaskujud jäävad lõpuni välja arendamata, laskmata nende täiel potentsiaalil realiseeruda. Ma usun, et tol hetkel maailma rikkaimaks meheks peetud Getty oli kindlasti väga vastuoluline ja põnev tropp, kelles põrkusid kavalus, ahnus ja südametus, "Kogu maailma raha" maalib temast aga pigem lihtlabase Robert McPardi laadi portree. Karikatuursus võib olla tugevus, Ridley Scott läks sellega aga pisut üle piiri.
Mis siin tegelikult ikka jahuda, kaks tundi A-kategooria meelelahutust pakub film igal juhul, vaatamata mõnedele lihtsustustele. Maailm, kuhu vaataja satub, on põnev ja ilusates toonides, samuti jäävad meelde tugevad kõrvalosad. Säravam neist kindlasti Romain Duris Cinquanta rollis, mängides pantvangistajat, kes hakkab lõpuks kahtlema, mis on õige, mis vale. Suurepärase energiaga mängitud, ta väärinuks veelgi enam ekraaniaega.
Ja kui sellest veel väheks jäi, siis Danny Boyle'i käe all valmib märtsis sari "Trust", kus räägitakse TÄPSELT sama lugu Getty lapselapse röövist. Treileri põhjal tundub, et rohkem on fookus just vanamehel, näidates tema pillavat, ent üksikut elu. Huvitav muidugi, et järsku kaks suurt tegijat sama loo üles korjavad...
PS! Ootame siis ära ka 23. jaanuari, kui kuulutatakse välja Oscari nominendid. Mingile preemiale esitatakse film kindlasti, võit on aga tugevalt kahtluse all, sest Kuldgloobustel jäi film juba tühjade kätega. Paras!