Eesti dirigendid ja kammermuusikud tutvustavad Eestit ja meie muusikat
Neil päevil on Eesti dirigendid ning ka kammerkoosseisud silmapaistvate esinemistega publiku ees mitmel maal.
13. oktoobril esines Tallinna kammerorkester Risto Joosti juhatusel "Tallinna päevade" raames Peterburi Kapella kontserdisaalis koos Terem Kvartetiga. Riikliku akadeemilise Kapella saal on ehitatud 1889. aastal arhitekt Leonty Benois' projekti järgi ja on Neevalinna mainekamaid kontserdipaiku pisut väiksematele koosseisudele, kui seda on suur sümfooniaorkester. Ja nüüd mängiti seal õhtu avanumbrina Erkki-Sven Tüüri pala "Illusioon" kolmiksüidist "The Show" Wolfgang Amadeus Mozarti klaverikontserdi nr 9 KV 271 ühe osa kõrvale, solistiks meie tuntumaid pianiste eeskätt Mozarti interpreedina – Kalle Randalu. Terem kvartett mängis üksi vene muusikat (Valeri Gavrilin, Pjotr Tšaikovski) ja Heitor Villa Lobosi teose, koos meie TKO-ga aga Nikolai Budaškini "Concerto grosso".
Kristiina Poska juhatab külalisdirigendina Soome rahvusooperis nelja õhtut Mozarti ooperist "Figaro pulm". 14. oktoobril oli vaatajate ees neist esimene, kus ka eesti bass Koit Soasepp laulab don Bartolo rollis. Lavastuse on teinud Anna Kelo, peaosades Jussi Merikanto, Jaakko Kortekangas ja Mari Palo.
14. oktoobril on ka Olari Elts külalisdirgendina Poola raadio rahvusliku sümfooniaorkestri ees raadio kontserdisaalis Katowices. Eesti dirigendi kavas on Sergei Prokofjevi sümfooniline poeem "Surnute saar" op. 29, Felix Mendelssohni Viiulikontsert e-moll, kus solistiks on 24-aastane korea viiulitäht Hyeyoon Park, kava suurteoseks on Pjotr Tšaikovski Esimene sümfoonia.
Kogu oma eksisteerimise ajal pole kuuest muusikust koosnev Ansambel U: teinud tähtsamat esinemist kui sel nädalal. 15. oktoobril on nende kontsert Itaalias, Veneetsia juubelinumbriga 60. kaasaegse muusika biennaalil. Eesti kammeransambel astub publiku ette kahe Itaalia ja nelja Eesti helilooja teosega. Kontsert toimub Veneetsia Arsenalis Sala d'Armis. Kavas on alustuseks kaks itaalia heliloojate teost, esimesena festivali poolt meie ansamblile tellitud Fausto Sebastiani "Kinnara" flöödile, viiulile ja klaverile maailmaesiettekandes, seejärel Vittorio Zago "Ricercari", ja siis eesti muusika: Helena Tulve "Pathless Land", Tatjana Kozlova-Johannese "Love Song", Märt-Matis Lille "My Weeping Voice is the Wind of Autumn" ning Jüri Reinvere "The Minutes". Meie ansambli järel esineb festivalil kuulus Ensemble Modern Frankfurtist ja enne neid samakuulus Ensemble Orchestral Contemporain Pariisist.
16. oktoobril dirigeerib Kristjan Järvi oma MDRi Leipzigi orkestrit Euroopa ühes auväärsemas ja tuntumas saalis Gewandhausis MDRi festivalil "Regular Krisis", kavas Richard Strauss ja Hector Berlioz. 12. oktoobril oli Kristjanil oma orkestriga kontsert Leipzigi keskuses Kulturfabrik 2 samal festivalil, kuhu sobisid muidugi teise aja autoritena Frank Zappa ja George Duke. 18. oktoobril teeb Järvi raadioorkestriga autorikontserdi Pariisis elava ameeriklase Bryce Dessneri loomingust Leipzigi Lindenfelsi saalis.
Mihkel Kütson dirigeerib 17. oktoobril oma Krefeldi-Mönchengladbachi teatris Saksamaal Pietro Mascagni "Talupoja au" ja Giacomo Puccini "Gianni Schicchi" etendust Krefeldis. 15. oktoobril juhatab ta enne veel Leoš Janáčeki ooperi "Katja Kabanova" uuslavastuse esietendust, lavastuse on teinud Helen Malkowsky.
18. ja 19. oktoobril juhatab kahte kontserti oma Haydni Orkestri ees Itaalias Bolzanos ja Trentos Arvo Volmer, tema kavas on ka Arvo Pärdi "Cantus Benjamin Britteni mälestuseks", Ludwig van Beethoveni Seitsmes sümfoonia ning Johannes Brahmsi Viiulikontsert, solistiks Nicola Benedetti.
Mitmeid kontserte, ka eesti muusikaga, tegid Kanadas ning lõpuks ka Barbadose saarel viiuldaja Arvo Leibur, tšellist Aare Tammesalu, sopran Arete Teemets ning Kanada pianist ja helilooja Norman Illis Reintamm, tähistades Barbadosel juba Eesti Vabariigi 100. aastapäeva ning Barbadose Vabariigi 50. aastapäeva. Täpsemad andmed nende esinemiste ja kavade kohta on alles teel.
Toimetaja: Rutt Ernits