Arvustus. Hetkes kaduv, ajas igavene ({{commentsTotal}})

"Külm sõda"

Uus film

"Külm sõda" (Zimna wojna)

Lavastaja Pawel Pawlikowski

Peaosades Joanna Kulig ja Tomasz Kot

8/10

Kolme Oscari nominent (parim võõrkeelne film, parim režissöör, parim operaatoritöö) "Külm sõda" on seda tüüpi film, milles on samaaegselt midagi tohutult ilusat ja sügavalt valusat, nagu on ka märkinud Andrei Liimets[1]. Poolas sündinud ent suurema osa oma elust Inglismaal elanud Pawel Pawlikowski "Külm sõda" on nimelt traagiline armastuslugu Teise maailmasõja järgses Euroopas, kus raudne eesriie poolitas meie maailmajao nii poliitiliselt, ideoloogiliselt kui füüsiliselt. "Külm sõda" vaatleb vastandlike isiksuste vahel kirglikult tärganud hapra armastuse episoodilist arengut 1940ndate lõpust 1960ndate keskpaigani selles geopoliitilises kontekstis, mis jättis sügavad jäljed piiride vahel manööverdavate tegelaste suhtele.

Jälgides Pawlikowski ("Ida", "La femme du Vème", "My Summer Of Love", "Last Resort") vanemate tormilisest suhtest inspiratsiooni ammutava "Külma sõja" peategelaste, muusikute Zula (Joanna Kulig) ja Wiktori (Tomasz Kot) armastuse sügavat ja valulikult katkendlikku kujunemist Poola perifeeria ja Euroopa kultuurielu südame Pariisi vahel kujutades peegeldab film ajastu realiteete tundlikult ja isikustatult.

Wiktor ja Zula kohtuvad, kui Wiktor paneb kokku Poola pärimusmuusikat populariseerivat folkkollektiivi (tänini tegutsevast Mazowsze kollektiivist inspireeritud ansambel), mis menu kasvades lülitatakse osaks sotsialistlikust propagandamasinat, asjaosaliste loominguvabadust ja sisu pärimuslikkust pärssides. Läände igatseva Wiktori ja edu saavutanud Zula teed lähevad lahku Ida-Berliini viinud tuuri käigus. Algab üle aastakümne pikkune kohtumiste ja lahkumiste jada, mille käigus koosolu kütab kokkutõmbavat ja eemaletõukavat kirge ning lahusolek idealiseeritud igatsust.

Kaunis ja kihiline lugu 

Pawlikowski jutustab loo kaunilt, sirgjooneliselt, kihiliselt ja üdini filmilikult. Ta ehitab minimalistlike rõhuasetustega elulise ja visuaalse süžee ümber peidetud ja peitmata vastasseisude võrgu, mis tõukab tegelasi üha uuesti kokku ja lahku. Need vastasseisud seisnevad nii ideoloogiliste ruumide ja indiviidide, doktriinide, suurte isiksuste, traditsioonide ja modernsuse, sakraalse ja sekulaarse kui täidetud ja täitmata unistuste põrkumistes. Armastus on selles valemis hetkes kaduv ja ajas igavene.

 

"Külm sõda" on üdini filmilik selles mõttes, et teose narratiivsed ja visuaalsed õmblused ei paista välja, vaid arenevad esteetiliselt kõiki filmi elemente ühiseks eesmärgiks rakendades. Muusikapalad väljendavad teekonda maailmade ja ideoloogiate vahel, kauni valguskujundusega viimseni komponeeritud Lukasz Zali ("Ida", "Loving Vincent") kaadrid must-valges tagasivaatavas 4:3 formaadis ehitavad maailma ja karaktereid tihedalt ning tundlikud ja kihilised näitlejatööd loovad emotsionaalse jätkuvuse episoodiliste stseenide vahel. Kui aga midagi filmile ette heita, siis saame teada üsna vähe peategelaste taustast ja suhte välistest isiksustest.

Mustvalged ja võõrkeelsed 

Nagu ka Tristan Priimägi on esile toonud[2], on "Külma sõja" võõrkeelse nominatsiooni välised ära märkimised markantne juhtum. Seda enam, et samades kategooriates on nomineeritud ka teine filmiaasta suurusugune ja visuaalselt lummav personaalne ajalooline draama, Alfonso Cuaróni "Roma", mis noppis kokku kümme nominatsiooni[3]. Parima režissööri nominentide hulka pole jõudnud kahte võõrkeelset filmi viimase kolmekümne aasta jooksul ning operaatoritööd tunnustavas kategoorias oli rohkem kui üks must-valge film viimati siis kui kategooria oli jagatud kaheks (must-valge, värviline)[4]. Ja peale seda on ainsa must-valge filmina mehikese koju viinud Janusz Kamiński oma töö eest Steven Spielbergi filmis "Schindler's List"[5].

Nii "Külma sõja" kui "Roma puhul on igal juhul tegemist teostega, mida tasub juba tähendusi aktiivselt loova ja esteetilise pildikeele tõttu vaatama minna.



[1] https://kultuur.postimees.ee/6500875/kohutavalt-kurb-ja-kohutavalt-ilus-kulm-soda
[2] https://kultuur.err.ee/903000/tristan-priimagi-filmisoovitused-kulm-soda-soosik-ja-transiit
[3] https://kultuur.err.ee/902750/selgusid-91-oscarite-nominendid-kumme-nominatsiooni-korjasid-soosik-ja-roma
[4] https://variety.com/2019/film/awards/oscar-nominations-foreign-language-roma-cold-war-1203113882/
[5] https://www.goldderby.com/article/2019/black-and-white-cinematography-cold-war-and-roma-865320927/

Toimetaja: Valner Valme



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: