Kuid isegi sellise nurjumisena, osutas projekt seksuaalsusele kui sümptomile, mis avaldus üleminekuaja kultuuris erilisel viisil ja mida see kultuur ise artikuleerida ei suuda. Seksuaalsete stereotüüpide mängulise adresseerimise seisukohast hakkasid seks-trammile mõeldud rolli mõni aasta hiljem osaliselt täitma Inessa Josingu vanalinna poeakende kujutised, mis miksisid religioossust ja soostereotüüpe, korjates oma üllatunud publikut otse tänaval möödujate hulgast, tekitades avalikku poleemikat inimestes, kes ei tulnud selle peale, et see võib olla kunst. Kunstiloomingu soolisus oli ilmselgelt enne 1990ndaid Eestis täiesti katmata ja mõtestamata nähtus. Soolise analüütilise perspektiivi omaksvõtt ja senise universalistliku kunstnikukujutise kallutatuse tunnistamine tuli siinsesse kunstikultuuri suhteliselt raskelt. Eesti kunstipilti jõudis see alles 1995. aastal programmilise feministliku kunsti näitusega “Est.Fem” (kuraatorid Eha Komissarov, Reet Varblane ja Mare Tralla), millel õnnestus käima tõmmata noori naiskunstnikke ka laiemalt ja püsivamalt. Kuigi feminismi tulek eesti kunsti on eraldi teema, kattub see seksuaalsuse jõulise esilepurskega Mare Tralla loomingus. “Est.Femil” esitatud video- ja fotoinstallatsioonis “Nii me sünnitasimegi Eesti feminismi” (1995) kasutas Tralla läbisegi oma pioneeriaja autobiograafiliste materjalidega madala kvaliteediga VHSilt skrätšitud pornofilmilõike. Näiliselt vastandlike ideoloogiliste positsioneeringute miksimine – ühelt poolt 1980ndate teenin-Nõukogude-Liitu-stiilis rituaalid, mille tõsimeelse läbimise üle Tralla nüüd irvitas ja teisalt anonüümseks suurendatud 1990ndate lääne porno, mis oli võõrandatud oma funktsionaalsusest – ta lõi mõlemat pildirežiimi relativiseeriva visuaali. Sellele tööle omasest uljast irvest toitus ka Tralla meediakuvandi regenereerimine värvilise, paksu, enesekindla, valju, efektse ja seksuaalse naisena meedias – nn. “ilge naisterahva” projekt. 1990ndate Trallalt tasuks veel mainida oma tööde ja tegemiste retseptsioonihorisondi erotiseerimist performance’is “Kiss” (1996), juba hilisemaid Londoni perioodi prostituutide flaieritega installatsioone ja interaktiivset kabistamiskera “Interstandingult” (1999). Seksuaalsuse ja kehalisuse markerid on siiani Tralla kunstis tähtsad, enesedefinitsiooni seisukohast hiljuti kapist välja tulnud lesbilise naisena nüüd tähtsamadki kui kunagi varem. |