Valner Valme: NO99 röövis Von Krahli show ({{commentsTotal}})

"Budapest". Autor/allikas: Von Krahli teater

Eile, 31. oktoobril, teatas Teater NO99 oma lõpetamisest. Uudis tuli ootamatult kõigile: meediale, ministeeriumile, teatrisõpradele. Ruttu vajus varju teise Eesti tähtsaima avangardteatri päevasündmus: eile juubeldas Von Krahli teater.

31. oktoobril 25 aastat tagasi avas Tallinna vanalinnas, Rataskaevu 10, uksed Von Krahl – mitte ainult teater, aga ka kultuurimaja oma pidude, kontsertide, festivalide, näituste ja valdkondadeüleste kultuurisündmustega, vilkalt kujunes sellest 90ndate ja nullindate olulisim uue ja rabava kultuuri kants Eesti moodsas teatrikunstis ja Tallinna alternatiivses ööelus.

Teatri rajaja Peeter Jalakas pidi aga sel pidupäeval jagama kommentaare mitte Von Krahli märgiliste teoste ja omaloodud teatri tähenduse kohta, vaid NO99 lõpetamise asjus. Õhtulehe kommentaaris märgib Jalakas: "Kuna see on meile natukene justkui sõsarteater olnud, olime ise tihedalt teatri alguse juures ning Von Krahli inimesed on NO99-ga läbi aegade tihedalt seotud olnud. Konkurentsi me ei tundnud, pigem tundus, et ideoloogiale, mida alustanud ja levitanud olime, tuli lisa."

Just oma sõsarteatri pidupäeval, mida Krahl ise otsustas võimsalt tähistada, otsustas Teater NO99 saata teate oma lõpetamisest. Kriitikud koondusid mõistagi selgitama NO99 tähendust, kuigi vähemalt teatrimaastikul pidanuks 31. oktoober 2018 olema Von Krahli päev, mille märk 25 aastaga on vähemalt sama kustumatu, kui 13 ja poole aasta jooksul säranud Teater NO99 oma.

Meediakajastuse ja lugejate-vaatajate huvide vahekorda 31. oktoobril ilmestab tabavalt ERR kultuuriportaali populaarseimate lugude esikümme täna, 1. novembri hommikupoolikul:

LOETUMAD
1. Teater NO99 lõpetab 
2. Galerii: meeleolud teatris NO99 pärast teadet lõpetamisest 
3. Jaak Allik: Teater NO99t kiusati taga poliitilistel, mitte vormilistel põhjustel
4. Ojasoo: NO99 lõpetamisotsus on kunstiline, mitte majanduslik
5. Ministeerium: Teater NO99 osas on kõik variandid laual
6. NO99 nõukogu esimees: praktilisi küsimusi hakkame lahendama reedel
7. Meelis Oidsalu: Teater NO99 tõi poliitilise teatri peavoolu
8. Mustonen: kõik on kõige paremas korras
9. Suur galerii. Von Krahl läbi 25 aasta
10. Teatrinõunik: NO99 lõpetamine jätab Eesti teatrimaastikule väga suure augu

Von Krahl on 9. kohal, esikümnest 8 võtsid NO99 materjalid, üks koht jagus Eesti Kontserdi teravale teemale. Tõsi, kavatsesime võtta Peeter Jalakalt kommentaari (Von Krahli osas), aga paratamatult läks rõhk Teater NO99 lõpetamisele.

Miks ma ütlesin juhtlõigus mõlema teatri kohta avangard? Kuigi mitmed teatrivaatlejad rõhutasid NO99 sulgemise uudise järel, et NO99 polnud niivõrd avangard kui sotsiaalne ja poliitiline teater, mis tõi poliitilise teatri kõigepealt elavana püünele ja sealt teatrielus ja ühiskonnas tervikuna peavoolu, kui võtta kokku näiteks Jaak Alliku ja Meelis Oidsalu hinnangud. Loomulikult, nii see on.

Aga "avangardi" all mõtlesin siin ühisosa, mis iseloomustas parimail paralleelselt tegutsemise hetkil mõlemat teatrit: olla eesliinil. Nii kunstis kui ühiskonnas. Avant garde tähistab prantsuse keeles algselt sõjalise terminina peajõudude ees liikuvat väeosa, mis julgestab peajõudude edasiliikumist ja takistab vaenlasel peajõude rünnata. Tõsi, kunstis, avangardismis, on termin tähistanud pigem gruppe või autoreid, kes lõhuvad piire, vastanduvad normidele, riskivad tundmatutele aladele tungides ning loovad uut, lõhkudes vana. Termini tõi 19. sajandi esimesel poolel kunstis kasutusele Saint Simonian Olinde Rodrigues, tõelise hoo sai avangardism Euroopas 1920ndail, Eesti teatrisse tõi avangardismi jõulisemalt ja lainena tagasi aga Von Krahli teater. Tagasi, sest Jaan Tooming, Evald Hermaküla, Kalju Komissarov ja teised alustasid teatriuuendustega juba 1960ndate lõpus ja Krahli ideed ei tekkinud tühjalt kohalt.

Nii NO99 kui Von Krahl on laiendanud teatrikunsti piire. Aga nad on olnud ka ühiskonna ja inimelu mõtestamisel tähtsat rolli mänginud. Alati leidub tagurlikke jõude, kes kiruvad uuenduslikku teatrit ja rõõmustavad selle lakkamise üle (Jaak Madison: EKRE peab seda töövõiduks; Delfi), aga õigupoolest peaks mõtlema termini sõjalisele poolele: "peajõudude ees liikuv väeosa, mis julgestab peajõudude edasiliikumist ja takistab vaenlasel peajõude rünnata." Ühiskonna tervise huvides on meil kõigil vaja eesliinil liikuvat (teatri)kunsti.

Soovin Von Krahli teatrile õnne ja jätkumist, Teater NO99 tegijaile aga jätkamist uutes väljundites. Kahju ainult, et ühe matus langes teise pidupäevale. Kindlasti ei mõelnud Teater NO99 just Krahli sünnipäeval uudisega välja tulles varju heita kolleegide sünnipäevale. Aga ehk pidanuks Von Krahli peale nende päeval mõtlema ja ootama sulgemisteatega ühe päevagi.



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: