Kumu blogi: Eesti kunst Brüsselis ja Roomas ({{commentsTotal}})

Ivar Veermäe. Replica. 2017
Ivar Veermäe. Replica. 2017 Autor/allikas: Denes Farkas

Kahe näituse omavaheline keemia: kui "Ekraani arheoloogia" panustab kaasaegse kunsti vahenditega eelkõige Eesti kui edumeelse tehnoloogiamaa kuvandisse, siis Konrad Mäe näitus tõstab esiplaanile Eesti kunsti individuaalse ja emotsionaalse poole ning müstilise, pea pühaliku kontakti loodusega.

Eesti eesistumine Euroopa Liidus ja Eesti Vabariik 100 tähistamine loovad erilisi võimalusi ka siinse kunsti näitamiseks välismaal. Nii on Eesti Kunstimuuseumi lähiaastatel vedada mitu kõlavat näituseprojekti, mis teevad Eesti kunsti nähtavaks Brüsselis, Roomas, Pariisis, Moskvas, Nantes’is jm.

Neist aastatesse 2017 ja 2018 plaanitud ambitsioonikatest välisnäitustest on tänaseks kaks juba realiseerunud. Sel sügisel, 14. septembrist kuni 12. novembrini, näeb Brüsselis Bozari kunstikeskuses kunsti ja uute meediate suhteid vaatlevat näitust "Ekraani arheoloogia. Eesti näide". Kumu kaasaegse kunsti galerii kuraatori Eha Komissarovi idee järgi kokku pandud väljapanek seob omavahel nõukogudeaegsed ekraanikunsti eksperimendid (Juri Sobolevi ja Tõnis Vindi näitel) ning kuus teost tänase noorema põlvkonna kunstnikelt (Paul Kuimet, Taavi Suisalu, Marge Monko, Sigrid Viir, Ivar Veermäe, Katja Novitskova).

Nõnda meenutab "Ekraani arheoloogia" ühelt poolt kunsti ajaloolist rolli Eesti kui IT-pioneeri rahvusvahelise kuvandi kujunemises, kuid tegeleb samas ka uue meedia olemusega – arusaamisega ekraanist kui võimalusterohkest, aga manipuleerivast keskkonnast.

Näituse toimumispaik, Brüsseli südames asuv kaunite kunstide keskus Bozar on pika ajaloo ja maineka arhitektuuriga hoonekompleks (kavandatud peale Esimest maailmasõda Belgia kuulsa art nouveau arhitekti Victor Horta poolt), mis lisaks suute kunstinäituste korraldamisele pakub pinda muusikale, filmile, teatrile ja tantsule. Ka Eesti näitus "Ekraani arheoloogia" kujunes osaks kohapealsest elektroonilise kunsti festivalist ja haakus Bozarile omase tiheda, erinevates žanrites ja formaatides kunstisündmuste programmiga. Kõige olulisem kompliment Eesti kunstnikele ja kuraatoritele on aga ehk see, et "Ekraani arheoloogia" avab esimese näitusena nn BozarLabi ruumid – ajaloolise Bozari hoone värskelt remonditud tiiva, mis mõeldudki tegelemiseks just meediakunstiga.

Loe näitusest põhjalikumalt Estonian Arti erinumbrist.

Brüsseli kõrval on teine Euroopa linn, kust praegu Eesti kunsti näitust otsida, kindlasti Rooma. 9. oktoobril avati Roomas, otse Borghese galerii ja Etruski muuseumi vahel laiuvas monumentaalses Riiklikus Moodsa Kunsti Galeriis (Galleria Nazionale d’Arte Moderna e Contemporanea) Konrad Mäe maastikumaalide näitus (kuraator Eero Epner), mis jääb külastajatele avatuks 28. jaanuarini 2018.

Konrad Mäe näituse avamine Roomas 9. oktoobril. Autor: Meeli Küttim

Suurnäitus Roomas on oluline samm väärtustamaks ja mõistmaks Konrad Mäe loomingut, kes ise 20. sajandi alguses Itaalias rändas ja maalis. Esmajoones on see aga märgiline näide rahvuslikust kunstiekspordist. Kui Soome muuseumidel teeb välisnäituste korraldamise võimalikuks vähemalt kahe rahvusvaheliselt hinnatud klassiku – Tove Janssoni ja Alvar Aalto – olemasolu, siis Eestil on siin veel kõvasti arenguruumi. Konrad Mäe tippteoseid hõlmava näitusega kaasneb itaaliakeelne kataloog, erakoguja Enn Kunila initsiatiivil lausa kolmes keeles väljaantud Konrad Mägi elulugu, peagi ka eestikeelsena ilmuv lasteraamat ja postmark. Kui siia lisada veel prominentne avamispäev koos EV presidendi kohaloluga on tegemist kõige tõsisema "eksportpakendiga", mis ühele Eesti kunstnikule on kunagi osaks saanud.

Mõlemad näitused tulevad järgmisel aastal tagasi Eestisse ja saavad teatava edasiarendusena nähtavaks Kumus: suvel 2018 eksponeerib Kumu kaasaegse kunsti galerii täiendatud versiooni "Ekraani arheoloogiast" ja sügisel 2018 avaneb kolmanda korruse saalides Eesti publikule mõeldud näitusevariant Konrad Mäe loomingust.

Toimetaja: Madis Järvekülg



Katja Novitskova näituse avamine KUMUs

Galerii ja video: Kumus avati Katja Novitskova isikunäitus

Rahvusvaheliselt tunnustatud Eesti kunstnik Katja Novitskova avas täna oma päris esimese Eesti isikunäituse. KUMU kunstimuuseumis avaneb möödunud aasta Veneetsia Biennaali Eesti paviljonist tuttav düstoopne maailm täis elavaid masinaid ja piltskulptuure geneetiliselt muundatud eluvormidest.

Kadri Karro jagas "Terevisioonis" näitusesoovitusi

Kadri Karro näitusesoovitused: Novitskova, Lapin ja "Riik ei ole kunstiteos"

Areeni peatoimetaja Kadri Karro andis tänahommikuses "Terevisioonis" kolm soovitust põnevamate näituste kohta, mida lähiajal külastada. Valikusse jõudsid Katja Novitskova neljapäeval avatav isikunäitus ja Leonhard Lapini ülevaatenäitus Kumu kunstimuuseumis ning EV100 raames avatud "Riik ei ole kunstiteos" Tallinna kunstihoones.

FILM
Guillermo del Toro "Vee puudutus"

Filipp Kruusvall: "Vee puudutus" on ennekõike muinasjutt

Guillermo del Toro "Vee puudutus" heitleb Oscari-lahingus ei rohkem ega vähem kui kullale. Kriitik Filipp Kruusvall rääkis "OP-ile", et kuigi "Vee puudutus" on suur segu kõikvõimalikest erinevatest žanritest, on ta ennekõike ikkagi muinasjutt.

TEATER
KIRJANDUS
KUNST
Eesti noor disain "Uus vaev" avamine

Galerii: tarbekunsti- ja disainimuuseumis avati Eesti disaini vastuolulisi 80ndaid käsitlev näitus

Neljapäeval, 22. veebruaril avati Eesti tarbekunsti- ja disainimuuseumis 1980. aastaid kui Eesti disaini üht vastuolulisemat ja keerulisemat kümnendit esitlev näitus. Näitus pealkirjaga "Uus vaev. Eesti noor disain 1980. aastatel" keskendub tollal alustanud noorema põlvkonna esindajatele ja nende loovate väljundite tutvustamisele. Tegemist on esimese laiema Eesti disaini seda kümnendit kajastava käsitlusega.

Arhitektuur
MUUSIKA
Arvamus
Mihkel Kunnus on semiootik, publitsist, esseist ja kirjanduskriitik.

Mihkel Kunnus: kriitikupalk oleks hea samm edasi, kuid tekitaks tugeva avaliku surve

Tallinna Ülikooli meediaõppejõud Indrek ibrus rääkis hiljuti ERR-ile, et ajakirjandus on kriisis ning süsteemne kultuurikriitika toetamine aitaks kultuuriajakirjanduse taset tõsta. 2015. aastal lõi kultuuriministeerium kirjaniku- ja kunstnikupalga projekti. Pärast kolme aastat on palgasaajate arv tõusnud kümnelt kuueteistkümnele. Kas sarnast palka või stipendiumi oleks vaja ka kultuurikriitikutele? Semiootik ja kirjanduskriitik Mihkel Kunnus ütles, et stipendium või süsteemne tasu kriitikule oleks hea samm edasi, kuid teiselt poolt tekitaks see tugeva avaliku surve.

"Kutsu mind oma nimega" ("Call Me By Your Name")

Tõnu Karjatse filmikomm: kaunis armastuslugu "Kutsu mind oma nimega"

Itaalia filmilavastaja Luca Guadagnino sensuaalne, romantiline draama "Kutsu mind oma nimega" on juba saanud auhindu parima kohandatud stsenaariumi eest, stsenaristiks on James Ivory ja algallikaks André Acimani romaan. Eeldatavasti läheb filmil hästi ka Oscarite jagamisel, sest teised konkurendid on vähemalt selles kategoorias mõnevõrra nõrgemad.

Eestlased tormavad kingitusi ostma alles 23. detsembril.

Sada Eesti mõtet. Eesti rahvas ametist ja mõistusest

Vikerraadio on valinud välja sada mõtet, mis iseloomustavad seda, kes me oleme, kust me tuleme ja kuhu me läheme.

Alates esmaspäevast, 8. jaanuarist kõlab "Vikerhommikus" kell 7.55 üks Eesti mõte. Kirjalikult avaldab mõtted ERR kultuuriportaal.

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: